آیا بزرگترین ترمینال مسافرت دریایی کشور از تعطیلی دو ساله در میآید؟ + تصاویر
کشتی کروز تایکو با خطوط مسافری چابهار- مسقط و چابهار- کراچی قرار است به تعطیلی دوساله بزرگترین و مجهزترین ترمینال مسافرت دریایی ایران در بندر «شهید کلانتری» چابهار خاتمه دهد.
کشتی کروز تایکو با خطوط مسافری چابهار- مسقط و چابهار- کراچی قرار است به تعطیلی دوساله بزرگترین و مجهزترین ترمینال مسافرت دریایی ایران در بندر «شهید کلانتری» چابهار خاتمه دهد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از تسنیم، مراودات قومی و سفرهای زیارتی-سیاحتی هفتمیلیون بلوچ ساکن پاکستان و یکمیلیون در عمان، بهانهای قابل توجیه ازنظر اقتصادی بود تا آبان ماه 95 بزرگترین و مجهزترین پایانه مسافرت دریایی ایران در جنوب شرق ایران، بندر شهید کلانتری چابهار، افتتاح شود؛ جایی که با بندر مسقط عمان چهار ساعت و با بزرگترین بندر پاکستان، کراچی، 10 ساعت فاصله دریایی دارد. مسیری کوتاه برای بلوچهای عمان و امن برای بلوچهای پاکستان.
در ایران سه ترمینال مسافرت دریایی، یکی در بندرعباس، دیگری در خرمشهر و آخری در بندر چابهار است که به گواه سازمان بنادر پایانه چابهار هم مجهزتر و هم بزرگتر است. پایانه مسافرت دریایی بندر شهید کلانتری چابهار در محوطهای به مساحت 10 هزار مترمربع و زیربنای 4000 مترمربع با ظرفیت پذیرش حداقل 600 مسافر ورودی و خروجی بهصورت همزمان و 6 میلیارد تومان سرمایهگذاری سازمان بنادرودریانوردی به بهرهبرداری رسید و نخستین خط دریایی ایران-عمان نیز همزمان با افتتاح این ترمینال راهاندازی شد؛ قرار بود خط دریایی چابهار-کراچی راهاندازی شود تا چابهار طلایهدار اشاعه فرهنگ مسافرتهای دریایی باشد.
خط دریایی چابهار-مسقط هرچند در ابتدا با توجیه کامل اقتصادی برای جابهجایی حداقل بلوچهای دو طرف بیان میشد اما 4 ماه پس از راهاندازش در فروردین 96 به دلیل آنچه توجیهناپذیر بودن اقتصادی از سوی سرمایهگذار عنوان شد خوابید و خط چابهار-کراچی هم هرگز راهاندازی نشد. حالا در آستانه 2 سالگی تعطیلی بزرگترین ترمینال مسافرت دریایی ایران، قرار است کشتی تایکو که به همت یک سرمایهگذار خصوصی خریداریشده، جانی دوباره به ترمینال مسافرت دریایی چابهار بدهد و علاوه احیای خط چابهار-مسقط، چابهار-کراچی را هم راهاندازی کند.
پاکستان پیگیر خط دریایی چابهار-کراچی
مقدمه این رونق دوباره پاکستان پیگیر شده است؛ وزارت بنادر و کشتیرانی پاکستان بارها بر راهاندازی خط دریایی چابهار-کراچی به دلیل امن بودن مسیر تاکید کرده بود؛ ازجمله در سال 2014 این وزارتخانه بر راهاندازی سرویس دریایی میان ایران و پاکستان به دلیل ناامن بودن مسیر ایالت بلوچستان پاکستان به ایران در پی موج گسترده حملات تروریستی از قبیل انفجارهای بمب، انتحاری و یورش شبهنظامیان و جابهجایی امن زوار از سرویس دریایی اربعین تاکید کرده بود.
به گواه سازمان اوقاف و امور خیریه هم ماهانه بین 15 تا 20 هزار زائر پاکستانی برای زیارت مشهد و قم و همچنین تشرف به کربلا وارد سیستان و بلوچستان میشوند که عمده آنان از طریق مرز میر جاوه وارد میشوند؛ همچنین به گواه کمیته مردمی خدمترسانی به زائران اربعین سیستان و بلوچستان، اربعین 97، حدود 35هزار زائر پاکستانی از طریق میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شدند که با توجه به حجم بالای زوار و همچنین امکانات محدود مرز خدمترسانی در مرز میرجاوه با مشکل مواجه شد.
میر حاصل خان بزنجو وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان یک سال پیش-فروردین 97- در دیدار با عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی گفت: در نشست دوطرفه درباره چند پیشنهاد به بحث و بررسی پرداختیم که یکی از آن افتتاح خطوط دریایی مسافربری میان بنادر چابهار و کراچی است. ما فرآیند آن طرح را آغاز کردهایم درحالیکه طرف ایرانی نیز فرآیند مرتبط با خود را تکمیل کرده است. پاکستان نیز بهزودی فرآیند مرتبط با خط دریایی چابهار-کراچی را تکمیل خواهد کرد.
وزیر سابق راه و شهرسازی ایران نیز در این نشست گفت: قرار شد دولت پاکستان برنامههای خود را در این خصوص و نوع کشتی و ظرفیت آن را بهطرف ایرانی اعلام کند تا تهران نیز زیرساختهای لازم را برای تحقق این امر فراهم کند.
