بازدید سایت : ۸۹۰۷۵

حضانت فرزندان، مجوزی برای خروج از کشور نیست

برای خروج فرزندان طلاق زیر ۱۸ سال که عمدتاً با مادران خود زندگی می کنند، حکم حضانت یا رضایت عهده دار حضانت کافی نبوده و باید اجازه کتبی ولی قهری یا قیم قانونی اخذ شود.

حضانت فرزندان، مجوزی برای خروج از کشور نیست
تین نیوز

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان با اشاره به فرارسیدن ایام پیاده روی اربعین، گفت: برای خروج فرزندان طلاق زیر ۱۸ سال که عمدتاً با مادران خود زندگی می کنند، حکم حضانت یا رضایت عهده دار حضانت کافی نبوده و باید اجازه کتبی ولی قهری یا قیم قانونی اخذ شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و یپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان، محمدرضا احمدی اظهار کرد: برای خروج فرزندان طلاق از کشور، حکم حضانت یا رضایت فردی که عهده دار حضانت است کافی نبوده و باید اجازه کتبی ولی قهری یا قیم قانونی نیز اخذ شود.

احمدی با اشاره به مراجعات مردمی به دستگاه قضایی استان برای دریافت دستور جهت صدور روادید برای فرزندان طلاق، تأکید کرد: اجازه خروج از کشور برای فرزندان زیر ۱۸ سال با ولی قهری آنان یعنی پدر یا جد پدری یا قیم قانونی آنان که طبق حکم دادگاه تعیین می شود، می باشد، این اختیار بر اساس مصلحت فرزند  به ولی قهری یا قیم قانونی سپرده شده است و اگر در جایی مشخص شود که ولی یا قیم مصلحت فرزند را در نظر نمی گیرد، می توان با طی فرایند قانونی و اثبات موضوع در دادگاه صالح از او سلب مسئولیت کرد و مادامی که این روند طی نشده، مسئولیت با ولی قهری است.

وی ادامه داد: افراد زیر ۱۸ سال حتی در صورت اثبات رشد و صدور حکم رشد از سوی دادگاه، نمی توانند بدون اجازه ولی یا قیم خود از کشور خارج شوند، البته در صورتی که حضانت با مادر یا فرد دیگری به غیر از ولی قهری یا قیم قانونی باشد، رضایت فرد عهده دار حضانت نیز برای خروج از کشور نیاز است.

این مقام قضایی با تصریح به اینکه خروج فرزندان بدون اخذ مجوزهای لازم، جرم بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت، اظهار کرد: دستگاه قضایی در موارد خاص و با انجام تحقیقات مناسب، نسبت به صدور مجوز خروج فرزندان طلاق اقدام می کند که صدور چنین مجوزهایی به صورت موردی و برای یکبار، در اختیار دادستان هر شهرستان است، لازم به ذکر است دختران بالای ۱۸ سال مجرد یا مطلقه برای خروج از کشور نیاز به اذن ولی ندارند، ولی قانون در خصوص زنان متأهل، اجازه کتبی شوهر را لازم دانسته است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان افزود: ولی قهری یا قیم قانونی نیز هنگام اعلام رضایت جهت خروج فرد مذکور از کشور، باید در خصوص دفعات خروج، یک بار، دوبار یا برای دفعات مکرر دقت لازم را بعمل آورند تا از وقوع مشکلات بعدی پیشگیری شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.