◄ ایران در مسیر ۵ کریدور بینالمللی قرار دارد
حوزه بندر و دریا؛ نیازمند ساختاری قدرتمند و با پشتوانه قوی است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور میانجامد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادرودریانوردی، محمدرضا رضاییکوچی در بیست و ششمین همایش ارگانهای دریایی که در محل کتابخانه ملی در تهران در حال برگزاری است دبا اشاره به سند چشمانداز توسعه کشور، افزود: براساس این سند، جمهوری اسلامی ایران باید در سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه تبدیل شود.
وی بابیان اینکه دسترسی به اهداف برنامه با شناسایی نواقص و کمبودها میسر میشود، ادامه داد: متناسب با ظرفیتهای خدادادی و پتانسیلهای موجود، باید جایگاه اقتصادی و تجاری خودمان را در جهان تعریف و تبیین کنیم.
وی ادامه داد: برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ حدود ۴۰ درصد زمان باقی است و باید نقصهای خود را شناسایی کنیم؛ کشورهای همسایه یا کشورهایی که به دریا وصل هستند و یا کشورهایی که حتی دریا ندارند، در حوزه دریایی تلاش بالقوهای دارند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید ظرفیتهای خدادادی خود را ارزیابی کنیم و میزان استفاده از آن را موردبررسی قرار دهیم. ایران تنها کشوری است که به دریای خزر و خلیجفارس و آبهای آزاد متصل است؛ ضمن آنکه ما ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت در پسکرانه بنادر خود و کشورهای دیگر داریم که باید به آنها خدمات بدهیم.
وی افزود: ایران در مسیر ۵ کریدور بینالمللی و از این منظر جزو ۵ کشور اول دنیا است.
رضایی ادامه داد: ۵۰ درصد کل ذخایر نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور میکند که در مدیریت ما است، ما مالک ۵۶ درصد سواحل خلیجفارس هستیم، سالانه ۴۰ هزار شناور از تنگه هرمز عبور میکند و ۳۰ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این تنگه است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ما ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم و از طریق تنگه هرمز و بندر چابهار درواقع با دنیا مرز مشترک داریم.
رضایی اظهار کرد: ایران بزرگترین ناوگان تجاری دریایی و نقشکش منطقه را دارد.
وی افزود: حال باوجود همه این شرایط مطلوب ۱۱ بندر اصلی ما اگر سه شیفته هم کار کنند فقط از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر استفاده میشود و ۸۰ درصد ظرفیت بنادر ما استفاده نمیشود.
وی بابیان اینکه از تمام ظرفیت بنادر کشور بهخوبی استفاده نمیشود، افزود: کشور کوچک امارات از فرصت سوخترسانی به کشتیهای عبوری، بهتنهایی، ۲۰ میلیارد دلار درآمد دارد.
وی با اشاره به سهم ۶۵ درصدی بندر جبل علی امارات در عملیات کانتینری و فله منطقه، خواستار ارزیابی دقیقتر شرایط و موقعیت حملونقل دریایی کشور شد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه نباید همه تقصیرها را ناشی از تحریم و کارشکنی آمریکا بدانیم، اظهار داشت: اگرچه تحریمها بر روند کلی اقتصاد موثر است، اما ایراد اصلی ناشی از ساختارهاست.
وی یکی دیگر از مشکلات جامعه دریایی و بندری را « تعدد دستگاهها و ارگانهای دریایی برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد ارگانهای تصمیم گیر دریایی، بعضا منافع این دستگاهها در تضاد باهم خواهد بود و هماهنگی بین آنها را مشکل میکند.»
وی ادامه داد: چرا امروز ضعیفترین مردم شهرها در کنار دریا زندگی میکنند؟ باید به ساختار قدرتمند با پشتوانه قوی در حوزه دریا و بندر فکر کنیم و کمیسیون عمران مجلس و فراکسیونهای دریایی آمادگی حمایت کامل از بخش دریایی و بندری کشور را دارا هستند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اقتصاد دریا پایه را حائز اهمیت خواند و گفت: توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور میانجامد.