برای حل مسئله بنادر شمالی باید سراغ کالاهای جدید و ترانزیت خارجی برویم
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: برای حل مسئله بنادر شمالی باید سراغ کالاهای جدید و ترانزیت خارجی برویم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: برای حل مسئله بنادر شمالی باید سراغ کالاهای جدید و ترانزیت خارجی برویم.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حسین چراغی با اعلام اینکه طرح جدید اقتصادی سرمایهگذاری «مارینا» در هفته آینده تعیینتکلیف میشود تاکیدکرد: سرمایهگذار قبلی از پروژه کنار رفت و دلیل آن هم تفاوت عوارض در بندر انزلی و منطقه آزاد بود.
او افزود: در حالی که در منطقه انزلی این عوارض 8 درصد است در منطقه آزاد باید 3 درصد عوارض پرداخت کنند که تفاوت چشمگیری است.
مدیرکل اداره بنادرو دریانوردی استان گیلان درباره تاثیر «مارینا» بر اشتغال منطقه نیز توضیح داد: «مارینا» در بندر انزلی هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد میکند.
او ادامه داد: در حال حاضر سالانه 10 میلیون گردشگر وارد گیلان میشود که درصد ناچیزی از آنها وارد بخش دریایی میشوند و این پروژه میتواند حجم گردشگران دریایی را افزایش دهد و در نتیجه مشاغل غیرمستقیم در زمینه گردشگری دریایی را فعال کند.
چراغی با بیان اینکه روند تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی کاهشی بوده است تصریح کرد: شرایط تجارت در نوار شمالی در سالهای گذشته رو به کاهش بوده است. متاسفانه این روند کاهشی همچنان ادامه داد و ریشه آن هم به اتفاقاتی برمیگردد که در سطح بینالمللی در خزر رخ میدهد.
او درباره دلایل این امر نیز توضیح داد: تغییر الگوهای تجاری کشورهای خزر، ایجاد و ظهور مسیرهای جدید حملونقل، کریدورهای جدید حملونقل در کشورهای حاشیه خزر و اینکه بهطور کلی برخی از کشورهای حاشیه خزر در زمینه برخی کالاها تولیدکننده شدهاند موجب شده صادرات از ایران به این کشورها دستخوش تغییرات منفی شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به توقف واردات آهنآلات و فلزات از بنادر شمالی تاکید کرد: برای مثال در کشور خودمان در زمینه آهنآلات و فلزات افزایش چشمگیری در تولید داشتهایم. در شش ماهه نخست سال 96 حدود 5 میلیون تن فلزات صادر کردهایم و بهعبارت دیگر از واردکننده تبدیل به صادرکننده شدهایم.
او افزود: این امر تاثیر خود را روی واردات آهنآلات بهویژه در بندر انزلی گذاشته و باعث شده حجم تخلیه و بارگیری کاهش داشته باشد.
چراغی گفت: برای حل این موضوع و فعال کردن ظرفیتهای داخلی که در بنادر وجود دارد باید به سراغ کالاهای جدید و روشهای حملونقل دریایی جدید مثل صادرات و ترانزیت خارجی رفت که حتما باید زیرساختهایش تامین شود.
انشااله دولت جدید استین بالا بزند راه اهن قزوین رشت انزلی را راه اندازی کنند مطمئنا تاثیر زیادی در رشد بندر دارد