◄ بیتوجهی به لجستیک در سطح ملی
مدیرکل امورلجستیکی و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی لزوم اتصال بنادر به ریل را تشریح کرد.
مدیرکل امورلجستیکی و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی لزوم اتصال بنادر به ریل را تشریح کرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، خسرو سرایی در میزگرد هماندیشی حملونقل چندوجهی گفت: اتصال ریل به بندرباید مورد توجه قرار گیرد چون از یک طرف موجب کاهش هزینهها میشود و از طرفی دیگر بندر میتواند از توجیه اقتصادی ریل منتفع شود.
او ادامه داد: باید توجه داشت افزایش سهم ریل در بندر به معنای کاهش سهم جاده نیست بلکه بر اساس وجود موازنه بین ریل و جاده مساله اقتصادی بودن ریل را مطرح میکند.
این مقام مسئول به بازنگری اتصال کیفی ریل به بندر و طراحیهای داخلی بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: قدم اول راه اندازی قطارهای برنامهای با همکاری شرکت راهآهن است تا بهرهبرداری از این قطارها بر مبنای ورود کشتی به بندر باشد.
سرایی تاکید کرد: از راهآهن انتظار میرود که قبل از ورود قطار به بندر جزئیات تخلیه یا بارگیری خود را همچون فراینده کشتیهای ورودی به بندر تا ۴۸ ساعت قبل اعلام کنند.
او گفت: هر چه زمان ماندگاری کامیون در بندر کاهش یابد به این معنی است که یک کامیون میتواند چند سفر بیشتر انجام دهد و درآمد بیشتر برای صاحب واگن یا کامیون خواهد بود و سرانجام مصرفکننده نهایی از آن منتفع میشود.
وی با اشاره به درونگرا بودن دیدگاهها بیان داشت: اقدامات و فعالیتها در داخل مرزها صورت میگیرد و بیرون از مرزها به دنبال سهمخواهی از حملونقل نیستیم. سهم شقوق حملونقل میتواند با توسعه حملونقل و تجارت افزایش یابد.
او به مورد توجه قرار نگرفتن لجستیک در سطح ملی تاکید کرد و گفت: هنگامی که لجستیک با حملونقل چند وجهی در نظر گرفته میشود اثربخشی بیشتری برای کل کشور خواهد داشت.
کاهش وی افزود: برای مقابله با تحریمها و در نظر گرفتن شرایط روز کشور با اهمیت دادن به لجستیک و بنادر میتوان شاهد توسعه ۲۵ درصدی غیرفیزیکی ظرفیتها و کاهش ۳۰ درصدی هزینهها در سطح ملی بود که مصرف کننده نهایی نیز از آن منتفع میشود.