◄ چند پیشنهاد برای بهبود وضعیت و توسعه حمل و نقل ریلی
تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکههای اجتماعی"، موضوع زیر که توسط "مجید" در اتاق فکر حمل و نقل در شبکهاجتماعی " لینکدین " مطرح شدهاست به همراه دیدگاههای شما در این مورد بازنشر میشود:
بهترین پیشنهاد شما برای بهبود و توسعه حمل و نقل ریلی به مدیرعامل راه آهن چیست؟
لطفا به اختصار و حداکثر در سه بند و به طور شفاف راهکار مورد نظرتان را ذکر نمائید. در نظر داشته باشید که شعار مدیرعامل راه آهن انقلاب ریلی می باشد. این بدین معنی است که راهکارهای پیشنهادی باید ضمن اینکه با توجه به جمیع محدودیت ها و توانمندیها عملی و قابل اجرا باشد. البته ممکن است برای تحقق انقلاب ریلی برخی بسترسازیها نیز لازم باشد توسط وزارت خانه انجام گردد مثل یارانه سوخت و تعادل در حق دسترسی ریل و جاده.
علی اصغر نظر داده است:
برای افق زمانی سال های 1393 و 1394:
1- افزایش سالانه حداقل 15 درصد در تعداد لکوموتیوهای گرم خطوط اصلی در سرویس از طرق مختلف قابل اجرا
2- تعیین نرخ های حمل کالا به صورت قابل رقابت موثر در مقایسه با سیستم جاده ای در تعامل مشترک شرکت راه آهن و شرکت های حمل ونقل ریلی بخش غیردولتی برای کالاها و مسیرهای مشخص مورد نیاز
3- دو خطه کردن کامل مسیر بافق تا ارژنگ و شاخه میبد اردکان آن به طول تقریبی 200 کیلو
... نظر داده است:
1-شرکت راه آهن میتواند با توجه به وجود بسترهای های قانونی موجود و با رویکرد تهیه بستههای تشویقی و ارائه تضامین لازم زمینه ورود کلیه شرکتهای بهره بردار و مالک واگن و لکوموتیو به بازار سرمایه را فراهم نماید.
ورود شرکتهای بهره بردار به بازار سرمایه باعث کاهش بار مسئولیت شرکت راه آهن در تامین مالی و ارائه تسهیلات جهت نوسازی و بازسازی ناوگان باری و مسافری میشود.
2-استفاده ازظرفیت های موجود در سرمایه گذاری مستقیم خارجی با سه راهبرد تامین مالی،انتقال دانش فنی و سهم بازار
امید نظر داده است:
به نظر من بستر نرم افزاری بهرهبرداری دولتی و خصوصی در صنعت ریلی بیمار است برای همین پیشنهادات زیر را ارایه میدهم:
- تشکیل کارگروه قوی و فکور برای بررسی مجدد قوانین حوزه ریلی اعم از قانونهای کیفری تا قوانین و دستورالعملهای بهره برداری و سیر
- تدوین مشخص نقشه خط مشی کلان راه آهن به صورت اصولی توسط کمیسیونهای مجلس و کارشناسان ریلی و اجزای حاکمیتی آن با توجه به قانون دسترسی آزاد و و اصل 44
- تدوین قوانین شفاف میان تمامی شرکتهای درگیر در این بخش و نحوه تعامل آنها حتی نحوه تعامل کارکنان آنها با هم
- تدوین آموزشهای یکپارچه و کامل ونظارت به آن برای الزام شرکتها به رعایت اصول
- و مهمتر بررسی دقیقتر مسایلی که ایمنی بخش ریلی در آن به خطر می افتد مخصوصا در ورود شرکتهای خصوصی به حوزه ریل
محمدرضا نظر داده است:
با توجه به این که به نظر میرسد اغلب دست اندرکاران به واگذاری امور به بخش خصوصی معتقدند، در این راستا پیشنهادات زیر را ارائه می نمایم:
1- طراحی بسته های سرمایه گذاری مختلف با محوریت واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی (نه واگذاری امکانات و تجهیزات) و نظارت عالیه توسط راه آهن (که این امر هم می تواند با بهره گیری از بخش خصوصی باشد).
