◄ قرارداد ساخت اتصال راهآهن شلمچه به بصره؛ بزودی
به زودی قرارداد ساخت اتصال راهآهن شلمچه به بصره با عراقیها به امضا میرسد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، طرحی در دست اجراست که با کمک دولت شامل تحول در حمل و نقل کشور خواهیم بود تا در سه سال آینده این تحول اجرا شود. بخشی از مصوبات آن در دولت انجام شده و قرار است کریدورهای اصلی تکمیل شوند.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، رستم قاسمی، اهمیت افزایش ناوگان را یادآور شد و گفت: در بخش واگن باری و مسافری مشکلی نداریم بلکه مشکل ما در بخش لوکوموتیو است.
وی تأکید کرد: به زودی قرارداد ساخت اتصال راهآهن شلمچه به بصره با عراقیها به امضا میرسد.
رستم قاسمی در مراسم «بهرهبرداری از ۵۲۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش ۷۹۴ میلیارد تومان» که صبح امروز (سهشنبه ۳۰ آذرماه) در ایستگاه راهآهن تهران برگزار شد، حملونقل را یکی از حوزههای ژئوپلیتیک دانست و گفت: عقبماندگی زیادی در این حوزه داریم که بخش زیادی از آن به مسائل بینالمللی برمیگردد.
وی افزود: حجم باری که به سمت کشورهای منطقه میرود، میتواند درآمد خوبی برای کشور داشته باشد اما برای آنکه زیرساختهای لازم جهت دستیابی به حد ایدهآل از ترانزیت ایجاد شود، اعتبارات زیادی نیاز است که بودجههای دولتی کفاف حتی چند صد کیلومتر انواع مسیر در سال را هم نمیدهد بنابراین باید در حوزه ریلی به روشهای دیگری متوسل شویم تا این پتانسیل نهفته در کشور شکوفا شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تبادل ۵۰ میلیون تنی بار در سال میان روسیه و هند گفت: در حال حاضر این بار از کانال سوئز به هند میرسد که هزینه حمل یک تُن بار از این کانال، چند برابر عبور از ایران است؛ زمان آن نیز سه برابر عبور بار از مسیر ایران خواهد بود.
قاسمی گفت: اخیراً باری از فنلاند به هند بردیم که با احتساب حمل کامیونی این بار در قطعه رشت به آستارا که ریل نداریم، ۲۱ روز زمان برد اما حمل این بار از کانال سوئز سه ماه طول میکشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح تحول حمل و نقل در بخش هوایی و جادهای گفت: هزینه پنهان سوخت ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده در بخش جادهای، سالانه ۲.۵ میلیارد دلار است.
وی با اشاره به توافقاتی که با کشورهای همسایه و منطقه از جمله آذربایجان، پاکستان، هند، قزاقستان و قرقیزستان در چهار ماهه اخیر حاصل شده است، گفت: اگر کریدورهای اصلی را تکمیل کنیم با توافقاتی که به دست آوردهایم، درآمدی که از ترانزیت به ویژه حمل ریلی برای کشور به دست میآید، از سایر درآمدهای اساسی کشور کمتر نخواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی، محورهای ریلی چابهار سرخس، شلمچه بصره و رشت آستارا را کریدورهای اصلی ترانزیتی برای تکمیل زیرساخت عنوان و اظهار کرد: تکمیل این زیرساختها پول زیادی نیاز دارد.
قاسمی ادامه داد: ما در وزارت راه از دولت پول نمیخواهیم بلکه مجوز میخواهیم، به اندازه کافی در کشور ثروت است. وقتی سرمایهگذار در بانک سپرده میگذارد و سود ۲۲ درصد میگیرد، ما باید در بخش زیرساخت آزادراهی IRI قرارداد را به گونهای تنظیم کنیم که ۳۰ درصد سود بگیرد.
