بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

۱۴۰۳ ایستگاه آخر ابر پروژه چابهار زهدان

پروژه ریلی چابهار- زاهدان بخشی از بزرگترین کریدور شمال - جنوب است که براساس وعده ها سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد.

۱۴۰۳ ایستگاه آخر ابر پروژه چابهار زهدان
تین نیوز |

پروژه ریلی چابهار- زاهدان بخشی از بزرگترین کریدور شمال به جنوب است که براساس وعده ها سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد.

به گزارش  تین نیوز ، پروژه ریلی چابهار به زاهدان با هدف ایجاد یک کریدور شمال - جنوب و اتصال بندر بهشتی به شبکه ریلی طراحی شده، که با بهره برداری و افتتاح به ترتیب آسیای میانه و افغانستان را به آب‌های آزاد اقیانوسی متصل می‌کند.

در عین حال، این مسیر ترانزیتی چابهار را به قطب تجارت و ترانزیتی در منطقه تبدیل می‌کند، احداث این خط ریلی در دو بخش شمال و جنوب تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و به زاهدان منتهی می‌شود.

با توجه به نقش بندر چابهار در توسعه ترانزیتی کشور، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان می‌تواند سهم این بندر در بخش ترانزیتی کشور را افزایش دهد. برآورد درآمدی این طرح حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان در سال در نظر گرفته شده است. از مزایای این طرح اشتغال ۶ هزار و ۳۰۰ نفر در دوره ساخت و اشتغال ۶۰۰ نفر در دوره بهره برداری است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که حمل و نقل ریلی دوستدار محیط زیست و همچنین بار ترافیکی و سوانح جاده‌ای را نیز کاهش می‌دهد.

نکته دیگر در خصوص اهمتی این خط ریلی، اینکه ۱۵۶ کیلومتر از این پروژه به راه آهن خاش – زاهدان اختصاص داده شده است. با توجه به اینکه کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل است و پیمانکار این نیز قرارگاه خاتم الانبیا ، برای ساخت ۱۵۵ کیلومتر از این پروژه حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. نکته دیگر اینکه خط ریلی سبب تسریع حمل بار برای معادن منطقه نیز باشد.

گفتنی است، خط ریلی چابهار زاهدان از آسیای میانه از طریق شرق روسیه به دریای عمان متصل و اهمیت نقش این پروژه بیش از پیش بینی‌ها خواهد بود.

وزیر اقتصاد در نشست خبری اخیر خود با اشاره به پروژه چابهار- زاهدان گفت که وجود اعتبار کافی برای یک پروژه‌ای مانند چابهار- زاهدان در مدت پنج سال قابل اجرا است و به طور میانگین سالانه برای اجرای چنین طرحی ۲۰ درصد حجم عملیات اعتبار لازم است تا در مدت پنج سال پایان یابد.

وزیر اقتصاد در بخشی دیگر از نشست خود در خصوص محل تأمین اجرای پروژه هم گفت، برای طرح راه آهن چابهار-زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر را اخیراً به بهره برداری رسانده‌ایم.

بیشتر بخوانید؛ 

راه‌آهن زاهدان - خاش دروازه توسعه شرق کشور

 

نیمی از ابر پروژه ریلی به پایان رسیده است

خیر اله خادمی؛ معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درخصوص پیشرفت ریلی چابهار- زاهدان به خبرنگار مهر در این باره گفت: تاکنون ۶۲ درصد پروژه تکمیل شده است، این پروژه با طول ۶۳۰ کیلومتر بزرگترین پروژه ریلی کشور است.

وی در ادامه اظهارداشت: قسمت اول پروژه که زهدان به خاش بوده، با حضور رئیس جمهور در آبان ماه افتتاح شد که البته هدف اصلی این پروژه رسیدن زاهدان به چابهار است که بندر چابهار به یک گلوگاه باری در منطقه تبدیل شود، چرا که سبب افزایش ظرفیت‌های باری این بندر نیز می‌شود.

لازمه اعتبار ۱۲ هزار میلیاردی تا پایان کار

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص اعتبار برای پایان بخشیدن به این پروژه بیان کرد: برای به اتمام رسیدن این پروژه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که نزدیک به ۲ هزار میلیارد آن توسط صندوق توسعه ملی در سال ۹۷ پرداخت شد که این پروژه سال ۹۸ به بهره برداری رسید این ۲ هزار میلیارد به صورت ۳۰۰ میلیون یورو بوده که البته در آن زمان ۲۵۰ میلیون یورو پرداخت شد و اگر ۵۰ میلیون یورو پرداخت شود باز همم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵۰ میلیون یورو برای به اتمام رسیدن ابر پروژه لازم است.

وی درباره اینکه این اعتبار این پروژه از کجا تأمین خواهد شد نیز اظهارداشت: اعتبارات این پروژه قرار است ازدرامدهای نفتی از محل صندوق توسعه ملی باشد و در حال حاضر برای اعتبارات این پروژه پیگیری‌های لازم صورت گرفته که این پروژه زودتر به پایان برسد با توجه به اینکه تأمین اعتبار به سازمان برنامه بودجه اعلام شده است.

خیراله خادمی وضعیت اشتغالزایی این پروژه را اینگونه بیان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار نیروی انسانی و ۱۷۰۰ ماشین آلات در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته‌اند با توجه به اینکه این پروژه می‌تواند اشتغالزایی داشته باشد البته اگر منابع مالی شکل گیرد منابع انسانی برای ادامه پروژه وجود دارد.

اتمام پروژه در شش ماه سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درخصوص ظرفیت این پروژه اظهارداشت: این پروژه پس از اتمام در سال حدود ۱ میلیون مسافر و ۳ میلیون تن بار در نظر گرفته شده است با توجه به اینکه ظرفیت باری این پروژه حدود ۸ میلیون تن است اما تعبیر بر این است که حدود ۳ میلیون تن بار استفاده شود با توجه به اینکه بندر چابهار در ظرفیت ریلی را افزایش خواهد داد.

وی در پایان زمان اتمام پروژه را نیز اعلام کرد: پس از اعتبار بخشی این پروژه با توجه به اینکه نیمی از این پروژه به پایان رسیده است در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید پاسخ

    فرق ابر پروژه با پروژه چیست؟ ( 2 نمره)