◄ شفافسازی مسئولیتها از ضرورتهای اجتنابناپذیر در راهآهن
قائممقام راهآهن با اشاره به گذشت یک دهه خصوصیسازی در راهآهن تاکید کرد: اکنون شفافسازی مسئولیتها در راهآهن از ضرورتهای اجتنابناپذیر است.
قائممقام راهآهن با اشاره به گذشت یک دهه خصوصیسازی در راهآهن تاکید کرد: اکنون شفافسازی مسئولیتها در راهآهن از ضرورتهای اجتنابناپذیر است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری در جلسهای با حضور نمایندگان هیات رئیسه انجمنهای حملونقل ریلی، مدیران کل بازرگانی داخلی و خارجی راهآهن، رئیس پلیس راهآهن تهران و جمعی از مدیران مناطق و ستادی برگزار شد بابیان اینکه این شفافسازی در بخشهای خصوصی یا دولتی متفاوت نیست، افزود: تشکیل دفتر تنظیمگری مقررات یکی از ابزارهای دستگاهی برای کمک به این شفافسازی است.
عاشوری با اشاره به اینکه چنانچه قانون یا دستورالعملی برای شفافسازی مسئولیتها نیاز باشد از سوی این دفتر تدوین خواهد شد، اضافه کرد: در زمینه حق دسترسی گامهای خوبی برداشتهشده، اما به اتمام نرسیده و لازم است در این زمینه جدیتر کار شود.
قائممقام راهآهن با تاکید بر جایگاه بیطرفانه دفتر تنظیم گری مقررات گفت: ازآنجاییکه این دفتر مطالبات دو بخش خصوصی و دولتی را دنبال میکند، باید اطلاعات مربوط به اقدامات انجامشده در این زمینه در اختیار این دفتر قرار داده شود.
وی با اشاره به اینکه باید در مورد موضوعاتی مانند حق دسترسی، پروانه بهرهبرداری و خسارات متقابل هر دو طرف (راهآهن و بخشخصوصی) شفافسازی انجام شود، گفت: موضوع واگن پول و استقرار واگنها در ۵۰ ایستگاه ازجمله مسائلی است که میطلبد بخش خصوصی آن را بررسی و راهکارهای خود را دراینباره ارائه دهد.
ورود حاکمیتی راهآهن
از سوی دیگر عاشوری، ورود حاکمیتی راهآهن به برخی از مسائل را اجتنابناپذیر دانست و گفت: راهآهن برای همراهی با بخشخصوصی آمادگی کامل را دارد.
قائممقام راهآهن بابیان اینکه استقرار نمایندگان بخش خصوصی در ایستگاههای اصلی راهآهن اقدامی هزینهبر محسوب میشود، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد انجمنها میتوانند به اشکال مختلف برای خود منابع درآمدی ایجاد کنند و این امر میتواند هزینههای آنان را مدیریت کند.
عاشوری با اشاره به اینکه بخش قابلتوجهی از خدمات شرکتهای حملونقلی به راهآهن یا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ارائه میشود، افزود: تعریف عضویت در انجمن صنفی به مالک بودن منحصر نمیشود و هر چه انجمن بتواند گستره بیشتری از شرکتهای حوزه ریلی را پوشش دهد، نماینده قویتری برای این حوزه بوده و کمک بیشتری به راهآهن خواهد شد.
ایجاد شفافیت در قانون دسترسی آزاد بر شبکه حملونقل ریلی
همچنین در این جلسه سید مرتضی علی احمدی مدیر کل بازرگانی داخلی نیز از ایجاد شفافیت در قانون حق دسترسی و پرداخت خسارت خبر داد.
وی با اشاره به اینکه راهآهن بر اساس قانون دسترسی آزاد (تبصره ۳ ماده ۸) مسئولیت سیر و سلامت ناوگان از زمان تحویل و صدور بازدید تست ترمزها بر عهده دارد، افزود: اگر در آینده نزدیک بپذیریم که باید خساراتی را به واگنداران و صاحبان کالا بپردازیم این موارد باید در قراردادهای دسترسی آزاد وارد و در هیات مدیره تصویب شود.
وی بحث خسارت به واگن را جدا از بحث خسارت ناشی از سوانح دانست و اضافه کرد: نه تنها واگنداران بلکه در این زمینه باید خسارت صاحبان بار را هم در نظر بگیریم.
احمدی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته فرایند کامل از زمان وارد شدن خسارت به واگن یا سرقت را طراحی و دستورالعمل را تشریح کردهایم.
مدیرکل بازرگانی داخلی راهآهن از آمادهسازی قرارداد حق دسترسی خبر داد و گفت: در این قرارداد رفتارهای تجاری، فنی و مالی راهآهن با شرکتهای حملونقلی دیدهشده و دستورالعمل آنها اخیراً به همه واحدها دادهشده تا نظرات خود را دراینباره بدهند.
احمدی با اشاره به اینکه بعد از تصویب هیات مدیره، در مقابل خسارتها، پرداخت صورت میگیرد، افزود: راهآهن و شرکتهای حملونقلی باید در بیمه مسئولیت خود این موارد را مد نظر داشته باشند تا اگر راهآهن در این زمینه مقصر بود از طرف شرکت بیمه خسارت پرداخت کرده و شرکتها هم بتوانند از محل بیمه شرکت خود خسارت را دریافت کنند.