وی با اشاره به اجرای طرح تحول حمل و نقل در سایر بخشها از جمله هوایی و جادهای افزود: در بخش جادهای ۴۰۰ هزار کامیون در جادهها تردد میکنند که ۱۶۰ هزار دستگاه آن فرسوده است. هزینه پنهان سوخت این ۱۶۰ هزار کامیون سالانه ۲.۵ میلیارد دلار است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با هندیها در حال توافق هستیم، با چهار کشور دیگر توافقنامه خوبی امضا کردهایم که سبب شده ترددها در کشور ما چند برابر شود.
قاسمی یادآور شد: در وزارت راه و شهرسازی دو صندوق ملی، یکی در حوزه حمل و نقل و دیگری در مسکن ایجاد شده که تمام درآمدهای عمومی و همچنین درآمدهای بالقوه وزارت راه برای بهینه کردن هزینهها به این دو صندوق منتقل میشود ضمن اینکه اخیراً قانون راهاندازی صندوق ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.
وزير محترم اشاره به ايجاد كريدورهاي ترانزيتي مي كنند كه اصل حرف درست است ولي نكته اينجاست كه در كريدورهاي موجود نيز جذب بار مناسبي صورت نگرفته و علاوه بر تعاملات بين المللي بايد موضوعاتي همچون هماهنگي ارگانهاي داخلي و همچنين تحول در بهره برداري حمل و نقل ريلي نيز دنبال شوند.
از سوي ديگر براي توسعه زيربناهاي حمل و نقل كه براي رونق ترانزيت در سخنان وزير نامبرده شدند مشكل اصلي تامين مالي است كه منابع مالي هنگفت لازم مي باشد.
روشهايي كه بتوان اين منابع هنگفت را تامين كرد چيست؟ طي سالهاي گذشته تلاش زيادي براي فاينانس خارجي شده كه توفيق چنداني حاصل نشده است.
اخيرا بحث تهاتر نفتي براي اجراي پروژه هاي ريلي مطرح مي شود كه مي تواند تا حدودي موثر باشد ولي ظرفيت اين روش محدود است و كشور نيازهاي ارزي فراوان دارد و وزارت نفت خودش پروژه هاي فراوان با بازدهي بسيار بالا در صنعت نفت و گاز دارد كه مجالي براي پروژه هاي ديگر بخشها نخواهد گذاشت.
چاره اصلي تحول در نظامات اقتصادي است كه مطابق گفته وزير پروژه براي سرمايه گذار سودآور شود و در اينصورت سرمايه گذاران داخلي و مردم به پروژه ها جذب خواهند شد .
اين روش اصولي و منطبق با توسعه پايدار است ولي در كوتاه مدت امكان تغييرات كلي در نظامات اقتصادي حمل و نقل نيست.
بنابراين ظاهرا وزير محترم روش تهاتر نفتي را براي پروژه هاي ريلي و روش اصلاح اقتصادي و سودآوري را براي پروژهها آزادراهي دنبال مي كند و در اينصورت روش وي منطبق با توسعه پايدار به نظر نمي رسد زيرا موجب توسعه شتابان حمل و نقل جاده اي مي شود كه با اسناد بالادستي مغايرت دارد و اين مسيري است كه وزراي قبل هم دنبال كردند و بالاخره حمل و نقل ريلي را ضعيف نگاه داشته اند.
در نتيجه براي تكميل راهبردهاي تامين مالي به نظر اينجانب تحول در سياستهاي مالي دولتي در حوزه بخش حمل و نقل لازم است تا حمل و نقل ريلي بتواند مزيتهاي ذاتي خود را مبدل به منافع مالي براي سرمايه گذاران كند. قبلا در مقاله اي اين مهم را تشريح نموده ام
ساخت کریدورهای ریلی رشت استارا و بصره شلمچه یقینا باعث افزایش درآمد ارزی کشور می شود !!! حالا هر روشی برای ساخت آنها استفاده شود !!!