◄ افزایش قیمت بلیت قطار مسکنی برای ناترازی ها بود/ راه آهن در جایگاه پدرمقامی و تنظیم گری به شرکت ها کمک کند
به گفته محمد درگاهی مدیرعامل نورالرضا افزایش قیمت بلیت که اخیرا با مساعدت و حمایت شرکت راه آهن و مدیریت جدید این شرکت انجام شد یقینا کمکی در حق شرکت های ریلی مسافری است ولی فراموش نکنیم این کمک بیشتر در حد تسکین و تعدیل شرایط بود.

«محمد درگاهی» مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نورالرضا در این مصاحبه از افزایش قیمت بلیت قطار گرفته تا سفرهای نوروزی و شرایط شرکتهای مسافری ریلی، سخنان قابل توجهی مطرح کرده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.
شرکت نورالرضا با چه ظرفیتی به استقبال مسافران نوروزی آمده است؟
ظرفیت واگن در سیر ما بر اساس 54 واگن تعریف شده و ما در ایام پیک نوروز هم مشکلی برای استفاده از تمام ظرفیت خود نداریم اما به دلیل مشکلاتی که سالهاست صنعت ریلی ما به آن دچار شده، که حادترین آنها کمبود دیزل است، تعداد واگن هایی که عملا وارد سیر می کنیم مقداری کمتر از ظرفیت کامل ما است.(در طول سال 1403 میانگین واگن در سیر ما 48 واگن بوده است.) انشالله در ایام پیک نوروز، با کمترین محدودیت از نظر دیزل مواجه باشیم و با تمام ظرفیت به مسافران خدمت رسانی کنیم.
نورالرضا در بین شرکتهای مسافری هم رده چه جایگاهی دارد؟
نورالرضا طی سه سال اخیر بر اساس رتبهبندی انجام شده توسط شرکت راهآهن بالاترین کیفیت خدمات را در بین شرکتهای مسافری ریلی از آن خود کرده است. کسب این رتبه نشاندهنده شرایط مطلوب سرویسدهی نورالرضا است. کسب این جایگاه و حفظ آن طی سه سال، مستلزم تلاش مستمر برای ارتقاء کیفیت خدمات خاصه در ایام پیک سفر، همچون پیک سفرهای نوروزی است.
خدمات مهمانداران خود را چگونه می بینید؟ آیا آموزشهای لازم برای ارتقاء خدمات آنها انجام می شود؟
مهمانداران قطار جزو مهم ترین ارکان سرویسدهی به مسافران هستند. ما برای بهبود کیفیت خدمات خود در حوزه مهمانداری، طی سالجاری سه دوره آموزشی تدارک دیدیم که دو دوره آن به پایان رسیده و دوره سوم آن در حال انجام است. طی این آموزشها، مدرسین خبره در حوزه آداب معاشرت، شیوه پذیرایی و ... دانش و مهارت مهمانداران ما را بهروز میکنند. بعضی از آموزشها دقیقا متناسب با پیک سفرهای نوروزی است. نتیجه این آموزشها در ایام مختلف سال و خصوصا در ایام پیک سفر به خوبی مشخص میشود و رضایت مندی بالای مشتریان و کسب جایگاه نخست در رتبه بندی راهآهن نیز گواهی بر این موضوع است. تعهد ما در شرکت نورالرضا به امر آموزش ضمن خدمت جزو اولویتها بوده و از این رو در سال 1401 واحد آموزش را در این مجموعه راهاندازی کردهایم که برنامه ریزی و اجرای آموزش ها در شرکت، توسط این واحد به صورت منظم انجام میشود.
ملزومات، اقلام مصرفی و تغذیه مسافران در قطارهای شرکت طی سفرهای نوروزی امسال چه وضعیتی دارد؟
تجهیزات و ملزومات رفاهی مسافران نیز برای سفرهای نوروزی امسال به طور کامل نوسازی میشود. ضمنا قصد داریم در سفرهای نوروزی امسال به عنوان یک اتفاق ویژه به مسافران نورالرضا در کل مسیرها لوازم خواب یک بار مصرف ارائه کنیم. در بحث کیفیت غذا و سایر اقلام تغذیهای نیز جلسات خوبی با پیمانکاران مربوطه برگزار و تاکیدات و برنامهریزی و نظارت لازم را برای تامین بهترین کیفیت در این موارد، انجام داده ایم. ستاد سفرهای نوروزی ما از مدتها قبل، یعنی اوایل بهمن ماه، در شرکت فعال شده و مدیر بازرسی، مدیر فنی و مدیر بهرهبرداری تاکنون دو بار کلیه واگن ها را حین سیر بازدید کرده و تمامی آنچه باید اصلاح میشد، صورت گرفته است. پوشش و البسه فرم پرسنل ما نیز در ایام پیک نوروزی، نو خواهد شد و تدارک لازم را در این زمینه هم صورت دادهایم. با این تمهیدات انشاالله با بهترین شرایط به استقبال مسافران نوروزی میرویم.
