بازدید سایت : ۹۶۳۲۵

◄ دو خطه کردن راه‌ آهن زنجان - قزوین به کجا رسید؟

بهره برداری از دو خطه کردن پروژه راه آهن زنجان به قزوین می تواند بر توسعه منطقه، کاهش میزان بار محوری خطوط، کاهش ترافیک خط ها، سریع تر رسیدن قطارها به مقصد، صرفه جویی در مصرف سوخت، افزایش سرعت خدمات به مردم، کاهش حجم ترافیک و تصادفات و افزایش سرمایه گذاری به دلیل راحتی دسترسی به خط راه آهن اثرگذار باشد.

دو خطه کردن راه‌ آهن زنجان - قزوین به کجا رسید؟
تین نیوز |

خط دوم راه آهن قزوین - زنجان به طول ۱۸۱ کیلومتر دارای ۱۱ ایستگاه است که زمان سفر از تهران به زنجان را به میزان یک ساعت کوتاه تر می کند. ارزش روز این پروژه ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و برای تکمیل به یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تا یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

از جمله مزایای این پروژه می توان به افزایش ایمنی و سرعت سیر قطارهای مسافری به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و امکان افزایش تعداد قطارهای مسافری تا ۵۰ درصد اشاره کرد.

هم چنین خط دوم راه آهن قزوین - زنجان امکان افزایش حمل ریلی کالا تا ۱۰ میلیون تن را فراهم می کند.با تکمیل این خط ریلی امکان افزایش ظرفیت قطارهای حومه ای بین زنجان با قزوین، کرج و رشت ایجاد خواهد شد.

دو خطه شدن بخش سوم از کریدور تهران - تبریز از دیگر اهداف این پروژه اعلام شده است (بخش اول آن یعنی تهران - کرج و بخش دوم یعنی کرج - قزوین قبلا دو خطه شده است).

به گزارش تین نیوز، احداث خط دوم راه آهن زنجان – قزوین در سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۲ به استان زنجان به تصویب رسید اما در دولت های هفتم، هشتم، نهم و دهم به هر دلیلی به این مصوبه مهم ترتیب اثر داده نشد.

حسن روحانی رئیس جمهور وقت کشورمان در مهر سال 93 به همراه برخی از اعضای کابینه دولت تدبیر و امید سفر استانی به شهر زنجان داشت و در این سفر یکی از وعده های داده شده این بود که پروژه دو خطه کردن زنجان - قزوین تا سال 94 تکمیل شود. 

پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در پروژه دوخطه کردن راه آهن زنجان - قزوین

اختصاص ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل خط دوم راه آهن زنجان به قزوین

 وعده افتتاح پروژه احداث خط دوم راه آهن زنجان – قزوین در پایان سال ۹۶

در سال ۹۵ عباس آخوندی؛ وزیر وقت راه و شهرسازی در سفرش به زنجان رسماً دستور اجرای عملیات خط دوم راه آهن زنجان به سمت قزوین را صادر کرد و مقرر شد این پروژه تا پایان سال ۹۶ افتتاح شود.

محمد اسلامی دیگر وزیر وقت راه و شهرسازی هم ۹ آبان ۱۳۹۹ در بازدید از دو خطه کردن خط ریلی تهران – قزوین – زنجان، اظهار داشت: راه آهن تهران – قزوین – زنجان در حال گسترش بوده و به دنبال این هستیم تا هرچه زودتر خط دوم آن افتتاح شود.

وی افزود: احداث خطوط دوم ریلی برای وزارت راه و شهرسازی به واسطه اینکه بهره وری راه آهن توسعه یافته و با افزایش ظرفیت بار و مسافر، زمان سفر کاهش پیدا کند در اولویت وزارتخانه و شرکت راه آهن است.

وعده افتتاح پروژه احداث خط دوم راه آهن زنجان – قزوین در بهار ۱۴۰۰

«اسلامی» اعلام کرد: پروژه راه آهن تهران – قزوین – زنجان تا قزوین به بهره برداری رسیده و تا زنجان در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت کار دارد. در این زمینه چند نقطه گلوگاهی داریم که به خاطر داشتن معارض یا مواجه شدن با تاسیسات زیربنایی که باید جا به جا شوند، حل این موارد در دستور کار است. همچنین چند تقاطع غیر هم سطح مدنظر راه آهن برای افزایش ایمنی در دستور کار است که ان شاءا... تا قبل پایان این دولت به اتمام خواهد رسید. این پروژه در حال اجرا بوده و اگرچه مشکلاتی دارد اما امید داریم تا بهار ۱۴۰۰ افتتاح شود.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص بحث خروج راه آهن به خارج از شهر و اینکه در این زمینه چه تصمیمی گرفته شده است، اظهار داشت: بابت راه آهن سیاست شهرسازی در جمهوری اسلامی سیاست شهرسازی ریل پایه است. به همین خاطر هر زمان راه آهن خارج از شهر برده شده، یک کار اشتباه بود چرا که مردم از آن استفاده نکردند.

