راهآهن بوشهر ۵۲ هزار میلیارد هزینه دارد
با توجه به زمان بیش از چهار ساله اجرای پروژه راهآهن شیراز - بوشهر- عسلویه در صورت تامین اعتبار، پیشبینی میشود این پروژه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد.
با توجه به زمان بیش از چهار ساله اجرای پروژه راهآهن شیراز - بوشهر- عسلویه در صورت تامین اعتبار، پیشبینی میشود این پروژه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، استان بوشهر با وجود ظرفیتها و قابلیتهای بسیار زیادی که دارد، هنوز به خط ریل سراسری متصل نشده است تا این خواسته و آرزوی دیرینه مردم استان همچنان عملنشده باقی بماند.
از ۱۴ سال پیش که عملیات احداث راهآهن بوشهر- شیراز آغاز شده است، تاکنون دولتها و مسئولان مختلف دولتی وعدههای متعددی را به مردم استان بوشهر برای احداث و تکمیل این پروژه دادهاند ولی تاکنون محقق نشده است.
این پروژه مهم و سرنوشت ساز سالانه یک درصد یا ۱.۵ درصد از اعتبارات مورد نیاز خود را دریافت کرده است تا با این وضعیت، تکمیل آن نیاز به بیش از نیم قرن زمان داشته باشد.
در سفر رئیس جمهور و دولت سیزدهم به استان بوشهر یکی از وعدهها، تکمیل پروژه راهآهن بود که انتظار میرود مسئولان استان با پیگیری این وعدهها برای اتصال استان به خط ریلی تلاش جدیتری داشته باشند.
بوشهر باید به راهآهن سراسری متصل شود
استاندار بوشهر در ارتباط با اهمیت اجرای راهآهن بوشهر بیان کرد: یکی از مطالبات دیرینه و همیشگی مردم استان بوشهر، اتصال این استان به خط راهآهن سراسری است که تاکنون محقق نشده است.
احمد محمدیزاده پیشرفت راه آهن بوشهر- شیراز - عسلویه را حدود ۲۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: در صورتی که اعتبارات مورد نیاز تأمین نشود، تا سالها نمیتوان به تکمیل آن امیدوار بود.
وی با اشاره به اینکه ۱۴ سال آغاز اجرای پروژه راهآهن بوشهر - شیراز میگذرد تصریح کرد: اعتبارات بسیار کمی به این پروژه اختصاص یافته و باعث شده تا طی ۱۴ سال اجرای آن پیشرفت کمی داشته باشد.
استاندار بوشهر تصریح کرد: عدم اتصال خط ریلی سراسری به بندر بوشهر و عسلویه به عنوان مبادی تجارت و انرژی کشور توجیه اقتصادی پروژه را منتفی ساخته و آن را از بی اثر و ساقط کرده است.
لزوم تکمیل راهآهن بوشهر
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در مورد آخرین وضعیت اجرای پروژه راهآهن بوشهر- شیراز گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان بوشهر، پروژه راهآهن بوشهر به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای استان بوشهر مورد تاکید قرار گرفت.
فرزاد رستمی استفاده از تهاتر نفت را یکی از راهکارهای تأمین مالی برای این پروژه عنوان کرد و ادامه داد: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر مسافت این پروژه، ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر و مابقی در استان فارس قرار دارد و با اضافه شدن عسلویه به این پروژه، ۲۰۵ کیلومتر به مسیر اضافه شده است.
استفاده از تهاتر نفتی
وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیون دلار برای تهاتر نفتی در بخشی استان بوشهر پروژه راهآهن مصوب شده است افزود: ۲۰۰ میلیون یورو نیز برای تهاتر نفتی در استان فارس برای این پروژه به تصویب رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به اینکه قطعه دهم پروژه راهآهن در استان بوشهر هماکنون فعال است، اضافه کرد: در سمت استان فارس نیز یکی از قطعات اکنون فعال است.
وی با اشاره به مسافت ۲۰۵ کیلومتری قطعه عسلویه این پروژه خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، مقرر است که صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در این قطعه از پروژه مشارکت کنند.
رستمی بیان کرد: انتظار میرود با افزایش سقف تهاتر نفتی برای این پروژه، سال آینده هم شاهد تصویب تهاتر برای پروژه راهآهن باشیم که امکان استفاده از این فرصت وجود داشته باشد.
۵۲ هزار میلیارد تومان نیاز است
وی برآورد فعلی برای راهآهن بوشهر - شیراز ۲۵ هزار میلیارد تومان و برآورد اجرای پروژه راهآهن شیراز- بوشهر - عسلویه ۳۳ هزار میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به دوره ساخت چهار تا پنج ساله این پروژه در صورت تأمین اعتبارات، افزود: در صورتی که اعتبارات به صورت ریالی تأمین شود پیشبینی میشود هزینه این پروژه به ۵۲ هزار میلیارد تومان برسد.
وی ادامه داد: با پیمانکاران پروژه نیز صحبتهایی برای استفاده از تهاتر انجام شده است و در حال گرفتن موافقت پیمانکاران با تهاتر هستیم.
حكايتي است كه قاضي مجرمي را به هزار ضربه شلاق محكوم كرد. عاقل مردي گفت يا قاضي شلاق نخورده يا عدد هزار را نمي شناسد. ضرب المثل شده كه يا عدد را نمي داند يا معدود را. حالا حكايت اين مبلغ هزينه است كه يا پروژه راه آهن را نمي شناسند يا مبلغ 52 هزار ميليارد تومان را .
پروژه راه آهن اگر اينقدر گران باشد كه اصلا ساخته نخواهد شد شايد عده اي كيسه اي دوخته اند. مگر پروژه راه آهن معمولي هر كيلومتر سه ميليون دلار مي شود؟