افزایش اخیر قیمت بلیت کمکی به شرکت های مسافری کرد یا شرایط اقتصادی این شرکتها همچنان نامناسب است؟
افزایش قیمت بلیت که اخیرا با مساعدت و حمایت شرکت راهآهن و مدیریت جدید این شرکت انجام شد یقینا کمکی در حق شرکتهای ریلی مسافری است و ما قدردان این حمایت هستیم ولی فراموش نکنیم این کمک بیشتر در حد تسکین و تعدیل شرایط، یا بنا به اصطلاحی که این روزها باب شده، در حد کاهش شکاف عمیق ناترازی بین درآمدها و هزینه های این شرکت ها بود. اگر نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی در چند سال گذشته را هم قبول کنیم، که میدانیم از تورم واقعی این سال ها به مراتب کمتر است، افزایش قیمت اخیر بلیت در برابر تورم بسیار ناچیز بوده و نمی تواند عقب ماندگی قیمت بلیت از تورم را جبران کند. شاید بتوان گفت افزایش قیمت بلیت اخیر صرفا تا حدی جبرانکننده افزایش قیمت غذا و اقلام مصرفی بود و هر کس از ما بپرسد بلیت گران شده میتوانیم پاسخ دهیم بلیت گران نشده بلکه غذا و اقلام مصرفی که مسافران ارائه میکنیم، گران شده است. اتحادیه رستوراندارها هم اعلام کرد که افزایش قیمت غذا به طور میانگین در سال 1403 نسبت به سال 1402 حدود 110 درصد بوده است. متاسفانه فرهنگ نانوشته غیراقتصادی نگه داشتن خدمات ریلی مسافری به صورت دستوری، این بخش را از سایر شقوق حملونقل عقب نگه داشته و صدمات بزرگی به این بخش زده است.
به نظر شما راهآهن تمام تلاش خود را برای اقتصادی شدن قیمت بلیت انجام میدهد؟
شاید برخی کارشناسان یا فعالان ریلی تصور کنند راهآهن به اندازه کافی برای اقتصادی شدن نرخ بلیت تلاش نمیکند و اصطلاحا نمیجنگد ولی من چنین برداشتی ندارم. به نظر من راهآهن خصوصا در دوره مدیریت جدید صادقانه در این راه حداکثر تلاش خود را انجام میدهد. راهآهن اصولا جزو ذینفعان اقتصادی شدن قیمت بلیت است و اگر بلیت به صورت صحیح قیمتگذاری شود، نفع آن به راهآهن هم میرسد. طبق قرارداد سرمایهگذاری مشارکتی که نورالرضا با راهآهن دارد، حدود 51 درصد از قیمت بلیت پایه در قبال خدمات نیروی کشش و بهرهمندی از خدمات ایستگاهی متعلق به راهآهن است.
به نظر شما مدیرعامل جدید راهآهن چگونه میتواند به شرکتهای ریلی مسافری کمک کند؟
عملکرد مدیرعامل راهآهن و کلیت این مجموعه باید مثل پدر یک خانواده باشد. راه آهن با در پیش گرفتن رویکرد «پدرمقامی» و تنظیم گری بجای تصدی گری، جایگاه بسیار بهتری در صنعت ریلی پیدا خواهد کرد. مشارکت حمایتی در سرمایهگذاری های شرکتهای ریلی که راه آهن را با این شرکتها به منافع مشترک پایبند میکند و تعامل با سیاستگذاران کلان کشور در جهت ارتقاء جایگاه صنعت ریلی، می تواند وضعیت کنونی بخش مسافری را متحول کند. راهآهن باید در حوزه تنظیمگری به شدت از تصمیمات افراطی پرهیز کند چرا که شرکتهای ریلی مسافری از نظر اقتصادی در حال حرکت روی لبه پرتگاه هستند و هر گونه تصمیم و اقدامی که با افراط و تفریط توام باشد، شرایط این بخش را وخیم تر خواهد کرد. ما در همین مدت کوتاه شاهد بودیم که مدیریت جدید راهآهن بسیار همدلانه با شرکت های ریلی مسافری برخورد می کند و امیدواریم این رویکرد مستدام باشد.
جناب درگاهی! خاطرهی به یادماندنی شما به عنوان مدیرعامل نورالرضا از سفرهای نوروزی چیست؟
من متولد اوایل فروردین ماه هستم و به دلیل شرایط خاص نوروز و پیک سفرهای نوروزی چند سال اخیر تمام جشن تولدهای خود را در قطار بودهام که این موضوع مورد اعتراض خانواده است! البته سختیهای این ایام را با شیرینی خدمت به زائران آقا امام رضا(ع) پشت سر میگذاریم. به یاد دارم یک بار خانم سالمندی در حال حمل چمدان خود بود و من به این مادر بزرگوار کمک کردم. بعد متوجه شد که من مدیرعامل شرکت هستم و انتظار نداشت من در این امور کمک کنم درحالی که حقیقتا این کمکها و هر خدمتی به زائران را با جان و دل انجام میدهم و برکت زندگی خود را در این خدمات میدانم.