بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄نامه‌ای به خواهر خوانده عزیز، لیون!

◄نامه‌ای به خواهر خوانده عزیز، لیون!

وبلاگ تین‌نیوز، فریدون اروجلو | در خبرها آمده بود که در روزهای پایانی ماه فروردین مقارن با بازدید آلن ویدالیس وزیر حمل ونقل، دریا و شیلات فرانسه از بخش‌های مختلف ایستگاه راه‌آهن تهران، از تابلو خواهر خواندگی ایستگاه راه‌آهن تهران و ایستگاه راه‌آهن لیون پاریس نیز پرده‌برداری شد و این دو ایستگاه از تاریخ فوق رسما فعالیت خواهرخواندگی خود را آغاز کردند.

خواهرخواندگی پدیده‌ای است که بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا و سپس  در سایر کشورها باب شد و برای افزایش تعاملات مثبت دو شهر که اشتراکات فرهنگی، اقتصادی یا ... داشتند، شهرها با هم خواهرخوانده می‌شدند.

خواهرخواندگی این دو ایستگاه هم در همین راستا و برای انتقال تکنولوژی و تجربه‌های طرفین انجام شد. ظاهرا این امر زمانی که دو مکان وضعیت مشابه داشته و شرایط خواهر خواندگی داشته باشند انجام می پذیرد.

ناگفته نماند که کلنگ ساختمان ایستگاه راه آهن تهران در ۲۳ مهر ماه سال ۱۳۰۶، با حضور رضا خان در اراضی جنوبی تهران‌، که تمامی آن بیرون از دروازه گمرک به همین منظور در نظر گرفته شده بود، به زمین زده شد. وسعت ایستگاه راه آهن تهران بطور تقریبی ۱۷۴ هکتار می‌باشد که محدود است به خیابان‌های شوش – کشتارگاه ( بهمن ) بزرگراه بعثت و خیابان ری (شهید رجایی).

بنای ایستگاه راه آهن ،با الهام از عظمت وشکوه معماری ایران باستان با استفاده از شیوه اکسپرسیونیسم آرمان گرا ساخته شده است ،معمار اصلی ایستگاه راه‌آهن یک معمار اکراینی بنام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی Городецкий بود که در سال ۱۸۶۳ متولد شده و در سال ۱۹۲۰ به لهستان مهاجرت می‌کند بعد توسط یک شرکت آمریکایی برای احداث ایستگاه راه اهن تهران به ایران دعوت می‌شود و در سال ۱۹۳۰ در تهران فوت می‌کند و در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده می‌شود.


خواهر خوانده عزیز ،لیون مهربان
باسلام: امید وارم که حال آن خواهر خوانده عزیز خوب بوده واگر از احوالات این خواهر خوانده خواسته باشید ملالی نیست جز دوری لیون عزیزودوست داشتنی !

لیون مهربان خواهر پخوانده پاریسی عزیزم (ازاینجا را با بغض بخوانید )الهی فدایت شوم ،نمی دانم قدم آن عزیز زبانم لال ، زبانم لال ،بد و یاچشمش شور بود یااینکه اصلا قسمت و سرنوشت این خواهر خوانده ات شوم نوشته شده  چون دقیقا از زمانی که  در اواخر فروردین ما طی مراسم با شکوهی به خواهر خواندگی هم در آمدیم به بلای  بزرگی دچار شدیم چون شهردارتهران بزرگ وکاندیدای همیشگی ودائمی تمام ادوار ریاست جمهوری ایران  یعنی سردارقالیباف  از آن تاریخ به بعد پایشان را دریک کفش کرده اندکه ما (یعنی ایستگاه تهران )باید به از میدان راه آهن به خارج از تهران انتقال یابیم واز این مکان اثاث کشی کنیم !

خواهر جان (با گریه شدید) از آن روزی که این خبر ناگوار را به ما دادند از شما چه پنهان آب خوش از گلوی ما پائین نمی رود (البته نمی دانم فرانسوی این ضرب المثل چه میشود منظورم این است که خیلی دپرس شده ایم)

آخر ماتازه به دوری برادرمان ساختمان مرکزی که بدون هیچ توجیهی چند سالی است  آن را از ما جدا کرده و به تپه های عباس آباد برده اند عادت کرده بودیم که خبر آوارگی وجابجایی خودمان را شنیدم ! الهی من فدای آن سالن زیبا ودلربای خواهرم بشوم آخر این چه راه آهن تکه تکه ای است که  ما داریم !!

ساختمان کارگزینی ورفاه وخط وکارخانه جاتش ...در این قسمت شهر است ،جانم برایتان بگوید که ساختمان اداری اش درتپه های عباس آباد در شمال شهر ودر منطقه ازما بهتران  واقع شده وایستگاهش  هم که قرار است به اطراف کهریزک وبهشت زهرا ! منتقل شود ( گریه شدیدا شدید با ناله های ،ای خواهر ...ای خواهر..امان از بی کسی ....)خواهر جان :خوب فکر کن ببین اگر من بعد کسی بخواهد از ساختمان عباس آباد برای کاری به کار گزینی واقع در  میدان ره آهن بیاید وبعد برای کار دیگری به ایستگاه راه آهن در کهریزک برود باید دو روز مرخصی بگبرد خواهر جان!

خواهر خوانده عزیز ترا قسم به روح جد بزرگمان مرحوم ولادیسلاو ولادیسلاویچ گارادیتسیکی کبیر که الهی  در قبرستان ارامنه تهران نور به قبر مبارکش ببارد (این راهم فرانسوی اش نمی دانم چه میشود ) هر کاری که از دستت می آید نسبت به  انجام و جلو گیری از آوارگی وخانه بدوشی  خواهر خوانده ات دریغ نکن ...

الهی که از خواهر خواندگی کم نشی/پیر شی ایشالا خواهر جان ... الهی با روح ولادیسلاوولادیسلاویچ کارادیتسکی کبیر محشور بشی خواهر لیون، از راه دور سالن زیبایت را می بوسم  ومنتظر اقدام عاجل شما هستم ،زیاده عرضی نیست به ایفل عزیز هم سلام مخصوص برسان

با احترام خواهر خوانده مظلومت / ایستگاه تهران
نمکدان در نمک شوری ندارد /دل من طاقت دوری ندارد!
ای نامه‌ای که میروی به سویش /از جانب من ببوس رویش

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.