افزایش نارضایتی فعالان حمل و نقل ریلی
رییس کمیته حمل و نقل ریلی مجلس اظهار داشت: اخیرا صنعت فولاد به دلیل حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی سرمایهگذاری بر روی خرید لکوموتیو کرده است اما در نهایت به دلیل اینکه تقاضا برای حمل و نقل ریلی زیاد است در نهایت با کسری شدید در بحث ناوگان مواجه هستیم.
رییس کمیته حمل و نقل ریلی مجلس اظهار داشت: اخیرا صنعت فولاد به دلیل حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی سرمایهگذاری بر روی خرید لکوموتیو کرده است اما در نهایت به دلیل اینکه تقاضا برای حمل و نقل ریلی زیاد است در نهایت با کسری شدید در بحث ناوگان مواجه هستیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، احمد دنیا مالی، رییس کمیته حمل و نقل ریلی مجلس درباره وضعیت ناوگان راه آهن در بخش واگن و لکوموتیو اظهار داشت: بحث ما با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره تعداد زیادی از شرکت های خصوصی یا شرکت هایی با مجموعههای غیر دولتی درحال فعالیت هستند، این است که وقتی قیمت بلیت را مشمول قیمت گذاری میکنید باید مابه التفاوت را هم پرداخت کنید وگرنه این شرکت ها دچار مشکل خواهند شد.
وی ادامه داد: وقتی قیمت تمام شده بخش خصوصی پرداخت نشود و مابه التفاوت را ندهند، بخش خصوصی هم امکان سرمایهگذاری را نخواهند داشت و وضعیت ناوگان به این سرنوشت دچار می شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات بخش خصوصی این است که هیچ انگیزه ای برای توسعه ناوگان و خرید واگن های جدید و لکوموتیو را ندارد، گفت: اخیرا صنعت فولاد به دلیل حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی سرمایهگذاری بر روی خرید لکوموتیو کرده است اما در نهایت به دلیل اینکه تقاضا برای حمل و نقل ریلی زیاد است در نهایت با کسری شدید در بحث ناوگان در این بخش از حمل و نقل مواجه هستیم، ضمن اینکه متاسفانه در این مدت ناوگان جدید قابل توجهی وارد مدار نشده است.
رییس کمیته حمل و نقل ریلی با بیان اینکه تا زمانیکه این رویه را اصلاح نکنیم، وضعیت همین است، تاکید کرد: معتقدم در بخش حمل و نقل ریلی به بخش خصوصی زور می گوییم و تمام شرکتهای بخش خصوصی در بخش زیادی به شدت ناراضی هستند.
دنیا مالی گفت: این شرکتها در بخش ریلی سرمایهگذاری کردند و باید بازگشت سرمایه داشته باشند و قیمتهای دستوری تنها زمانی عملیاتی میشود که مابه التفاوت هزینهها به شرکتها پرداخت شود که متاسفانه این اتفاق نمیافتد.
وی با اشاره به ضعف مدیریتی در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: راه آهن یک شرکت مستقل است و وزیر راه و شهرسازی دخالتی در اجزای کار آن ندارد و راه آهن مجموعه بسیار بزرگی است و شرکت های زیادی دارد و باید خود مدیرعامل راه آهن برای این موضوع و مشکل تدبیری داشته باشد. البته مجلس به طور مداوم با بخش خصوصی و شرکت های تولید کننده و تامین ناوگان در جلسه و مذاکرات است تا به راهکارهایی برای کاهش فشار مشکلات و رفع آنها برسد.
دنیامالی افزود: اعتقاد دارم درباره بحث قیمت گذاری در این حوزه باید هر چه سریعتر تصمیم گیری کنیم.
اصلا تیترزدنتون مشکل داره