مسیر توسعه ایران از " غرب کشور " میگذرد
وزیر راه و شهرسازی از کریدور میاندوآب-کرمانشاه به عنوان کریدور توسعه غرب ایران یاد کرد و افزود: برای توسعه کشور و به ویژه غرب ایران باید برای برای احداث کریدور ریلی در این محور اقدام شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، عباس آخوندی امروز (27 اسفندماه) در مراسم افتتاح کنارگذر غربی کرمانشاه با اشاره به شروع ساخت این پروژه از سال 1386، گفت: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته این پروژه امروز به طول 23 کیلومتر به بهره برداری رسید که با افتتاح آن از ترافیک و تصادفات درون شهری کرمانشاه کاسته خواهد شد و ترافیک ترانزیتی عملا وارد شهر کرمانشاه نمی شود.
وی با بیان اینکه این کنارگذر بخشی از کریدور میاندوآب-کرمانشاه است، گفت: باید نگاه بلندتری به این کریدور داشته باشیم، زیرا بخش اعظم جمعیتی کشور در کوهپایه های زاگرس ساکن هستند و توسعه در این منطقه باید از اهداف مهم ملی باشد.
آخوندی تصریح کرد: نزدیکترین راه ارتباط اروپا با خلیج فارس ایران، کریدور شمال به جنوب غرب ایران است که از مرز بازرگان شروع شده و با عبور از میاندوآب، سنندج، کرمانشاه و خرم آباد به بندر امام (ره) می رسد.
وی افزود: علاوه بر کوتاهی مسیر، این محور بخش اعظم جمعیتی کشور را نیز داراست و در جهت توسعه ملی می تواند موجب اتصال ما به شبکه راه های منطقه ای و بین المللی باشد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: قطعا توسعه این محور می تواند بهبود کیفیت ساکنان آن را از هر جهت تضمین کند و باید فراتر از این 23 کیلومتر را نگاه کنیم، زیرا این محور می تواند نقش ملی و فراملی داشته باشد.
آخوندی از بزرگراه میاندوآب-کرمانشاه به عنوان کریدور توسعه غرب ایران یاد کرد و افزود: طول این مسیر 450 کیلومتر است که تمامی قطعات آن از جهت پیمانکار تعیین تکلیف شده اند و کار در تمامی قطعات آن در حال انجام است.
وی افزود: محور دیگری که بسیار برای ما حائز اهمیت است، محور هرسین به سمت نورآباد است که کرمانشاه را به صورت چهار خطه به استان لرستان متصل می کند و عملا حلقه مفقوده کریدور شماره 10 ایران (مرز بازرگان-بندر امام) محسوب می شود و در حال برنامه ریزی برای احیای عملیات این کریدور هستیم.
آخوندی از کریدور شمال به جنوب غرب به عنوان کریدور تمدن ایران شهری یاد کرد و افزود: این کریدور از گذشته همواره نقش مهمی در توسعه تمدن ایران شهری داشته و معتقدیم هنوز ظرفیت بسیاری بزرگی برای توسعه آینده ایران در تمامی حوزه های اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فعلا ساخت جاده ای این کریدور در دست اقدام است، گفت: در آینده برای توسعه ایران باید برای احداث کریدور "ریلی" در این مسیر نیز فکری شود، هرچند که منابع ملی بسیار زیادی می طلبد.
آخوندی یادآور شد: این کریدور در استان کرمانشاه با کریدور شرق به غرب که تهران را به کرمانشاه و از آنجا به کشور عراق متصل می کند نیز تلاقی دارد و این امر کرمانشاه را باز هم در مرکزیت توسعه غرب ایران قرار می دهد.
وی افزود: در همین راستا اهمیت تاریخی کرمانشاه باز هم به کمک این کریدور بیش از پیش آشکار شده و کرمانشاه را همواره در محوریت توسعه غرب کشور قرار می دهد.