بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

◄ سیاست راهبردی تجارت دریا محور برای رونق اقتصادی کشور

محوریت این توسعه در تجارت دریامحور متمرکز شده که راهبردی کارآمد برای بهبود شاخص‌های عملکردی بنادر و رونق اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

تین نیوز |
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تأکید بر اینکه روند توسعه ای در مجموعه های بندری استان شروع شده است گفت: محوریت این توسعه در تجارت دریامحور متمرکز شده که راهبردی کارآمد برای بهبود شاخص های عملکردی بنادر و رونق اقتصادی کشور محسوب می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، بهروز آقایی در در جریان دیدار مدیران بنادر استان با استاندار خوزستان به پروژه های بهره برداری شده و یا آغاز عملیات اجرایی آنها در مجموعه بنادر استان در ایام هفته دولت اشاره کرد و اظهارداشت: این پروژه ها دربرگیرنده بیش از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: بهره برداری از ۲ خط تولید روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) مهمترین این پروژه ها محسوب می شود که با همکاری بخش خصوصی راه اندازی شده است.

دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر استان خوزستان تصریح کرد: با تکمیل این پروژه ، کارخانه روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) از سه خط تولیدی برخوردار شده است.

آقائی با بیان اینکه ظرفیت تولید روغن در این مجموعه به روزانه ۶ هزار تن رسیده است افزود: کارخانه روغن در بندر امام خمینی (ره) مجهز به پیشرفته ترین فناوری روز در تولید محصول است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خاطرنشان کرد: از اعضای کارگروه های اقتصادی و مجموعه مدیریت اقتصادی استان دعوت می شود تا از فرآیند تولید محصول در این کارخانه ، بازدید کنند.

بنادر خوزستان ظرفیت تولید ثروت بیشتر برای کشور را دارند:

 آقایی در بخش دیگری از سخنان، طول سواحل خوزستان را یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: قالب بیشتر این سواحل را خوریات تشکیل می دهند که می تواند به عنوان مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون اقدامات کاربردی در زمینه جذب گردشگر ویژه سواحل استان صورت نگرفته است ادامه داد: با انسجام و برنامه ریزی های کارشناسی که در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان صورت گرفته، امکان توسعه زیرساخت های گردشگری در سواحل استان فراهم است.

آقایی خاطرنشان کرد: بکارگیری از ظرفیت های موجود با محوریت گردشگری، علاوه بر توسعه بنادر، فرصت های شغلی پایداری را درپی خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان مرز دریایی استان را حدود ۳۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: طول آبراه های قابل کشتیرانی در استان خوزستان ۷۴۶ کیلومتر است.

وی ادامه داد: استان خوزستان از بیشترین طول اسکله های تجاری و صیادی کشور برخوردار است که در مجموع ۳۴ کیلومتر را شامل می شود.

آقایی مجموعه ظرفیت بنادر استان خوزستان (به همراه ظرفیت بنادر بخش خصوصی) را ۸۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: بیشترین ظرفیت حجم عملیاتی بنادر استان به بندر امام خمینی (ره) با ۶۰ میلیون تن، بندر خرمشهر با ۱۱ میلیون تن و بندر آبادان با یک میلیون تن اختصاص دارد.

وی بیان داشت: بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور، از جمله بنادری است که با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۲۶ میلیون تن محصول همجوار است و در نزدیکی دومین قطب صنایع فولادی کشور قرار دارد.

آقایی خاطرنشان کرد: این بندر بیشترین ظرفیت تخلیه و بارگیری کالای اساسی کشور را دارد و به عنوان هاب کالای اساسی، وارد کننده ۷۵ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور است. که این سهم درخصوص نهاده های دامی حدود ۸۵ درصد می باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر اینکه مجموعه های بندری در استان خوزستان می توانند بیشترین آورده و تولید ثروت را برای استان داشته باشند گفت: انتظار می رود با همکاری بین بخشی، از ظرفیت های موجود بخصوص در بندر امام خمینی (ره) به نفع مردم و در جهت بهبود شاخص های اقتصادی استفاده گردد.

دفاع از سهم ایران در تجارت دریایی دنیا/ احداث بزرگترین بندر شمال غرب خلیج فارس:

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر اینکه در این شرایط باید به سمت توسعه بنادر استان پیش برویم گفت: اگر بخواهیم در تجارت دریایی آتی فعالیت موفق تری داشته باشیم، باید به توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) کمک کرد تا به بزرگترین بندر شمال غرب خلیج فارس تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: به مرور زمان، سایز کشتی های تجاری تغییر می کنند و به همین دلیل بنادر کوچک از گردانه رقابت خارج می شوند که می طلبد از امروز به فکر سالیان آتی و توسعه بنادر متناسب با تحولات جهانی تجارت دریایی باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: از نماینده عالی دولت در استان درخواست می شود تا موضوع توسعه بندر امام خمینی (ره) را یکی از راهکارهای بهبود تجارت دریایی و اقتصادی کشور مورد توجه قرار دهد.

وی توجه به الزامات محیط زیستی این پروژه را در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد و گفت: تلاش می شود تا در جریان عملیات اجرایی توسعه بندر امام خمینی (ره) این الزامات بطور کامل رعایت شوند.

آقایی چشم انداز توسعه منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) را ۲۰ سال عنوان کرد و گفت: تکمیل این پروژه باعث می شود تا سهم ایران در تجارت دریایی افزایش چشم گیری پیدا کند.

دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان بیان داشت: با دستور استاندار خوزستان، توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) و تبدیل شدن به بزرگترین بندر شمال خلیج فارس برای بررسی و تصمیم گیری در نشست بعدی این کمیته مطرح خواهد شد.

روند روبه رشد تخلیه و بارگیری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره):

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان به عملکرد ۶ ماهه نخست امسال بندر امام خمینی (ره) در بخش تخلیه و بارگیری کالا اشاره کرد و گفت: امسال ۸۱۳ شناور در این بندر، تخلیه و بارگیری شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در ۶ ماهه اول سال گذشته ۲۳ کیلیون تن کالا در منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شد که در مدت مشابه امسال نیز این میزان عملکرد رشد یک درصدی داشته است.

آقایی تصریح کرد: قطعا تا پایان امسال، عملکرد این بندر به میزان قابل توجهی رشد خواهد داشت و به رکورد شکنی های ادوار گذشته منجر می گردد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری سازمان بنادر و دریانوردی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.