کدام بنادر کشور به عنوان شهر لجستیکی تعیین شدند؟
مطالعات جانمایی مراکز لجستیکی در پهنه های بندری شش گانه توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد و کلیات طرح جانمایی در ستاد مراکز لجستیک کشور به تصویب رسید.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر نقش قابل توجه بنادر در توسعه مناطق ساحلی، از بنادر به عنوان حلقه ای از زنجیره لجستیکی کشور یاد کرد که باعث ایجاد ارزش افزوده می شوند و حمل و نقل جهانی را تسهیل می کنند.
به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور با اشاره به نقش لجستیکی مهم بنادر دریایی در زنجیره تأمین کشور، آن ها را به عنوان نقاط تقاطع بین حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و محل انتقال کالاها از یک وسیله حمل و نقل به دیگری دانست و تاکید کرد: استفاده از بنادر دریایی به عنوان هاب لجستیک امکان افزایش حمل و نقل چندوجهی، افزایش سرعت و کارایی در حمل و نقل و دسترسی به بازارهای جهانی و کاهش هزینه های حمل و نقل را فراهم می کند.
افندی زاده همچنین مطرح کرد: برای حمل برخی محصولات، اقتصادی ترین راه، حمل و نقل دریایی است. این موضوع به ویژه در مورد کالاهای فله و محموله های بسته بندی شده بزرگ که مسافت های طولانی را طی می کنند صدق می کند. حمل و نقل دریایی کالاها نقش کلیدی در تجارت خارجی به ویژه تجارت فرا قاره ای جهان دارد و بدون وجود حمل و نقل دریایی، واردات و صادرات کالا که پایه تجارت مدرن جهانی است، امکان پذیر نیست.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بنادر را به عنوان حلقه ای از زنجیره لجستیکی کشور دانست که باعث ایجاد ارزش افزوده می شوند و در این خصوص تصریح کرد: بنادر با ایجاد شبکه لجستیک کشور، از یک سیستم توزیعی انبارگرا که وظیفه اش تخلیه و بارگیری کالاهای انبار شده در محوطه های بندر است، تبدیل به یک سیستم توزیعی می شوند که محل، زمان و شیوه استفاده از هر یک از روش های حمل و نقل را به منظور بهینه سازی کل شبکه به صورت دقیق تعیین می کند.
افندی زاده تاکید کرد: ایجاد مراکز لجستیک در بنادر دریایی می تواند تأثیر مهمی بر رشد اقتصادی و توسعه مناطق ساحلی داشته باشد. همچنین بهبود وضعیت لجستیکی در بنادر دریایی نیازمند توجه به زیرساخت ها، فناوری ها، فرآیندها و همکاری بین دولت و بخش خصوصی است که با انجام آن ها، می توان بهبود قابل توجهی در عملکرد بنادر دریایی و رشد اقتصادی مناطق ساحلی را تجربه کرد.
وی اظهار کرد: در راستای تحقق نقش لجستیکی مهم بنادر دریایی، پهنه های 6 گانه بندری کشور شامل چابهار، بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) به عنوان شهر لجستیک و بندر امیرآباد، بوشهر و جاسک به عنوان دهکده لجستیک در سند آمایش مراکز لجستیک کشور تعیین شده است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مطالعات جانمایی مراکز لجستیکی در پهنه های بندری شش گانه توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد و کلیات طرح جانمایی در ستاد مراکز لجستیک کشور به تصویب رسید. در این راستا موضوع بررسی و تخصیص اراضی منتخب در دستور کار استان های مربوطه قرار گرفته است تا اقدامات بعدی به منظور سرمایه گذاری مراکز لجستیک در این پهنه ها انجام شود.
افندی زاده افزود: امید می رود با ایجاد مراکز لجستیک، از طریق توسعه زیرساخت های حمل و نقل، افزایش ظرفیت بنادر، بهبود فرآیندهای صادرات و واردات، استفاده از فناوری های نوین، توسعه زیرساخت های ارتباطی و افزایش تعامل منطقه ای، وضعیت لجستیکی در بنادر دریایی بهبود یابد و منجر به رشد اقتصادی و توسعه مناطق ساحلی شود.