◄ پیشبینی دوره دو تا سه ساله برای هوشمندسازی بنادر کشور
هوشمند سازی بنادر کشور ازجمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای بهبود خدمات و ارتقای بهرهوری محسوب میشود که امسال در دستور کار گرفته است. محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه بازدید از پروژههای توسعه بندر شهیدرجایی با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: پیشبینی ما برای زمان لازم برای انجام این کار یک بازه دو تا سهساله است.
هوشمند سازی بنادر کشور ازجمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای بهبود خدمات و ارتقای بهرهوری محسوب میشود که امسال در دستور کار گرفته است. محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه بازدید از پروژههای توسعه بندر شهیدرجایی با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: پیشبینی ما برای زمان لازم برای انجام این کار یک بازه دو تا سهساله است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان بنادر و دریانوردی، راستاد افزود: در این پروسه تلاش میکنیم تا بتوانیم تمامی بنادر کشور را به مرحلهای برسانیم که از تمامی تجهیزات اتوماسیون و مکانیزاسیون برای به حداکثر رساندن کیفیت خدمات بنادر کشور استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: بحث اینترنت اشیاء و تجهیزات بندری و تمامی اجزای فعالیتهای بندری بتوانند در یک قالب هوشمند در راستای عملیات بندری با همدیگر مرتبط باشند.
او اضافه کرد: البته فعالیتهای نرمافزاری و اداری مربوط به تشریفات ورود و خروج کالا به بنادر هم در قالب پروژه هوشمند سازی و راهاندازی سامانه جامعه بندری (PCS) قاعدتاً میتواند کمک شایان و قابلتوجهی به بهبود فرآیندها در بنادر تجاری کشور انجام دهد.
به گفته این مقام مسئول، طبیعتاً هدف غایی هوشمند سازی بنادر این است که بتوان هزینههای تمامشده عملیات حملونقل دریایی بهویژه روند فعالیتهای بندری را از طریق بهبود کیفیت و ارتقای بهرهوری به حداقل برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کالاها در کشور از طریق بنادر انجام میشود، پروژه هوشمند سازی در مجموعه اقتصاد خرد و کلان کشور اثرگذار خواهد بود و زمینهای فراهم خواهد شد تا بهواسطه کاهش بهای تمامشده کالاها انگیزه بهتری برای تجار، بازرگانان، صاحبان کالا و صادرکنندگان ایجاد شود.
با هوشمند سازی بنادر بسیاری از کارهای اداری تخلیه و بارگیری کالا پیش از رسیدن کشتی به بندر بهصورت دیجیتال انجام میشود و کشتیها مدتزمان کمتری در بنادر معطل میشوند. این مسئله باعث خواهد شد تا ازنظر تجاری بنادر هوشمند برتری زیادی نسبت به بنادر سنتی داشته باشند