2- استخراج و تدوین روش های مختلف سرمایهگذاری با بهرهگیری از راهکارهای قانونی و تلفیق آن با بستههای مندرج در بند فوق.
3- جلب توجه سرمایهگذاران سایر شقوق حمل و نقل و تعریف بستههای سرمایهگذاری برای حمل و نقل ترکیبی. توجه شود سایر شقوق حمل و نقل در واقع فیدر حمل و نقل ریلی در راه آهن است که وظیفه حمل و نقل مسافر را بین شهرها به عهده دارد.
مجید نظر داده است:
یکی از مشکلات در خصوص جذب سرمایه گذاری جدید در بخش ریلی تعطیل شدن دفتر سرمایهگذاری راه آهن بوده است. البته اخیرا دفتر مذکور در حال شکل گیریست و لازم است در ساختار این دفتر نیز متناسب با وضعیت موجود اصلاحات اساسی صورت گیرد. دفتر سرمایهگذاری باید محلی باشد برای ارتباط سرمایه گذاران و موسسات مالی و سازمانهای دولتی مرتبط تا ضمن تهیه بستههای حمایتی مناسب همواره پاسخی منطقی برای سوالات سرمایهگذاران داشته باشد.
پیمان نظر داده است:
گسترش خطوط سریع بین تمام مراکز استان با شهرهای اطراف تا شعاع 300-200 کیلومتری با بودجه استانی و سپس گسترش این ظرفیت تا سایر مراکز استانها با بودحه های ملی.
علی نظر داده است:
1- اعتماد به بخش خصوصی با واگذاری امور به بخش خصوصی و حاکمیت در اختیار راه آهن باشد نه به شکل فعلی که شرکتهای خصوصی در تصمیمگیریها نقشی غیر از اینکه صورت وضعیتها را آخر ماه بیاورند و پول آنرا بگیرند، ندارند.
2- شفاف سازی و قانونمندی قراردادها در سطح سازمان در شرایط فعلی قانونگریزی در قراردادها زیاد است.
3- برنامه مدون داشتن مثلا همین بحث بهرهوری تاکنون چندین بار با نامهای مختلف در مدیریتهای مختلف راه آهن بدون برنامه اجرا و در مدیریت بعدی باز نیمه تمام رها شده است.
مسعود نظر داده است:
در خصوص حمل ونقل ریلی قوانین بالادست بسیار خوبی دیده شده است مانند قوانین توسعه، قانون مدیریت حمل ونقل و سوخت، قانون توسعه حمل ونقل ریلی، و از طرفی حمایتهای مقامات ارشد نظام از توسعه این مد مهم حمل ونقلی.
این سوال مطرح است که چرا تا کنون تمامی این قوانین در متن جا ماندهاند و به مرحله اجرا حتی نزدیک هم نشده اند؟؟؟
از مشکلات که بگذریم پیشنهادات بنده بدین شرح است:
مجلس شورای اسلامی:
1- تصویب بودجهای متناسب با شان مورد انتظار در بخش توسعه حمل ونقل ریلی
2- همراهی با شرکت راه آهن و تصویب مصوبات لازم به منظور اجرای پروژههای احداث زیرساختهای ریلی در راه آهن ایران (به جای شرکت ساخت توسعه)
3- توجه بیشتر به اعتبارات بخش ناوگان و اقدامات نرم افزاری و کم هزینه به منظور رفع گلوگاههای مسیر و تعمر و نگهداری و سرازیر کردن حداقل سهم 30 درصدی بودجه ریلی به این بخش مهم ( به جای بیش از 90 درصد به موضوعات احداث)
دولت محترم:
1- تخصیص اعتبار لازم در ارائه لایحه به مجلس در بخش ریلی
2- تخصیص حداکثری بودجه سنواتی مصوب سالانه به بخش ریلی (بیش از 60 درصد تخصیص یابد، در حال حاضر حدود 30 درصد بودجه سالانه مصوب راه آهن تخصیص می یابد)
3- ...
