حل مشکلات کامیونداران و توزیع عادلانه بار
مدیرکل دفتر حمل ونقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای حل مشکلات کامیون داران در زمینه جابه جایی بار از بنادر جنوبی کشور و اجرای طرح مشترک توزیع عادلانه بار با سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.
غلامحسین دغاغله با اعلام حل مشکلات کامیونداران در زمینه جابجایی بار ار بنادر جنوبی کشور، اظهار کرد: در راستای حل مشکلات صنفی کامیون داران و جلساتی که با تشکل های آنها داشتیم، برای توضیح عادلانه بار در بنادر کشور طرحی را به اجرا گذاشتیم که کامیون داران نتوانند بدون نوبت در بنادر بارگیری کنند و در این زمینه وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا طرحی را اجرایی کنیم. بر این اساس مقرر شد تا ابتدا این طرح را در بندر شهید رجایی به عنوان اصلی ترین بندر کشور که بیشترین مشکل را در این زمینه دارد، اجرایی کنیم و پس از آسیب شناسی آن به عنوان طرح پایلوت، آن را در دیگر بنادر به اجرا بگذاریم.
به گزارش تین نیوز به نقل ازایسنا، دغاغله افزود: بنادر در این زمینه اولویت بندی شدند و پس از بندر شهید رجایی در سال آینده بندر امام خمینی نیز به این طرح می پیوندد و دیگر بنادر جنوبی نیز به تدریج وارد این طرح خواهد شد.
دغاغله ادامه داد: برای اجرایی شدن این طرح مقرر شد تا ادارات فاوا دو سازمان راهداری و سازمان بنادر در بنادر کشور اطلاعات شان را به کاندیدا بگذارند و کامیون های حامل بار و بدون بار به صورت سیستماتیک در ورودی و خروجی بنادر کنترل شوند تا کامیون داران نتوانند خارج از نوبت و با برخی دلالی های صورت گرفته از بندر بارگیری کنند.
مدیرکل دفتر حمل ونقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای افزود: این طرح به صورت پایلوت از بیستم آذرماه امسال در بندر شهید رجایی اجرایی شده است و با آسیب شناسی صورت گرفته و رفع کردن اشتباهات احتمالی آن در دیگر بنادر نیز به تدریج عملیاتی خواهد شد. همچنین کامیونداران می توانند در صورتی که باری از استان ها به سمت بندر شهید رجایی حمل می کنند، از قبل به صورت اینترنتی نوبت مجازی برای حمل کالا در مسیر برگشت خود بگیرند تا به مشکلی در بندر برخورد نکنند. البته برخی از بارها به عنوان کالاهای رسوبی نیازی به اخذ نوبت قبلی ندارد اما کامیونداران باید در بنادر و از طریق اداره کل مستقر در آنجا نوبت حضوری دریافت کنند.
وی گفت: در ورودی و خروجی بنادر پلاک خوان هایی نصب شده که به صورت سیستمی همه کامیون ها را رصد می کند تا کسی بدون بارنامه و نوبت وارد بنادر نشود. البته برخی از ناوگان باری شهری دارای سیستم و پروسه تعریف شده جداگانه ای است که آنها نیز اطلاعاتشان در برنامه ریزی سیستمی تعریف خواهد شد تا این قشر زحمتکش با مشکلی در بنادر مواجه نشوند.