نخستین "لایروب" و "یدکش" بخش خصوصی وارد بندر آستارا شد
رئیس بندر و دریانوردی آستارا گفت: نخستین لایروب و یدککش بخش خصوصی در بنادر شمالی ایران خریداری و به بندر آستارا وارد شد.
رئیس بندر و دریانوردی آستارا گفت: نخستین لایروب و یدککش بخش خصوصی در بنادر شمالی ایران خریداری و به بندر آستارا وارد شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از آستارا ، محمود میرنبیلی در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: با همکاری و حمایت سازمان بنادر و دریانوردی، مجری طرح ساخت، توسعه و بهره برداری از بندر آستارا دو فروند شناور لایروب و یدککش از کشور هلند خریداری و وارد بندر آستارا شد.
وی با بیان اینکه با ورود این دو شناور توان عملیاتی بندر آستارا بیشتر میشود افزود: با آغاز فعالیت لایروب "جاده ابریشم" در بندر آستارا موجبات نگهداری عمق مناسب جهت تردد کشتیهای بزرگ تجاری، صرفه جویی ارزی و درآمدزایی فراهم میشود.
رئیس بندر و دریانوردی آستارا با اشاره به ورود و خریداری یدک کش " درفش کاوه " توسط پیمانکار ساخت، توسعه و بهره برداری به بندر آستارا تصریح کرد: با ورود یدک کش اختصاصی برای این بندر شاهد درآمدزایی و افزایش توان عملیاتی در بندر تجاری آستارا خواهیم بود.
میرنبیلی با اشاره به مشخصات فنی دو شناور اختصاصی بندر آستارا خاطرنشان کرد: لایروب "هاپرساکشن" جاده ابریشم با ظرفیت 200 متر مکعب و یدک کش "درفش کاوه" با قدرت هزار و 200 اسب بخار جهت جداسازی و پهلودهی کشتیها آماده خدمات رسانی است.
وی با اشاره به تعداد لایروبهای موجود در بنادر شمالی ایران نیز افزود: هم اکنون سه لایروب "هاپرساکشن" بخش دولتی در بنادر شمالی ایران مشغول فعالیت هستند که با استقرار لایروب "هاپرساکشن" جاده ابریشم توسط بخش خصوصی، تعداد لایروبهای بنادر شمالی ایران به 4 فروند لایروب رسید.
به گزارش تسنیم، هم اکنون عمق موجود بندر آستارا 6 متر و درافت پذیرش کشتی 5 متر است.
بندر آستارا نخستین بندر فعال خصوصی کشور است که در سال 1388 با برگزاری مزایده ساخت، توسعه و بهره برداری از بندر آستارا به شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه واگذار شد.
در حال حاضر ارتباط تجاری بندر آستارا با بنادر حاشیه دریای خزر از قبیل بندر باکو و هوسان در جمهوری آذربایجان، بندر آکتائو در قزاقستان، بندر ماخاچ کالا (مخاچ قلعه) در جمهوری داغستان و آستراخان در روسیه برقرار است.