◄ کوتاهتر شدن مسیر ریلی تهران-همدان
22کیلومتری طول مسیر مشترک محور جدید همدان با محور قدیم تهران- قم و45 دقیقهزمان سفر کاهش یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل واریانت و ایستگاه جدید پرند در راهآهن تهران- همدان خبر داد و گفت: این اقدام موجب کاهش 22کیلومتری طول مسیر مشترک محور جدید همدان با محور قدیم تهران- قم و کاهش 45 دقیقهای زمان سفر میشود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور خیراله خادمی با اعلام این خبر افزود: راهآهن تهران- همدان در فاز اول تا کیلومتر 72 بر روی خط موجود تهران-قم حرکت میکند که در این نقطه در بخشی از خط آهن موجود تهران-قم حدفاصل ایستگاه رباطکریم تا نقطه انشعاب از ریل و تراورسهای قدیمی استفادهشده است.
وی افزود: به دلیل مشخصات هندسی مسیر و کم بودن شعاع قوس، سرعت سیر قطارها در این بخش به 60کیلومتر در ساعت محدود میشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی به منظور رفع این مشکل از جانمایی ایستگاه جدیدی در کیلومتر 51 خبر داد و عنوان کرد: طبق بررسیهای صورت گرفته و پس از تبادل نظر با شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران واریانت جدید به همراه ایستگاهی در محدوده شهر پرند طراحی و اجرا شد.
خادمی ادامه داد: این ایستگاه سهراهی به عنوان نقطهای برای انشعاب خط قدیم تهران-قم و خط جدید تهران- همدان اجرایی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا به جمعآوری تقاطع خط جدید همدان و خط قدیم تهران-قم اشاره کرد و افزود: عملیات زیرسازی و روسازی واریانت جدید ادامه داشت و عملیات جمعآوری نیز در تاریخ 27 مردادماه طی پنج روز کار به صورت شبانه روی انجام شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه کاهش 22کیلومتری مسیر مشترک محور همدان با محور قدیم تهران- قم را از مزایای بهرهبرداری از این واریانت عنوان کرد و گفت: این واریانت 22 کیلومتری موجب افزایش سرعت سیر و کاهش 45 دقیقهای زمان سیر قطار در مسیر تهران- همدان میشود.
خادمی این اقدام را موجب ارتقا مشخصات هندسی و نوسازی زیرسازی و روسازی در این بخش از مسیر ریلی دانست و عنوان کرد: احداث پل بزرگ رود شور، استفاده از تراورس بتونی E1 و ریل 60، افزایش حداقل شعاع قوس محور به 1500 متر از دیگر ویژگیهای واریانت احداثشده در خط ریلی تهران- همدان است.