پایان عملیات فاز دو توسعه بندر شهیدرجایی و آغاز مناقصه فاز سه
مدیرکل سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اتمام عملیات اجرایی فاز دو توسعه بندر شهیدرجایی گفت: فاز سه این طرح با هدف احداث ترمینال کانتینری، آغاز شده است.
مدیرکل سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اتمام عملیات اجرایی فاز دو توسعه بندر شهیدرجایی گفت: فاز سه این طرح با هدف احداث ترمینال کانتینری، آغاز شده است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین صادقینژاد مدیرکل سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه نمایشگاه فرصتهای سرمایهگذاری در جمع خبرنگاران گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با در اختیار داشتن ۱۱ بندر بزرگ بازرگانی و گردش تخلیه و بارگیری ۲۰۰ میلیون تن در سال، کار ترانشیپ، واردات و صادرات کالا را انجام می دهد.
وی از دیگر وظایف این سازمان را توسعه زیرساختها و تجهیزات بنادر در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و براساس بندهای ۲، ۵، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ این سیاستها عنوان و اظهار داشت: توسعه زیرساختهای بنادر شهید رجایی، امامخمینی، شهید بهشتی، امیرآباد و انزلی مهمترین برنامههای اقتصاد مقاومتی سازمان بنادر و دریانوردی به حساب می آیند.
مدیرکل سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی، احداث دو بندر لجستیک راهبردی شهیدرجایی و امام خمینی را در ۶۰ هکتار را تنها بنادر لجستیکی ایران بر شمرد و تصریح کرد: در راستای تأمین منابع مالی تأسیسات زیربنایی، این دو شهر لجستیکی گامهای خوبی برداشتهایم و حضور در این نمایشگاه در جهت جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی برای توسعه بنادر لجستیکی است.
صادقینژاد با بیان اینکه از سال ۸۴ تاکنون سازمان بنادر و دریانوردی، ۳۰۰ فقره قرارداد سرمایهگذاری را به مبلغ ۸ هزار و ۸۰۰ میلیون تومان را به امضاء رسانده ادامه داد: این روند نشان میدهد سالانه ۴۰ درصد رشد در جذب گردشگری داشتهایم که در سال جاری کمی کند شده است.
وی از دیگر اقدامات مهم در شهرهای لجستیکی را احداث صنایع تبدیلی، تولیدی و ارزش افزوده مطرح و خاطرنشان کرد: فاز دو توسعه بندر شهید رجایی به عنوان یکی از مهمترین بنادر خلیج فارس، به اتمام رسیده و در حالحاضر مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. همچنین برای توسعه فاز ۳ این بندر نیز که به عنوان ترمینال کانتینری در نظر گرفته شده، اسناد مناقصه شرکتهای مورد نظر واگذار شده و منتظر ارائه پاکات شرکتهای پیشنهاد دهنده هستیم. این فاز، اسکلهای به طول ۱۴۰۰ متر و با هدف پهلوگیری کشتی های ۱۸ هزار TEU برنامهریزی شده است.
مهر از قول صادقینژاد در خصوص سرمایهگذاری در بندر چابهار نوشت: قرار است در بندر شهید بهشتی با همکاری شرکتهای هندی، هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در زمینه توسعه بندر، نصب تجهیزات بندری و لایروبی فضای اطراف اسکله سرمایهگذاری انجام شود. امروز نیز نخستین کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان در این بندر پهلو گرفت و قرار است به زودی تجهیزات تخلیه و بارگیری بندر از طرف شرکت هندی به چابهار وارد و نصب شود.
مدیرکل سرمایهگذاری سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص جذب سرمایهگذاری در بنادر شمالی تصریح کرد: بندر امیرآباد با هزار و ۶۰ هکتار اراضی از ابتدای ساخت به عنوان بندر لجستیک طراحی شد و در حال حاضر چند کارخانه تولید کاغذ، امدیاف و انرژی در اراضی این بندر تأسیس شده است. سایر بنادر شمالی شامل نوشهر و انزلی نیز عمدتاً پذیرای سرمایهگذاران در حوزههای گردشگری و توریستی است. ضمن اینکه هفته گذشته قراردادی با یک شرکتی از آسیایمیانه در خصوص صادرات میوه و گل و گیاه و همچنین واگذاری ترمینال مسافری بندر نوشهر به امضاء رسیده است.
وی از دیگر اقدامات سازمان بنادر برای تسهیل سرمایهگذاری در حوزه بندری و دریایی ایران را کاهش روند ورود سرمایهگذار از زمان آغاز مذاکرات تا زمان دستیابی به نتیجه و انعقاد قرارداد به کمتر از یکماه عنوان کرد.