راه آهن چابهار زاهدان؛ کلید توسعه سیستان و بلوچستان
بهره برداری از راه آهن چابهار زاهدان سرخس به عنوان یکی از ابرپروژه های ریلی کشور تا یک سال آینده در حالی رقم خواهد خورد که این امر منجر به رونق توسعه ای عظیم در سیستان و بلوچستان به ویژه شهر بندری چابهار خواهد شد.
بهره برداری از راه آهن چابهار زاهدان سرخس به عنوان یکی از ابرپروژه های ریلی کشور تا یک سال آینده در حالی رقم خواهد خورد که این امر منجر به رونق توسعه ای عظیم در سیستان و بلوچستان به ویژه شهر بندری چابهار خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهمترین طرح گذرگاهی ایران در حالی با تکمیل گذرگاه ریلی چابهار زاهدان سرخس رقم خواهد خورد که این اتفاق بزرگ که جزو مصوبات سفرهای اعضای هیات دولت نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، میلک، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق مشهد متصل می شود.
با بهره برداری از راه آهن چابهار میلک زاهدان سرخس، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل و این امر منجر به رونق توسعه ای عظیم در این استان به ویژه شهر بندری چابهار خواهد شد.
ازآنجایی که یکی از کوتاه ترین و باصرفه ترین مسیرهای اتصال کشورهای حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند به کشورهای حاشیه دریای خزر و شرق اروپا کریدور شمال جنوب است، راه اندازی این کریدور حائز اهمیت بوده چرا که ایران به لحاظ منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی از اولویت بالایی برخوردار است.
راه آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می کند به گونه ای که می توان گفت این راه اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می دهد.
راه آهن زاهدان ایرانشهر چابهار میلک سرخس در حالی یکی از مهمترین پروژه زیرساختی ریلی کشور به طول یک هزار و ۳۵۰ کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۷۳۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها به سرخس متصل می کند.
برای طرح راه آهن چابهار زاهدان با موافقت رهبر معظم انقلاب از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش زاهدان خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر اخیراً به بهره برداری رسیده و تا کنون تلاش های پیمانکاران باعث پیشرفت ۷۰ درصدی این طرح شده است.
در همین راستا محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان با اشاره به روند روبه رشد راه آهن زاهدان چابهار بیان کرد: این استان به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده، در حوزه راه آهن با تمام توان در حال انجام کار هستیم تا سال آینده راه آهن چابهار به زاهدان افتتاح شود که با این افتتاح توسعه عظیمی به ویژه در حوزه بندر رخ خواهد داد.
پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی راه آهن زاهدان ایرانشهر چابهار
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر از هشت قطعه این مسیر ریلی ۲ قطعه آن صددرصد به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است و در بررسی های فنی این طرح قسمت های زیرسازی، اجرای تقاطع ها و پل های خاص و آبروها و تونل ها حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نیاز هست در اجرای روسازی و احداث ایستگاه ها سرعت عملیات اجرایی افزایش یابد تا هر چه زودتر استان از این خط مهم ریلی بهره مند شود.
منصور بیجار افزود: بر اساس طراحی های باری پیش بینی شده برای این خط، می توان با تأمین و افزایش ناوگان ریلی مخزن دار، برای تسهیل در انتقال فرآورده های نفتی از مبادی تولید به انبارهای نفت استان نیز، برای جابه جایی سوخت موردنیاز سیستان و بلوچستان استفاده کرد.
وی ادامه داد: پس از افتتاح خط ریلی زاهدان خاش و با حرکت اولین قطار مسافربری، روزانه شاهد جابه جایی هم استانی ها و مردم به صورت رفت و برگشتی و کاهش تصادفات در این محور هستیم.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: مرحله دیگر این طرح که هم اکنون در حال اجراست اتصال خط ریلی زاهدان به میلک است تا با افزایش توان و ظرفیت جابه جایی بار و مسافر شاهد شکوفایی و رونق مبادلات مرزی در استان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: راه آهن زاهدان به میلک در ۶ قطعه به طول ۲۶۴ کیلومتر طراحی که در حال حاضر چهار قطعه از آن به پیمانکار واجد شرایط برای اجرا واگذار شده است.
