برنامه های پیشنهادی راه آهن در اجلاس اکو چه بود؟
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن ایران به عنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و همچنین به عنوان گذرگاه دو قاره مهم اروپا و آسیا مطرح است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن ایران به عنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و همچنین به عنوان گذرگاه دو قاره مهم اروپا و آسیا مطرح است.
به گزارش تین نیوز از راه آهن، سید میعاد صالحی در پانزدهمین اجلاس روسای راه آهن های کشورهای عضو اکو با حضور و مشارکت مقامات ارشد راه آهن های ایران، ترکیه، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، در ابتدای سخنان خود با ابراز تأسف عمیق و تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در حادثه سقوط هواپیما، شهید رییسی را رییس جمهوری مردمی، پرتلاش و خستگی ناپذیر توصیف کرد که فقدان او قلب ملت ایران و ملل آزاده دنیا را جریحه دار کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هرچند با حادثه پیش آمده و وضعیت خاص کشور و نیز تاثر ناشی از شهادت آیت الله رییسی، حضور در این اجلاس برای ما سخت بود، اما جهت احترام به مهمانان گرامی و در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم وقفه در امور اجرایی و مدیریتی کشور، در این جلسه حضور یافتیم.
مدیرعامل راه آهن پس از بیان توصیفاتی از خدمات و تلاش های رئیس جمهور شهید کشورمان و قرائت فاتحه برای روح ایشان و همراهانشان، در ادامه در تشریح مواضع راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه های ریلی بین المللی گفت: می دانیم که کشورهای عضو سازمان اکو در یکی از حساس ترین مناطق جهان با میراث تاریخی و فرهنگی کم بیش مشترک واقع شده اند و ۱۰ کشور عضو این سازمان با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت و وسعت سرزمینی هشت میلیون کیلومتر مربع این استعداد را دارند که تبدیل به یکی از قطب های اقتصادی جهان شوند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این حقیقت که خاک ایران عملاً کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آب های بین المللی و اروپا بوده و از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است، اکثر کریدورهای ریلی بین المللی منطقه اکو از مسیر ریلی ایران عبور می کنند که از جمله آنها می توان به کریدور شمال-جنوب، کریدور آلماتی- استانبول- تهران، کریدور آلماتی-بندرعباس، کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI)، کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران (KTI)، کریدور قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان- ایران(KTAI) و کریدور تاجیکستان-ازبکستان ترکمنستان ایران ترکیه اشاره کرد.
صالحی درباره برنامه های پیشنهادی راه آهن ایران گفت: تسهیل عملیات عبور مرزی و تقویت مراکز لجستیکی و پایانه های مرزی از برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای افزایش ظرفیت ترانزیت و حمل و نقل بین المللی است.
این مقام مسئول گفت: به علاوه، عملیاتی کردن و احیای مسیر جاده ابریشم سنتی از طریق ریل و راه اندازی قطارهای برنامه ای از چین به ایران و چین به اروپا از مسیر ایران در کریدور جنوبی تمام ریلی راه ابریشم در دستور کار ما قرار دارد و به تازگی نیز توافق های خوبی با راه آهن های چین، قزاقستان و ایران در خصوص تعرفه قطارهای کانتینری از چین به ایران صورت گرفته است و امیداریم از سرگیری قطارهای باری برنامه ای به ایران پس از حدود یک ماه دیگر انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین، با عنایت به توافق انجام شده، ما به دنبال رقابتی کردن حمل و نقل ریلی با مسیر دریایی و راه اندازی دو سر بار این قطار و در نتیجه صادرات محصولات و کالاهای ایرانی به چین از طریق قطار هستیم.