◄ توسعه ریلی راه آهن خراسان در ۵ ساله دولت تدبیر و امید
در دوره پنج ساله دولت تدبیر و امید، پروژه ها و اقدامات اجرایی تاثیرگذاری در راه آهن و در محور پر تردد ریلی تهران-مشهد و بالعکس به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل راهآهن خراسان با اعلام این مطلب گفت: ازجمله این اقدامات، اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیک قطارها در محور ریلی تهران- مشهد و بالعکس (سیستم ATC و بلاک میانی) در راستای افزایش ظرفیت و ارتقا ایمنی سیر قطارها در این محور، اجرای طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راهآهن مشهد با افزایش سکوهای مسافری از چهار به هفت سکو و خطوط پذیرش و اعزام قطارهای مسافری از هفت به ۱۳ خط ریلی و افزایش خطوط پارکینگ و استقرار قطارهای مسافری، توسعه مراکز تعمیراتی واگنهای مسافری و سایر پروژههای ساختمانی و تاسیساتی و خدماتی باهدف پاسخگویی به افزایش ظرفیت ناشی از اجرای سیستم هوشمند سازی ترافیک قطارها و سیر روان قطارهای مسافری و کاهش تاخیر قطارهای مسافری که با اجرای این پروژه ظرفیت جابجایی مسافر در ایستگاه راهآهن مشهد از ۱۴ میلیون مسافر به ۲۰ میلیون مسافر در سال رسید، بوده است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، محمدهادی ضیاییمهر افزود: انجام مراحل تشریفات قانونی و عقد قرارداد مالی بهصورت فاینانس از محل فاینانس کشور چین برای پروژه برقی سازی مسیر ریلی مشهد-تهران، کاهش زمان سیر به شش ساعت، افزایش سرعت حرکت قطارهای مسافری به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر، مطالعه و تهیه طرح و شروع عملیات اجرایی خط سوم ریلی حدفاصل ایستگاه کاشمر در منطقه دیزآباد نیشابور تا ایستگاه فریمان به طول ۶۰ کیلومتر باهدف جداسازی کریدور ترانزیتی ریلی سرخس به بندرعباس از مسیر دوخطه تهران-مشهد، حدفاصل محدوده سنگ بست تا منطقه دیزآباد نیشابور و همچنین تفکیک مسیر قطارهای مسافری مشهد-تهران و بالعکس از مسیر قطارهای جنوب کشور (بندرعباس-یزد کرمان و...)، دیگر اقدامات صورت گرفته درزمانی مذکور است.
مدیرکل راهآهن خراسان، احداث پنج باب نمازخانه جدید و توسعه و بازسازی پنج باب نمازخانه ایستگاههای مسیر ریلی حوزه استان بهمنظور پاسخگویی به افزایش ظرفیت مسیر تهران-مشهد و ایجاد بستر مناسب جهت انجام فریضه بهموقع نماز قطارهای مسافری، توسعه و افزایش ظرفیت پایانههای تخلیه و بارگیری محمولات واگنهای آسیای میانه با مشارکت بخش خصوصی در راستای توسعه حملونقل بینالمللی بهویژه در بخش ترانزیت و صادرات، توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه شهید مطهری بهمنظور ارائه خدمات حملونقل بینالمللی (واردات، صادرات، ترانزیت) و آمادهسازی این ایستگاه بهعنوان طرح بندر خشک از دیگر اقدامات صورت گرفته طی این مدت برشمرد.
افزایش رضایتمندی مسافرین در دستور کار
وی همچنین از شروع عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی ۷۰درصدی احداث ایستگاه اسفراین جدید (حکمآباد) بهمنظور اتصال مجتمع فولاد سبزوار به شبکه ریلی و دسترسی مردم منطقه به شبکه ریلی و استفاده از قطارهای مسافری، ایمنسازی حریم ریلی در مجاورت شهرستانهای مسیر ریلی در استان با احداث تقاطعهای غیر همسطح و اجرای دیوار حریم بهمنظور رفع نقاط حادثهخیز ریلی و افزایش سطح ایمنی قطارهای مسافری و باری، احداث و توسعه سالنهای مسافری ایستگاههای راهآهن سرخس-ابومسلم(بینالود)-نقاب بهمنظور توسعه قطارهای حومهای و افزایش رضایتمندی مسافرین بهعنوان دیگر اقدامات این ادارهکل نام برد.
ضیاییمهر افزود: علاوه بر اجرای این طرحها، در پنج سال اخیر، شهرستانهای خرمشهر-ملایر-میاندوآب-همدان و کرمانشاه علاوه بر ۲۳ شهر و مرکز استان که قبل از سال ۹۲ با مشهد مقدس برقرار بوده، به شبکه ریلی متصل شده و افزایش سطح خدمات کیفی قطارهای مسافری در مسیر ریلی خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از سطح کشور با راهاندازی قطارهای ۵ ستاره لوکس صورت گرفته است.
افزایش سرعت قطارهای مسافری
به گفته ضیاییمهر؛ کاهش میانگین عمر واگنهای مسافری با خروج واگنهای مسافری با عمر ۴۵ سال به بالا از چرخه سیر و ورود واگنهای نو در راهآهن که موجب کاهش متوسط عمر واگنهای مسافری در مسیر خراسان رضوی و منتهی به مشهد مقدس از حدود ۳۰ به ۱۸ سال شده است از اقدامات سه سال اخیر بوده است.
وی ادامه داد: طی این مدت، افزایش سرعت قطارهای مسافری در مسیر تهران-مشهد و بالعکس به حداقل ۱۴۰ کیلومتر و برای قطارهای سریعالسیر به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و کاهش ۵/۲ (دو و نیم) ساعته زمان سیر مسیر تهران-مشهد و بالعکس نیز انجامشده است.
ضیاییمهر تاکید کرد: بهرهبرداری از پروژههای تاثیرگذار در حوزه ریلی استان مانند اجرای پروژه سیستم اتوماتیک ترافیک قطارها (ATC) و بلاک میانی و طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راهآهن مشهد بااعتبار پنج هزار ریال، باعث افزایش دو تا ۲/۳ برابری ظرفیت مسیر ریلی تهران-مشهد و بالعکس شد و ضمن روان شدن تردد قطارها از مبادی ۲۸ گانه کشور به سمت مشهد موجب کاهش ۸۰درصدی تاخیر از مبدا مشهد قطارهای مسافری شد بهطوریکه متوسط تاخیر هر قطار از مشهد از حدود چهار دقیقه به کمتر از ۳۰ثانیه رسیده است. همچنین کاهش ۳۶درصدی تاخیر ورود قطارهای مسافری از مبادی ریلی سطح کشور به ایستگاه راهآهن مشهد را به دنبال داشته است.
مدیرکل راهآهن خراسان خاطرنشان کرد: افزایش ترانزیت ریلی محور ترانزیتی سرخس ظرف پنج سال اخیر با رشد ۷۰ درصدی که از ۳۷۰ هزار تن در سال ۹۲ به یکمیلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۹۶ رسیده موجب افزایش سهم ترانزیت ریلی محور سرخس از کل ترانزیت ریلی کشور از ۷۰ درصد به ۸۵ درصد در سال گذشته شده است .