بیجار گفت: پیش بینی شده است اتمام این طرح برای اتصال چابهار به میلک به صورت ریلی حدود ۳۴۰ هزار میلیارد ریال دیگر هزینه در برداشته باشد.
وی افزود: این طرح مهم ریلی موجب اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی و سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی از بندر چابهار با تکمیل راه آهن
وزیر راه و شهرسازی نیز که در چند روز اخیر به سیستان و بلوچستان سفرکرده بود در بازدید از روند ساخت راه آهن زاهدان چابهار بیان کرد: تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم الانبیا و استانداری این استان بر آن است که پروژه در سال آینده به بهره برداری برسد و کل مسیر زیر بار عبور قطار قرار گیرد.
مهرداد بذرپاش طول قطعه چابهار به زاهدان را حدود ۶۳۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: قطعه زاهدان به خاش به بهره برداری رسیده و کل ظرفیت های قرارگاه خاتم الانبیا برای تکمیل قطعه خاش به چابهار به کار گرفته شده است.
وی تصریح کرد: با تکمیل راه آهن چابهار زاهدان، ارزش بندر شهید بهشتی دوچندان می شود، در همین راستا برنامه های خوبی برای سرمایه گذاری خارجی ارائه شده که در شرف دستیابی به قرارداد نهایی هستیم و از طرفی نهادهای مختلف داخلی نیز از سرمایه گذاری در این بندر استقبال کرده اند.
توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری با افتتاح خط آهن چابهار سرخس
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: این خط آهن که از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به راه آهن بافق مشهد متصل خواهد شد، مسیر توسعه بزرگ ترین بندر اقیانوسی ایران را هموار و موجب رونق حمل ونقل کالا خواهد شد.
امیر مقدم افزود: توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن و توانایی پذیرش کالا تا ۱۵ میلیون تن ایجاب می کند که خط ریلی راه آهن زاهدان ایرانشهر چابهار میلک سرخس هرچه سریع تر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحول بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.
رهبر معظم انقلاب و دولت مردمی توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های بندر چابهار دارند به طوری که پروژه های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است
وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب و دولت مردمی توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های بندر چابهار دارند به طوری که پروژه های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: هم اکنون در اجرای پروژه راه آهن زاهدان ایرانشهر چابهار میلک سرخس نیروی انسانی بومی مشغول بکار هستند و علاوه بر اجرای این طرح در روستاهایی که راه آهن از آن ها عبور می کند ساخت مدرسه، زیرسازی و بازگشایی راه های ارتباطی برای محرومیت زدایی مناطق مختلف روستایی در دستور کار بوده که موجب رضایتمندی مردم محروم شده است.
وی تصریح کرد: اتصال راه آهن چابهار زاهدان میلک سیستان واقع در نقطه صفر مرزی با افغانستان که از خط آهن زاهدان سرخس منشعب خواهد شد کشور افغانستان را نیز به شبکه راه آهن ایران و جهان متصل خواهد کرد هر چند که افغانستان فاقد راه آهن است؛ اما بازرگانان و تجار این کشور می توانند از راه آهن ایران برای جابه جایی کالاهای خود به سراسر دنیا استفاده کنند.
مقدم گفت: آماده سازی زیرساخت های حمل ونقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای مختلف هم جوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر و منطقه آزاد چابهار تشویق می کند.
اگر شیخ حسن بود تا حالا قطار چابهار راه افتاده بود
اتصال راه آهن هادوکشورایران وعراق ترانزیت شرق وغرب (پاکستان وافغانستان )آسیای میانه وقفقازشمال به غرب و جنوب به غرب بنادرچابهاروکاوه به عراق راممکن میکنددوبندرعمیق ونزدیک به اقیانوس هندبامقایسه بندرفاودورونداشتن امکان کشتی های بزرگ این منافع دوکشوردرترانزیت بارومسافرراتضمین میکند
راه آهن ترکیه بایددریاچه وان رادوربزندوباقراردادترانزیت ازبنادرجنوب وشمال واتصال راه آهن باپاکستان وافغانستان وآسایش میانه برای ترانزیت به اروپااستفاده کندچابهاربانزدیکی دریای عمان وتوان پهلوگیری کشتی های بزرگ دومزیلت آن بابندرفاوعراق هستند
قراردادترانزیت ومشوق وجذب سرمایه گزارترک دربنادرجنوبی کشور