وزارت راه و شهرسازی:
1- تصویب و نهایی کردن مطالعات جامع حمل و نقل کشور که 10 سال است معطل مانده و حتی مقرر شده بود در سال دوم برنامه توسعه پنجم تصویب نهایی شود که تا کنون محقق نشده است.
2- توجه ویژه به حمل و نقل ریلی
3- ...
شرکت راه آهن ایران
1- توجه ویژه به رفع گلوگاهها
2- اصلاح اساسی در واحد سیر و حرکت ایران که برنامه گراف حرکت قطارها که موتور راه آهن میباشد را تولید مینماید و متاسفانه این گرافها به شدت با ظرفیت واقعی حطوط ریلی فاصله دارد. مناسب است تهیه گرافها به بخش خصوصی واگذار شود و شرکت راه آهن نظارت را به عهده داشته باشد
3- برقی کردن خطوط، استفاده از سیستم بلاک ثابت و متحرک، بهبود ناوگان و لکوموتیوها، اصلاح شعاع قوسها، اهمیت قایل شدن برای حمل ونقل باری جهت رضایت مشتریان و افزایش درامد، تکمیل کریدورهای اصلی راه آهن، اصلاح ساختار واحدهای راه آهن
4- ...
علی اصغر نظر داده است:
در صورت امکان مثال های ملموسی از مقایسه ظرفیت واقعی خطوط و ظرفیت بهرهبرداری در شبکه ریلی ایران ارایه نمائید. مثلا در جاهایی که از نظر راه آهن محدودیت ظرفیتی خط اعلام شده مانند تکه یزد تا میبد آیا می توان با استفاده از امکانات نرم افزاری ظرفیت عملیاتی خط را بالاتر از وضعیت فعلی برد؟
بررسی نشان میدهد در تکه مسیر یک خطه یزد تا میبد به طور متوسط روزانه 30 قطار باری و مسافری در سال 1391 تردد داشته اند.
مسعود نظر داده است:
حرکت قطارها در مسیرهای ریلی مانند حرکت یک سیال در لوله است که هرگاه گره یا اختلالی در میان مسیر ایجاد شود ( با توجه به قوانین سیر و حرکت و موضوع صدور مجوز اعزام به قطارها از ایستگاهها) به سرعت و گاهی در عرض دقایقی ممکن است کل حرکت قطارها در بالا و پایین دست محور را تحت تاثیر قرار دهد.
در اصل همین موضوعاتی مانند گلوگاهها و مفاهیم بلاک بحرانی است که مفاهیم ظرفیت را معنی دار می کند.
در اصل دو مفهوم برای ظرفیت وجود دارد:
یکی ظرفیت تئوری و دیگری ظرفیت عملی.
ظرفیت تئوری همان است که با استفاده از روشهای مختلف مانند روابط تجربی و یا روشهایی مانند یو ای سی 406 (فشرده سازی گراف برنامهای) و یا روشهای شبیه سازی تعیین می گردد این ظرفیت مربوط به قبل از اجراست که مبنای برنامه ریزی قرار میگیرد.
اما یک تعریف برای ظرفیت عملی آن است که: میزان حداکثر تعداد قطار عبوری از محور که به ازای اعزام بیشتر از آن، زمان سیر حرکت قطارها از مبدا تا مقصد با سرعت بیشتری افزایش می یابد.
البته برای این منظور می توانید به کتاب زمانبندی دکتر یقینی مراجعه نمایید.
همانطور که مستحضرید اقدامات زیادی در راه آهن وجود دارد که می تواند میزان ظرفیت راه آهن را بهبود دهد. به عبارت دیگر هر اقدامی به شرح ذیل میتواند باعث بهبود ظرفیت شود:
1- اقداماتی که باعث شود سرعت عبور قطارها از بلاکها افزایش یابد باعث بهبود ظرفیت میشود (مانند بهبود لکوموتیوها، برقی کردن مسیر، کاهش مقاومتها، کاهش وزن قطار و ...)