وی افزود: باید به سازگاری شهر و راه آهن و خدمات متقابل شهر و راه آهن پرداخته شود. در شهرستان تاکستان هم مردم با یکسری مشکلات بابت توسعه ساخت و سازهای اطراف ریل مواجه شده اند که قرار است با توجه به ضوابط قانونی و بررسی همه موارد تصمیم گیری لازم انجام شود.

اسلامی گفت: همزمان با گزارشی که در این زمینه به دست مان رسیده بود با مردم تاکستان هم صحبت کردیم. حتما باید در این خصوص بررسی های کارشناسی کامل تری انجام گیرد چرا که ایمنی و حریم قانونی برای سلامت جان مردم است و نمی توان به آن تخفیف و یا تغییری در آن ایجاد کرد. مساله مهم همان طور که گفته شد سازگاری شهر و ریل است و در بحث طرح جامع ریلی و طرح تفصیلی باید ملاحظاتی داشته باشیم تا مشکلات برطرف شود.

ناگفته نماند که؛ دی ماه سال ۹۹ ، حقیقی استاندار وقت زنجان به همراه معاونان خود از پروژه دوخطه کردن راه آهن زنجان - قزوین بازدید کرد. حقیقی از مرز بین ابهر و تاکستان تا شهر زنجان با قطار آمد و در جلسه ای که در سالن اجتماعات راه آهن زنجان با حضور پیمانکاران برگزار شد اعلام کرد که پرونده پیمانکاران کم کار را به خاطر ترک فعل و کم کاری به شورای تأمین استان  معرفی خواهد کرد.

 چرا مدیران دولت سیزدهم به آخرین مصوبه سفر شهید رئیسی به زنجان ترتیب اثر ندادند؟

بعد از استقرار دولت سیزدهم، تعدادی از مسئولان گفتند که افتتاح پروژه دو خطه راه آهن زنجان - قزوین در آینده نزدیک رقم نخواهد خورد و راه بسیاری تا افتتاح وجود دارد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی وقت که شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲ همراه با رئیس جمهوری و هیات دولت به استان زنجان سفر کرده بود، از خط دوم راه آهن قزوین- زنجان با ۸۶ درصد پیشرفت بازدید کرد.

بذرپاش در حاشیه بازدید از خط دوم راه آهن قزوین - زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این پروژه دارای ۸۶ درصد پیشرفت است، گفت: یکی از خطوط اصلی شاهراه های شرقی غربی کشور در امتداد این مسیر ریلی است.

وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم یکی از برنامه های این دولت را تکمیل کریدور شرقی - غربی ریلی کشور و دو خطه کردن خطوط با هدف افزایش ظرفیت دانست.

بذرپاش با بیان اینکه دو خطه شدن مسیرهای ریلی منجر به افزایش ۲ برابری ظرفیت جابه جایی بار و مسافر می شود، افزود: خط دوم راه آهن قزوین - زنجان یکی از محورهای پرترافیک از نظر بار و مسافر است و نیاز به دو خطه شدن دارد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از زیرسازی و روسازی این مسیر ۱۸۰ کیلومتری انجام شده است، گفت: سفر قبلی رئیس جمهور به استان زنجان مصوباتی برای تخصیص منابع به این پروژه ریلی به همراه داشت اما تنها بخشی از این منابع تخصیص یافته که در ۴ ایستگاه این مسیر مصرف شده است. امروز با حضور رئیس جمهور چند پروژه اصلی در سطح استان بررسی خواهد شد که از جمله آن ها دوخطه کردن محور ریلی قزوین - زنجان است. طبق برآورد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی حدود یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه ریلی نیاز است.

بذرپاش گفت که در این سفر تلاش می کنیم منابع خوبی برای تکمیل این پروژه مصوب کنیم تا سال آینده محور دوم این خط ریلی وارد مدار شود.

 مصوبه ای که نقدینگی آن به پروژه تزریق نشد!

منوچهر صفری، مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور  در خصوص وضعیت پروژه دوخطه شدن مسیر ریلی زنجان - قزوین می گوید: این مصوبه مربوط به سفر سال ۱۳۸۲ مقام معظم رهبری به استان زنجان است و کلنگ زنی آن مربوط به سال ۱۳۹۵ است. در آخرین دور سفر رئیس دولت سیزدهم، مرحوم سیدابراهیم رئیسی به استان زنجان، یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد اما تخصیص آن کمتر از ۵۰ درصد بود و هنوز نقدینگی به پروژه تزریق نشده است و به محض پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه به سمت تکمیل شدن می رود.

