◄ تجهیز بندر شهیدرجایی به آخرین نسل جرثقیلهای کانتینری سوپر پست پاناماکس
توان تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی به دو برابر افزایش یافت.
مدیرکل تامین و تجهیزات سازمان بنادرودریانوردی گفت: بندر شهیدرجایی به آخرین نسل جرثقیلهای کانتینری سوپرپست پاناماکس مجهز شد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادرودریانوردی، فرهاد منتصرکوهساری درباره تجهیز بندر شهیدرجایی به آخرین نسل جرثقیلهای کانتینری سوپرپست پاناماکس، افزود: یکی از فاکتورهای اثرگذار در استفاده از کانتینر جهت حمل بار، ارتقا ایمنی و کاهش هزینههای مترتب بوده که با بستهبندی مناسب و مقرونبهصرفه، صاحبان کالا تمایل به استفاده از کشتیهای سایز بزرگ پیدا خواهند کرد.
وی تصریح کرد: همانگونه که نسبت به اعمال تغییرات در سایز و توانمندیهای کشتیها اقدام میشود. بنادر نیز بهواسطه وابستگی به کشتیها ملزم به استفاده از تجهیزات بهروز دنیا است. ازاینرو بندر شهیدرجایی بهعنوان یکی از مهمترین بنادر کانتینری ایران در راستای افزایش توان تخلیه و بارگیری و کاهش مخاطرات و زمان ماندگاری کشتیهای ورودی در بندر و در راستای افزایش میل و رغبت صاحبان کالا و کشتیهای نسل جدید به آخرین نسل تجهیزات مجهز شده است.
مدیرکل تامین و تجهیزات سازمان بنادرودریانوردی خاطرنشان کرد: بهواسطه ورود نسل جدید کشتیهای سوپرپست پاناماکس سازمان بنادر نسبت به انعقاد قرارداد طراحی ساخت نصب و راهاندازی و تحویل ۱۲ دستگاه جرثقیل کانتینری سوپرپست پاناماکس جهت منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی اقدام کرد تا امکان ارائه خدمات به کشتیهای مذکور در پایانه کانتینری شماره دو بندر شهید رجایی فراهم شود.
وی توضیح داد: این قرارداد به مبلغ تقریبی ۱۰۴ میلیون یورو بهصورت گشایش اعتباری LC با کشور ایرلند منعقدشده و از تاریخ ۲۶ شهریور سال ۹۵ تا ۲۶ آبان ماه سال جاری ادامه داشت و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۰۰ درصد آماده بهرهبرداری است.
کوهساری اذعان کرد: خرید ۱۲ دستگاه گنتری کرین و مونتاژ و نصب آنها در اسکلههای جنوبی و غربی توان تخلیه و بارگیری بندر را به دو برابر افزایش داده است.
جابهجایی هشت دستگاه جرثقیل ZPMC در اسکلههای شرقی بندرشهیدرجایی
وی اظهار کرد: سازمان بنادرودریانوردی بهمنظور ایجاد ظرفیت در اسکلههای غربی و شرقی خود در بندر شهیدرجایی نسبت به جابجایی گنتری کرین های ZPMC به اسکلههای شرقی اقدام و همزمان تجهیزات جدید خریداریشده را بهجای آنها منتقل نموده تا بتواند در تمامی اسکلههای کانتینری خود نسبت به ارائه سرویس اقدام کند.
کوهساری گفت: کار انتقال این تجهیزات به اسکلههای شرقی و غربی به دلیل رعایت ایمنی و اهمیت حفظ سازه و جلوگیری از دمونتاژ و مونتاژ مجدد بهصورت مونتاژ شده و ایستاده به شرکت ایرانی با همکاری شرکت چینی سازنده تجهیزات واگذارشده که این روش علاوه بر صرفهجویی زمانی هزینه جابهجایی و ریسکهای پیش رو را بهشدت کاهش داده است.
وی اظهار کرد: در این روش باهم ترازی کشتی با اسکله و چیدمان ریلهای موقت در اسکله و عرشه کشتی و استفاده از جکهای تناژ بالا نسبت به آمادهسازی جرثقیلها جهت انتقال به کشتی اقدام و در فرصت مناسب و استفاده از جزر و مد دریا و تانکهای تعادل کشتی تجهیز را به سمت شناور حرکت داده و به همین روش نسبت به پیادهسازی در اسکله موردنظر و انجام مراحل خروج جهت استقرار بر اسکله مقصد مدیریت نموده و پروسه خروج کامل میشود.
مدیرکل تامین و تجهیزات سازمان بنادرودریانوردی خاطرنشان کرد: انتقال این تجهیزات به اسکله شرقی و استقرار تجهیزات جدید در اسکلههای جنوبی و غربی بندر این امکان را فراهم مینماید که بهطور همزمان هر دو اپراتور بندر بتوانند کشتیهای ورودی و خروجی را سرویس داده و باعث افزایش بهرهوری در اسکلههای بندر شدند.