صید ماهیهای استخوانی در دریای خزر
پس از سالها گمانهزنی درباره امکانپذیر شدن ورود شناورهای مسافری به دریای خزر، به نظر میرسد سرانجام راهی برای آن باز شده است.
پس از سالها گمانهزنی درباره امکانپذیر شدن ورود شناورهای مسافری به دریای خزر، به نظر میرسد سرانجام راهی برای آن باز شده است.
به گزارش ایسنا، شرایط خاص دریای مازندران و مواج بودن آن باعث شده در طول سال های گذشته هیچ خط دریایی مسافری در این حوزه فعالیت نکند و عملا جابجایی مسافران در این دریای شمالی وارد فاز اجرایی نشود.
هرچند در طول سالهای گذشته بارها گمانه زنیهایی درباره احتمال آغاز به کار خطوط مسافری در خزر مطرح شده بود اما هر بار مسئولان سازمان بنادر اعلام می کردند که عملیاتی شدن این موضوع منوط به ورود شناورهای خاص مقاوم در برابر امواج و سرمایه گذاری کلان در این بخش است.
از این رو بخش خصوصی داخلی باید در ابتدا امکان ورود شناورهایی متناسب با این حوزه را فراهم کند و سپس خطوط دریایی مدنظر خود با دیگر کشورهای حاشیه خزر برپا کند؛ موضوعی که صحبت های مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران نشان دهنده پیگیری جدی آن در طول هفته های گذشته است.
رضوانی گفته در ماه جاری با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تفاهمنامه سرمایهگذاری در بندر نوشهر به امضاء رسیده که بر اساس آن سرمایهگذار بخش خصوصی با ۷۸ میلیون یورو سرمایهگذاری، در نظر دارد کشتی دومنظوره حمل بار و مسافر بین بنادر نوشهر و آستراخان روسیه راهاندازی کند.
هرچند صحبت های رضوانی نشان می دهد که هنوز محوریت تردد شناورها در دریای مازندران، باری خواهد بود اما صرف آغاز به کار یک شناور دو منظوره که امکان جابجایی مسافران نیز در آن فراهم شده است می تواند نقطه عطفی در فعالیت این دریای شمالی ایران به شمار رود که در آینده امکان جابجایی تعداد بیشتری مسافر را در خود فراهم کند.
قرار گرفتن شهرها و مناطق توریستی کشورهای همسایه خزر در اطراف دریا و امکان ادامه سفر از آنها به دیگر کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی این شانس را به وجود آورده که در صورت برپا شدن خطوط مسافربری، دریای مازندران در این بخش رونقی قابل توجه را به ثبت برساند.