 طلب ۲۰۰ میلیاردی پیمانکاران پروژه احداث خط دوم راه آهن زنجان - قزوین

صفری پیشرفت فیزیکی پروژه را حدود ۸۷ درصد اعلام کرده و در خصوص مبلغ مربوط به طلب پیمانکاران می گوید: طلب پیمانکاران بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و ما امیدواریم اقدامات تخصیص اعتبار پیش بینی شده در اسرع وقت صورت گیرد چرا که با توجه به تورم، تخصیص این مبلغ پس از یک یا دو سال واقعا هیچ ارزشی ندارد و قطعا باید منتظر افزایش هزینه ها باشیم.

یکی از مشکلات اتمام پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به محدوده شهر تاکستان مربوط می شد که بنا بر اعلام مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور این مشکل با پیگیری های ملی و استانی، حل شده و زیرسازی طرح در محدوده ۱۱ کیلومتری در حال انجام است و در حال حاضر دارای پیشرفت ۵۰ درصدی است.

مدیرکل راه آهن منطقه شمالغرب کشور ابراز امیدواری می کند تا با حمایت مالی به موقع مسئولان ذیربط؛ نقدینگی موردنیاز تخصیص یابد تا در سریع ترین زمان ممکن در بازه زمانی ۶ ماهه تا یک سال به بهره برداری برسد.

 اعتبارات مصوبات سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به استان زنجان در حوزه راه هنوز ابلاغ نشده است

اما اظهارات محمد شعاعی، معاون عمرانی استاندار زنجان به گونه ای است که شاید نباید انتظار داشته باشیم که ۱۳ درصد باقی مانده از عملیات اجرای پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به این زودی ها پایان یابد.

شعاعی صراحتا می گوید که«تا جایی که اطلاع داریم مباحث مربوط به اعتبارات مصوبات سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به استان زنجان در حوزه راه هنوز ابلاغ نشده است.»

معاون عمرانی استاندار زنجان از رفع مشکلات اتمام پروژه ۲ خط کردن راه آهن زنجان به قزوین به محدوده شهر تاکستان خبر داده و ضمن ابراز خرسندی از روند اجرای پروژه با اشاره به تغییر و تحولات مربوط به دولت ها معتقد است: باید کمی فرصت برای تغییر و تحولاتی که مسئولان دولت چهاردهم در سازمان ها و ادارات خواهند داد، داده شود تا طبق نظر مدیران ذیربط یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومانی که برای تکمیل پروژه مذکور در دولت سیزدهم (مربوط به سفر سال ۱۴۰۲ شهید سیدابراهیم رئیسی به زنجان) مصوب شده است، برای تکمیل پروژه در نظر گرفته شود.

هفته دولت امسال هم گذشت و خبری از افتتاح این پروژه طلسم شده نیست.  البته انتظار این است پس از استقرار دولت چهاردهم و تزریق منابع مالی، این پروژه که البته راه زیادی هم با افتتاح فاصله ندارد به بهره برداری برسد و سبب رونق صنعت ریلی کشور و افزایش جابه جایی بار و مسافر از شمالغرب به پایتخت کشور و بالعکس شود.

جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در بخشی از سفرش به زنجان در مهر ماه 1403، برای پیگیری این پروژه بسیار مهم و ملی بود که امیدواریم دستورات خوبی را برای تزریق اعتبارات بدهد.

بهره برداری از دو خطه کردن پروژه راه آهن زنجان به قزوین می تواند بر توسعه منطقه، کاهش میزان بار محوری خطوط، کاهش ترافیک خط ها، سریع تر رسیدن قطارها به مقصد، صرفه جویی در مصرف سوخت، افزایش سرعت خدمات به مردم، کاهش حجم ترافیک و تصادفات و افزایش سرمایه گذاری به دلیل راحتی دسترسی به خط راه آهن اثرگذار باشد و زنجانی هر چه توسعه یافته را سبب شود.

ویدئوی زیر میزان پیشرفت خط دوم قطعه دوم راه آهن قزوین ـ زنجان در سال 1397 نمایش می دهد. 

عملیات اجرایی قطعه دوم خط دوم راه آهن قزوین زنجان
کارفرما: راه آهن جمهوری اسلامی ایران
مدیریت طرح: مهندسین مشاور هرازراه
مشاور همکار: مهندسین مشاور راه آهن راه
مشاور ژئوتکنیک: مهندسین مشاور ماندرو 
 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.