◄ وزیر راه و شهرسازی: نیازمندی لکوموتیو ایران بیش از یک هزار دستگاه است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرعت پایین سیرِ قطارها در کشور، گفت: سرعت قطارهای مسافری و واگن های باری باید تغییر کند.
رستم قاسمی در مراسم افتتاح نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته که روز سه شنبه، سوم خرداد ماه برگزار شد، گفت: حجم شرکت کنندگان حوزه دانش بنیان و شرکت های ساخت بخش واگن و لکوموتیو امروز نشان داد دارای توانمندی بسیار خوبی هستیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، قاسمی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته با سفر به کشورهای همسایه یکی از موضوعات مهم که توافق با کشورهای مختلف در حوزه حمل و نقل بود را دنبال کردیم گفت: با ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان و ... در حوزه حمل و نقل توافقات بسیار خوبی صورت گرفت.
وی توضیح داد: روز گذشته نیز با کشورهای حاشیه خلیج فارس در عمان توافق بسیار خوبی در زمینه حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ترکیبی انجام شد تا عمانی ها با ایجاد یک مرکز لجستیک در ایران بتوانند کالاهای خود را از طریق خطوط ریلی ایران به آسیای میانه ارسال کنند.
قاسمی گفت: فردا نیز با معاون نخست وزیر روسیه که به ایران سفر می کند، دیدار خواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ظرفیت ایران در میزان عبور حجم باری از کشور بیش از ۲۰ میلیون تن است و این به آن معنا است که میزان مذکور می تواند ۲۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور را در پی داشته باشد.
قاسمی با بیان اینکه به منظور توسعه ظرفیت حمل ونقل کشور برنامه ریزی انجام گرفته است، گفت: از مهم ترین مشکلات مان در این حوزه بخش واگن و ریل است که در صدد توسعه آن هستیم و دراین راستا توانمندی هایی در کشور وجود دارد.
وی افزود: سازندگان ایرانی در حوزه ساخت واگن توانمند هستند و در این زمینه نیاز به کشورهای دیگر وجود ندارد، لذا با انعقاد قراردادهای جدید به شرکت ها سفارش داده ایم تا امسال حجم تولیدشان افزایش یابد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد و سه هزار کیلومتر نیز کریدورهای اصلی همچون چابهار، رشت، آستارا و کریدورهای غربی کشور در حال ساخت است.
قاسمی نیازمندی لکوموتیو ایران را بیش از یک هزار دستگاه خواند و اظهار کرد: اگر امروز بیش از هزار دستگاه لکوموتیو در اختیار داشتیم، می توانستیم ۲۰ میلیون بار را از کشور عبور دهیم و این راه را یکی از مهم ترین منابع درآمدی کشور قرار دهیم؛ چراکه هنگامی که کشوری منبع امور ترانزیت شود، از لحاظ سیاسی، امنیتی و بسیاری از مزیت های دیگر را به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در حوزه لکوموتیو کسری وجود دارد، گفت: در این راستا به شرکت مپنا نیز اعلام کردیم تا سقفی که طی سه، چهار سال آینده ظرفیت ساخت دارند، قرارداد منعقد می کنیم و ظرفیت های داخلی شرکت های دیگری که امکان تولید دارند را نیز پر خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت های دانش بنیان و تولیدی یکی از امیدهایی است که می توانیم در خصوص توسعه حوزه ریلی کشور داشته باشیم.
قاسمی تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه مقرر شده بیش از ۳۰ میلیون تن و ۳۰ درصد بار کشور در حوزه ریلی حمل شود که این عدد به یک سوم نیز نرسیده و سرعت قطارهای باری کشور بسیار کم است و این امر در حمل بار بسیار تاثیرگذار است.
وی با تاکید بر اینکه سرعت قطارهای مسافری و واگن ها باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: این امر نیز جزو برنامه های وزارت راه و شهرسازی است؛ با اقدامات و توانمندی که در کشور وجود دارد نیز امیدواریم بتوانیم توسعه حمل و نقل ریلی که جزو نیازهای جدی کشور ایران است را شاهد باشیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از کشورها بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل را از طریق خطوط ریلی انجام می دهند، چراکه ارزان و ایمن است و یکی از محورهای توسعه حمل ونقل کشور، حمل و نقل ریلی است.