بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

احداث راهگذر ترانزیتی شرق دریای خزر برای توسعه تعاملات بین المللی ایران با کشورهای همسایه

خوشبختانه راهگذر شرق دریای خزر با تلاش خوب و همکاری مثبت بین کشورها به ثمر رسید و در تاریخ سوم دسامبر (مصادف با 12 آذرماه) این محور به طور رسمی توسط روسای جمهور سه کشور افتتاح می شود.

این راه آهن، راهگذر ترانزیتی شرق دریای خزر مسیر ایران ـ ترکمنستان و قزاقستان است که توافق آن در سال 1390 انجام شد و در راستای توسعه تعاملات بین المللی ایران با کشورهای همسایه و سیاست تمایل حداکثری برای ارتباط با آنها ساخته شده و با هدف برای توسعه حمل و نقل ریلی با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان از سوم دسامبر امسال آغاز به کار خواهد کرد. 
به گزارش تین نیوز، 80 کیلومتر این خط آهن از گرگان تا مرز اینچه برون در خاک ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 120 کیلومتر آن در قزاقستان است. سرعت باری این قطار 120 و مسافری 160 کیلومتر است و این راهگذر پس از گذر از ایران، ترکمنستان و قزاقستان در انتقال کالاهای ترانزیتی در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب کشورهای آسیایی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
در کنار راهگذرهای شمال و جنوب راهگذرهای شرقی و غربی دریای خزر نیز برای ما اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه محور شرق دریای خزر با تلاش مثبت سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و ایران به بار نشسته است.  ملت های ایران، قزاقستان و ترکمنستان از سابقه دیرینه تاریخی برخوردارند و این مسیر در جهت توسعه تجارت صلح آمیز بین ملت های آسیای میانه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد که در این راستا درصدد هستیم در نخستین سال های افتتاح این خط آهن حدود سه میلیون تن بار در این مسیر جابه جا شود و پس از آن میزان ترانزیت کالا در این راهگذر به پنج میلیون تن و سپس به ده میلیون تن افزایش یابد. 
ضمن این که همزمان با افتتاح این راهگذر تلاش برای گسترش امکانات حمل و نقل ریلی داخلی نیز آغاز خواهد شد و ما باید برای این که برای این راهگذر یک مزیت رقابتی مناسب ایجاد کنیم امکانات زیربنایی در اتصال آن را گسترش دهیم، از این رو طرح هایی در دست مطالعه است که در کنار بالا بردن سطح توانایی امکانات داخلی یک بازاریابی مشترک برای آن آغاز شود. برای استقبال دیگر کشورهای منطقه از این مسیر نیز باید نرخ تعرفه عبور در این مسیر به حداقل برسد تا این راهگذر مهم کشور بتواند با بقیه راهگذرهای فعال دراین عرصه رقابت کند. 
خوشبختانه امکانات زیربنایی در کشور امکان اتصال مناطق مختلف به خلیج فارس را فراهم آورده و پس از افتتاح رسمی راهگذر گرگان – اینچه برون این خط به شکل مستقیم به راه آهن خلیج فارس متصل خواهد شد. 
همزمان با افتتاح این راهگذر افزایش ظرفیت محورهای داخلی هم در دست اقدام قرار گرفته است، برای افزایش حمل و نقل در این مسیر باید پشتیبانی های لازم را انجام دهیم و متعاقب آن به دنبال فعال کردن راهگذر خواف به هرات هستیم تا ترانزیت کالا در این مسیر نیز از ایران به افغانستان افزایش یابد.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.