◄ بررسی فعالسازی ناوگان ریلی بندر خرمشهر
بندر خرمشهر از گذشته مجهز به زیرساختهای ریلی بوده و پایانه جدید ریلی این بندر در سال ۹۳ بااعتباری بالغبر ۱۲۵ میلیارد، مجهز به ۲/۲ کیلومتر خط آهن، هفت هکتار محوطه بارانداز، سیستم باسکول دینامیکی با قابلیت حمل انواع کانتینر، مصالح ساختمانی و مواد جامد و متصل به شبکه سراسری راهآهن کشور به بهرهبرداری رسیده است.
![بررسی فعالسازی ناوگان ریلی بندر خرمشهر](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/CzYLtQIyYMps/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLJ5Z5gZzVtom/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%B1.jpg)
مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر گفت: فعالسازی ناوگان ریلی بندر خرمشهر با حضور ذینفعان و فعالان این حوزه موردبررسی قرار میگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادرودریانوردی، محمد محسنی درباره فعالسازی ناوگان ریلی در بندر خرمشهر، افزود: با حضور ادارات کل گمرک، راهآهن خرمشهر، شرکتهای بهرهبردار، تجار و صاحبان کالا، ایجاد شرایط لازم برای فعالسازی مجدد ناوگان ریلی بندر خرمشهر، بررسی میشود.
به گفته وی فعالسازی مجدد حمل ریلی در بندر خرمشهر پس از چندین سال رکود و عدم فعالیت، نیازمند همکاری نزدیک همه عوامل تاثیرگذار در این امر است.
مدیر کل بنادرودریانوردی خرمشهر ادامه داد: در این جلسه ضمن بررسی راهکارهای توسعه حملونقل ریلی در بندر خرمشهر، گزارشی جامع از وضعیت حمل ریلی بندر، آمار عملکرد حمل ریلی، موانع و مشکلات فعالیت، آمار عمده کالاهای ریل پسند، پیشبینی کارشناسی میزان بار محتملی که با ریل قابلیت حمل دارند و دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش سهم ریلی ارائه و بررسی میشود.
محسنی کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی و تلفات جادهای، کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی و افزایش بهرهوری در حملونقل انبوه را از جمله مزایای حملونقل ریلی عنوان کرد و افزود: این مزیتها کل جامعه را منتفع میکند و عاملی برای توسعه اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی محسوب میشود.
وی بابیان اینکه بندرخرمشهر از جمله بنادری است که از سیستم حملونقل چندوجهی برخوردار است، اظهار کرد: بندر خرمشهر از گذشته مجهز به زیرساختهای ریلی بوده و پایانه جدید ریلی این بندر در سال ۹۳ بااعتباری بالغبر ۱۲۵ میلیارد، مجهز به ۲/۲ کیلومتر خط آهن، هفت هکتار محوطه بارانداز، سیستم باسکول دینامیکی با قابلیت حمل انواع کانتینر، مصالح ساختمانی و مواد جامد و متصل به شبکه سراسری راهآهن کشور به بهرهبرداری رسیده است.
مدیرکل بنادرودریانوردی خرمشهر بابیان اینکه امروزه سهم ریل از تخلیه بار در بنادر کشور افزایشیافته است، افزود: امیدواریم فعالسازی مجدد ناوگان ریلی بندر خرمشهر، ایجاد اشتغال و تأثیر مثبت بر زندگی ساکنان منطقه را به همراه داشته باشد.
محسنی خاطرنشان کرد: برگزاری و تداوم نشستهای مشترک بین دو مجموعه بنادر و راهآهن به منظور شناخت و انجام تغییرات مورد انتظار برای فعالسازی و متناسب شدن عملکرد شبکه حملونقل ریلی درون بندر یک ضرورت محسوب میشود.