70 میلیارد تومان برای خرید کشتی تایکو سرمایهگذاری شده است
حالا زیرساختها فراهمشده، کشتی خریداریشده و احتمالا نوروز 98 سفرهای دریایی آغاز میشود؛ سرمایهگذار راهاندازی خط مسافری چابهار-مسقط و چابهار-کراچی میگوید: کشتی مسافری تایکو مدل 2016 از نوع کروزهای اصطلاحاً رو-رو شیب است که سازنده آن شرکت برند کشتیسازی هیوندای کره جنوبی است؛ این کشتی برای مسیر چابهار خریداریشده است و در حال رایزنی و گرفتن مجوزها برای خروج از مبدا و ورود به آبهای ایران است.
مسعود اکبرپور بازرگانی در گفتوگو با تسنیم بابیان اینکه کشتی تایکو تمامی استاندارهای روز دریایی را دارد، میافزاید: این کشتی مسافری با ظرفیت 220 نفر و 38 تا 40 خودرو، با سرعت میانگین بالای 32 گره دریایی، مسیر چابهار-عمان را کمتر از 4 ساعت و چابهار-کراچی را کمتر از 10 ساعت میپیماید؛ کشتی از نوع مسافری صندلی دار است، بهروزترین امکانات را دارد و مجهز به صندلیهای وی آی آپی، معمولی، بوفه و رستوران و همچنین عرشه و رخی بسیار زیباست.
وی تصریح میکند: تاکنون 75 میلیارد تومان برای خرید این کشتی و راهاندازی این دو خط سرمایهگذاری شده است و قرار این سرمایهگذاری با ارائه یک پکیچ کامل اقامتی، حملونقل و تفریحی به بیش از 100 میلیارد تومان برسد.
این سرمایهگذار گردشگری ادامه میدهد: پکیج گردشگری ما برای ماندگاری و توجیهپذیر شدن خط دریایی چابهار-مسقط و چابهار-کراچی صرفا محدود به حملونقل نیست، ما در حال ساخت یک هتل مجهز نیمدایره (هلالی) در پیکره گردشگری منطقه آزاد چابهار هستیم که شامل یک مجموعه اقامتی-تفریحی و کمپینگ به ارزش بیش از 30 میلیارد تومان میشود.
اکبرپور تاکید میکند: دلیل عمده تعطیل شدن خط دریایی قبلی، ارائه خدمات گردشگری صرفا در حوزه حملونقل بود که قاعدتا و بنا به منطق سرمایهگذاری توجیه ندارد، ما برای اینکه خط پایدار بماند، توجهپذیر شود و ترمینال مسافری سرپا باشد، یک بسته گردشگری که شامل اقامت، تفریح و سفر دریایی با یک کشتی لوکس میشود را به گردشگر ارائه خواهیم داد.
پیشبینی ما نوروز 98 است
وی ادامه میدهد: پیشبینی ما بر راهاندازی خطهای دریایی با ورود کشتی خریداریشده به آبهای ایران در نوروز 98 است، ما تلاش خود را برای گرفتن مجوزهای خروج از کشور مبدا انجام میدهیم ولی احتمال تاخیر در برنامهریزی وجود دارد. ساخت هتل هلالی و مجموعه اقامتی-تفریحی مکمل خط نیز از اردیبهشتماه سال آینده آغاز میشود و با برآورد مشاور و پیمانکار، 18 ماه بعد به بهرهبرداری خواهد رسید.
این سرمایهگذار میگوید: در فاز اول راهاندازی خط، برای یک دوره سهماهه سفرهای هفتگی خط چابهار-مسقط-چابهار و چابهار-کراچی-چابهار آغاز میشود و پسازآن برنامه خط دریایی توسعه مییابد و به بنادر داخلی و خارجی خلیجفارس هم خطوط دریایی مسافری از چابهار راهاندازی میشود.
وی خاطرنشان میکند: ما در 5 سال آینده با نقل و انتقالاتی که هماکنون از خلیجفارس به عمان در حال انجام است، شاهد سرمایهگذاریهای کلان در حوزه عمان و بنادر کنارگذر آن خواهیم بود چراکه تاریخ انقضا بنادر حاشیه خلیج ازجمله بندرها امارت گذشته است و به دلیل تحولات سیاسی-اقتصادی حاضر و پیشرو، سرمایهگذاریها در حال آمدن به عمان است؛ علاوه بر اینها، روند بررسی آمار به ما میگوید، چابهار در چند سال اخیر با رشدی صعودی در جذب گردشگر و مسافر مواجه بوده است که همه اینها سرمایهگذاری ما را قابل توجیهتر میکند.
هرچه باشد؛ بزرگترین ترمینال مسافرت دریایی ایران، اوایل سال آینده با کشتی تایکو از تعطیلی 2 ساله درمیآید و مسیری جذاب برای گردشگران داخلی و کوتاه، باصرفه و صدالبته امن را برای 8 میلیون بلوچ کشورهای همسایه، پاکستان و عمان ایجاد میکند که سالانه هزاران بار برای دیدوبازدیدهای قومی و سفرهای زیارتی و سیاحتی به ایران میآیند.