2- اقداماتی که بهبود بلاک بحرانی شود (مانند احداث ایستگاههای میانی به منظور کاهش طول بلاک، اصلاح هندسی بلاک و ...)
3- اقدامات اصلاحی در ایستگاههای میانی (مانند افزایش خطوط قبول و اعزام جهت صدور مجوز سریعتر قطارهای آماده به اعزام در صورت خالی بودن بلاک روبرو، و ...)
4- کاهش نرخ خرابی قطارها در ایستگاهها و بلاکها( به وسیله تعمیر و نگهداری مناسب و نوسازی ناوگان)
5- یک اقدام انقلابی و اجرای تراک بندی مسیر و یا اجرای سیستم بلاک متحرک
6- ..
حمیدرضا نظر داده است:
شما که بنای توسعه راه آهن را دارید بگذارید خودش و بر اساس ظرفیتهایش رشد کند. هر جا توجیه اقتصادی داشت بسپارید به بخش واقعی خصوصی و آنجا که توجیه اقتصادی ندارد و ضرورتا برای توسعه لازم است انجام شود امکانات دولتی و اعتبارات را به آنجا ببرید. درخت توسعه اصلا از قبل قابل برنامه ریزی نیست بلکه بر اساس ظرفیتها و با جریان اقتصاد در رگهایش رشد میکند.
اصلا اگر میخواهید کاری کنید کارستان مثل یک باغبان فکر کنید و مواظب همه درختان باشید وگرنه برخی درختهای بی ثمر که خیلی زود هم بزرگ میشوند و روی دیگران سایه میاندازند بزرگ میشوند و آن وقت باغ بی بر میماند.
آرش نظر داده است:
به نظرم ارتقای کیفیت خدمات از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و سه بند پیشنهادی اینجانب به عنوان کسی که با قطار زیاد (از تهران به مشهد) مسافرت میکند بدین شرح خواهد بود.
1- احترام به مسافران در حین سفر و کلا احترام به مشتری و مشتری مداری میتواند یک راه حل خوب و در عین حال کم هزینه باشد. متاسفانه رفتار برخی از مهمانداران قطارها به گونه ایست که آدم شک میکند اصلا آموزشی دیده باشند.
2- اطمینان از سالم بودن تاسیسات مختلف واگن. بسیار شاهد بودهام که سیستمهای گرمایی/ برودتی با مشکل مواجه شده و موجبات نارضایتی را فراهم میکند. همینطور سیستمهای تهویه گاهی با مشکل مواجه شده که آن چند ساعت حضور در واگن را برای مسافر زهر میکند.
3- توجه به پذیرایی: متاسفانه پذیرایی در قطارها به هر دلیلی دارد یک سقوط آزاد را تجربه میکند. چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت غذا در سالهای اخیر شاهد افت ملموس و موثر در جلب رضایت بودم.
علی نظر داده است:
به نظرم استفاده از نیروهای توانمند و متخصص و برداشتن مدیران و مسئولین ناکار آمد و بی انگیزه برای ارتقای سطح حمل و ....نقل ریلی ایجاد انگیزه برای پرسنل و تقویت باور آنها که "ارتقاء" شدنی است.
محمدرضا نظر داده است:
- تعیین باراندازهای انبوه مرتبط با شبکه های توزیع کالا با تجهیزات کامل پایانههای ریلی از جمله لکوموتیو.
- افزایش حضور در مسیرهایی که حمل نقل جادهای به اشباع رسیده است.
- تسریع در تکمیل طرحهای ناتمام با اولویت پروژههای دوخطه.
پنجشنبه ۲۳ /۲
قطار ۳۱۸
ساعت حرکت ۸
یک فیلم سه بار پخش شد
بسیار بی کیفیت و صدای آن
بهیچ وجه شنیده نمی شد
فیلم های بی ارزش و تکرار چند باره ی فیلم با صدای بسیار نازل و قطار اتوبوسی دوازده ساعت در راه