◄ رونق تجارت در خزر با شرکت ترانزیتی مشترک
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با ارائه پیشنهاد ایجاد یک شرکت ترانزیت مشترک با کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: ایجاد این شرکت میتواند به هماهنگی در سیاستها و تسهیل اقدامات اجرایی منجر شود. ایران این پیشنهاد خود را رسماً ارائه کرده و امیدوار است که با پیگیریهای لازم شرایط برای اجرای آن فراهم شود.
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با ارائه پیشنهاد ایجاد یک شرکت ترانزیت مشترک با کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: ایجاد این شرکت میتواند به هماهنگی در سیاستها و تسهیل اقدامات اجرایی منجر شود. ایران این پیشنهاد خود را رسماً ارائه کرده و امیدوار است که با پیگیریهای لازم شرایط برای اجرای آن فراهم شود.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، ظرفیت دریای خزر ۱۳۵ میلیون تن جابهجایی در سال است. راستاد با اعلام این خبر گفت: این درحالی است که درحالحاضر تنها از ۳۰ میلیون تن آن استفاده میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر بابیان این مطلب، گفت: طبق برآوردهای ما ایران میتواند در طول سال ۳۰ میلیون تن جابهجایی کالا در این دریا داشته باشد و این درحالی است که آمارهای فعلی شش میلیون تن بار سالانه را نشان میدهد.
او با اشاره به اهمیت توسعه حملونقل دریایی در جهان، بیان کرد: حملونقل دریایی موتور محرکه هر اقتصادی بهشمار میرود و آمارهای جدید نشان میدهد که حجم تجارت جهانی دریایی در سال از ۱۰ میلیارد تن در سال گذشته است. دریا موتور محرکه هر اقتصادی است و هدف سازمان بنادر و دریانوردی توسعه فعالیتهای این موتور محرکه بهشمار میرود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بابیان اینکه ما بهدنبال توسعه تعاملات در منطقه هستیم، اظهارکرد: بنادر دریای خزر بهعنوان رابطان کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب میتواند نقشی حیاتی در مدیریت و توسعه فعالیتهای اقتصادی در این حوزه داشته باشد. ما توانستیم چند ماه قبل فاز نخست توسعه بندر چابهار را نهایی کنیم و این بندر پایان فاز ۴ به ظرفیت ۷۷ میلیون تن جابهجایی بار میرسد. در ماههای گذشته هند جابهجایی گندم خود از طریق چابهار به سمت هندوستان را با موفقیت اجرایی کرد و این نشاندهنده آن است که با توسعه بنادر خزر تا چه میزان میتوان به حملونقل ترکیبی و گسترش تعاملات دریایی در منطقه امیدوار بود.
او بابیان اینکه حمایت همهجانبه از سرمایهگذاران دریایی یکی از اصلیترین سیاستهای سازمان بنادر بهحساب میآید، گفت: ما رسماً اعلام میکنیم که برای کلیه تولیدکنندگان و کسانی که قصد صادرات کالاهایشان را دارند در بنادر مختلف مانند امیرآباد اراضی لازم را فراهم میکنیم و با شرط بهبود میزان ترافیک دریایی قطعاً پسکرانه دریای ایران دراختیار این سرمایهگذاران قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در کنار آن ما خود را مقید کردهایم که تمام تأسیسات زیربنایی لازم به سرمایهگذاران تا مراحل پایانی کارشان دراختیار آنها قرار گیرد و تعرفه خدمات بندری نیز مناسب و بهصرفه باشد. بنادر ما مانند امیرآباد توانسته است از حملونقل سنتی به بنادر نسل سوم و مدرن برسند و این موضوع برای سرمایهگذاران شرایط بهتری را فراهم میکند.
راستاد بابیان اینکه سازمان بنادر آمادگی آن را دارد که قراردادها را طوری تنظیم کند که درصورت تغییر شرایط امکان بازبینی و بازنگری در آنها وجود داشته باشد، توضیح داد: درصورتیکه فضای اقتصادی تغییر کرده یا هزینهها افزایش پیدا کنند، ما میتوانیم با به وجود آمدن یک بازنگری در قراردادها شرایط را به نفع سرمایهگذار تغییر داده و از زیانده شدن سرمایههایشان جلوگیری کنند و این بازنگری تا جایی ادامه خواهد داشت که مطمئن شویم که شرایط برای سرمایهگذاران مناسب است.