آغاز عملیات اجرایی پروژه دایک حفاظت ساحلی در بندر چابهار
پروژههای عمرانی بندر چابهار با سرعت در حال اجراست و به سمت عملیاتی شدن پیش میرود.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پروژههای عمرانی بندر چابهار با سرعت در حال اجراست و به سمت عملیاتی شدن پیش میرود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مانا، عباس آذرپیکان اظهار کرد: بخش عمدهای از سواحل دریای عمان صخرهای است، برخورد امواج با این سواحل و خالی شدن دیوارههای آن، باعث شکستن و فرو افتادن قطعات بزرگی از این صخرهها میشود، از این رو فرسایش و ریزش این صخرههای سنگی در اثر برخورد امواج، یکی از مخاطرات مهم برای مستحدثات در سواحل دریای عمان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بخشهایی از نوار ساحلی بندر شهید بهشتی چابهار نیز با این پدیده رو به رو شده است، طبق مطالعات ICZM و دیگر مطالعات بالادستی، نوار ساحلی جنوب بندر در معرض خطر فرسایش است که میطلبد با ارائه تمهیداتی نسبت به جلوگیری از خطر فرسایش بندر اقدام کرد.
به گفته معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، با توجه به این مهم پروژه دیوار ساحلی جنوب شرقی بندر شهید بهشتی چابهار شامل اجرای دیوار حفاظت ساحلی سنگی به طول حدود ۲۲۰۰ متر، استحصال پشت دیوار ساحلی و ... در مجموع به مساحت بیش از ۲۰ هکتار آغاز شد و مطابق برنامه زمان بندی، عملیات اجرایی آن ظرف مدت ۳۰ ماه به پایان میرسد.
آذرپیکان افزود: علاوه بر این که اجرای این پروژه منجر به حفظ اراضی بندر چابهار میشود، با استحصال محدوده نوار ساحلی جنوب بندر و ایجاد پسکرانه مناسب و جذب سرمایه گذاران تاثیرات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی در منطقه به همراه خواهد داشت.
وی گفت: آنچه اهمیت این پروژه را دو چندان میکند تامین زیرساخت مناسب برای احداث خط ریل داخلی بندر است که مطابق طرح اولیه پس از عبور از شهر چابهار از جنوب شرقی بندر تا محل اسکلهها امتداد خواهد داشت. از آنجایی که اجرای این پروژه منجر به سهولت دسترسی از دریا به نوار جنوبی بندر و ایجاد مسیر بازرسی در نوار ساحلی میشود باعث ارتقای امنیت و سطح پدافند غیر عامل در نوار جنوبی بندر نیز خواهد شد.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این پروژه ضمن ایجاد پسکرانه مناسب برای اسکلههای غربی و طرح توسعه میتواند سبب توسعه شرقی – غربی بندر شود، سرعت جابه جایی کالا را در بندر افزایش دهد و کاهش ترافیک در غرب بندر را به همراه داشته باشد.
آذرپیکان با بیان این که حجم مصالح مورد نیاز برای این پروژه شامل مصالح استحصال، مغزه، فیلتر و آرمور که از معادن منطقه تامین میشود، حدود ۸۰۰ هزار متر مکعب است خاطرنشان کرد: مشاور و پیمانکار پروژه پس از برگزاری مراحل مناقصه در سال گذشته انتخاب شده اند و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است.