بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ پاسخگوی تعلل در تولید سوخت کم سولفور چه نهادی است؟

مایه تاسف است کشوری که خودش تولید کننده نفت در جهان است، باید برای تهیه سوخت منطبق برای کشتی‌ها سالیانه نزدیک به 1.5 میلیارد دلار هزینه و سوخت منطبق (سوخت با سولفور حداکثر نیم درصد) را از کشور های دیگر وارد کند.

پاسخگوی تعلل در تولید سوخت کم سولفور چه نهادی است؟
تین نیوز

روز گذشته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفته بود «در راستای اجرای الزام استفاده از سوخت کم گوگرد در کشتی‌ها از اول ژانویه ۲۰۲۰ و با توجه به مذاکرات و توافقات صورت گرفته با دستگاه‌های ذی‌ربط، این سوخت تامین می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.» اما نکته مهم  این است که «سوخت منطبق با استاندارد مربوطه قرار است تهیه یا تامین شود و آنطور که به نظر می‌رسد قرار نیست این سوخت در داخل کشور تولید شود.»

رضا محمدعلی بیگی کارشناس حوزه بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: مایه تاسف است  کشوری که خودش تولید کننده نفت در جهان است، باید برای تهیه سوخت منطبق برای کشتی‌ها سالیانه نزدیک به 1.5 میلیارد دلار هزینه و سوخت منطبق (سوخت با سولفور حداکثر نیم درصد) را از کشور های دیگر وارد کند.

این کارشناس معتقد است که مقصر خروج ارز از کشور جهت واردات این نوع سوخت، هم وزارت نفت و هم سازمان بنادر است اما مقصر اصلی سازمان بنادر است که هشدارهای سازمان‌ بین‌المللی دریایی (IMO) را در این مهم جدی نگرفت.

او افزود: از 11 سال پیش، الزام کشتی‌ها به استفاده از سوخت کم سولفور در دستور کار سازمان بین‌المللی دریایی قرار گرفته بود و سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم مطلع بود.  ابتدا در سال 2008 یعنی 11 سال پیش برای اولین بار اعلام کردند که از اول ژانویه 2020 همه کشتی‌ها ملزم به استفاده از سوخت کم سولفور هستند و نیز در سال 2016 تاکید مجدد بر لازم الاجرا شدن این قانون از اول ژانویه 2020 شد.

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده سازمان بنادر و دیگر ذینفعان دخیل، با اینکه از این موضوع خبر داشتند، این موضوع را جدی نگرفتند و آن‌طور که پیداست، سازمان بنادر در سال 2016 به وزارت نفت درخواست تامین سوخت کم سولفور را اعلام داشته در حالی که برای تولید سوخت کم سولفور در پالایشگاه‌های داخلی به میزان مورد نیاز کشتی‌های ایرانی، حداقل 6 سال زمان لازم است. پس درخواست سازمان بنادر تا حدی غیر منطقی و فرار رو به جلو تعبیر می‌شود.

بیگی افزود: اگر در این سال‌ها اقدامات جدی‌تری در این زمینه در دستور کار مسئولان مرتبط قرار می‌گرفت علاوه بر این‌که لازم نبود سوخت منطبق را از خارج کشور وارد کنیم، تولید کننده و صادر کننده سوخت کم سولفور نیز بودیم.

وی تاکید کرد: معتقدم مسئولان وقت و کنونی شرکت‌های کشتیرانی داخلی و نیز اتحادیه مالکان کشتی ایران هم از این مهم غفلت کردند و باید در کنار مسئولان سازمان بنادر و وزارت نفت پاسخگوی این تعلل باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی

    سلام و درود بر آقای مهندس علی بیگی عزیز

    امروز رئیس محترم قوه قضائیه در دیدار با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نکته مهم و اساسی اشاره کردند که در ذیل آمده :

    رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما معتقدیم «حیف» بیت المال همانند «میل» بیت المال باید مورد رسیدگی قرار گیرد زیرا خسارت برخی حیفها و ترک فعلها از برخی میلها و فعلها بیشتر است. گاه یک غفلت بیشتر از یک اقدام خسارت می زند.

    باید امیدوار بود تا دستگاه قضایی کشور به تعلل صورت گرفته در خصوص تامین سوخت کم سولفور ورود نماید و با مسببین این کوتاهی طبق قانون در اسرع وقت برخورد نماید.

  • یک کارشناس دریایی

    احسنت به این اظهار نظر شجاعانه اقای دکتر علی بیگی

    پیام کناره گیری و یا به نوعی خستگی و ناامیدی جنابعالی از انتقاد به وضعیت آشفته صنعت دریایی کشور را همه دغدغه مندان و دلسوزان واقعی صنعت دریایی کشور خواندند. دلسوزان و خبرگانی که مثل آقای علی بیگی سکوت را انتخاب کردند.

  • دریانورد

    سلام به مسئولین و خبرنگاران محترم و پرتلاش سایت خبری تین نیوز

    متاسفانه تا زمانیکه سیستمی بر پایه شایسته سالاری و عدالت محوری جهت انتخاب مدیران دریایی کشور راه اندازی نگردد. اوضاع و احوال این صنعت ورشکسته درست نخواهد نشد. به خدا قسم، بیش از 80 درصد مدیران کنونی کشور در بخش صنعت دریایی، فاقد دانش و تجربه حداقلی هستند ولی کو گوش شنوا !؟

  • دانشجو

    خسته نباشی اقای دکتر بیگی عزیز
    بنده بعنوان یک دانشجوی مقطع دکترا در یکی از دانشگاه های دریایی کشور به شما خداقوت عرض می کنم و امیدوارم شاهد حضور جنابعالی در دانشگاه های دریایی کشور بعنوان مدرسی مردمی، آگاه و شجاع باشم. چرا که به اعتقاد اکثر دانشجویان و مدیران دریایی این کشور، مدرسین فعلی دانشگاه های دریایی ایران فاقد شجاعت، درایت و دانش و تجربه لازم در حوزه های کاری خودشان هستند.

    اقای دکتر بیگی عزیز، اینرا بدانید که حامیان تفکر شما در صنعت دریایی ایران کم نیستند ولی بنا به مصلحت و یکسری محدودیت ها نمی توانند این مهم را عیان کنند‌.

    سلامت و پیروز باشید