قطعه۶ آزادراه تبریز به ارومیه تا پایان سال افتتاح می شود
پروژه احداث آزادراه تبریز- ارومیه که می تواند در توسعه حمل و نقل زمینی ایران با همسایگان نقش مهمی ایفا کند، با سرعت خوبی درحال اجرا است.
آزادراه تبریز ارومیه با هدف ایجاد مسیری مناسب بین شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی در ادامه ایجاد کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان در ۶ قطعه طراحی شده که ۷۱ کیلومتر آن شامل قطعه اول به طول ۲۴.۵ کیلومتر، قطعه ۲ به طول ۱۵.۵ کیلومتر و قطعه ۴ به طول ۳۱ کیلومتر تکمیل شده و عملیات ساخت قطعه سوم به طول ۱۷ کیلومتر، پنجم به طول حدود ۳۰ کیلومتر و ششم به طول ۲۸ کیلومتر در دست اجراست.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، احداث آزادراه تبریز- ارومیه باعث تکمیل کریدور شرق به غرب می شود و یکی از مهمترین پروژه های راهسازی کشور به شمار می رود.
آزادراه تبریز- ارومیه از جمله طرح های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می شود، این آزادراه علاوه بر کاهش محسوس فاصله بین دو شهر مهم شمال غرب کشورمان، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه ارومیه خواهد شد.
این آزادراه دارای ۶ خط به عرض ۳۲ متر است که تا کنون برای اجرای قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه ۱۴ کیلومتر آزادسازی انجام گرفته است.
اجرای آزادراه تبریز- ارومیه در ۶ قطعه
پروژه آزاد راه تبریز- ارومیه به طول تقریبی ۱۶۴ کیلومتر از شهر ارومیه آغاز و با گذر از پل میانگذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل می شود.
این پروژه در ۶ قطعه اجرا می شود که قطعه اول و دوم آن در حوزه جغرافیایی آذربایجان غربی واقع شده و روند اجرای آن اتمام یافته است. قطعه سوم که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است هنوز با گذشت یک دهه به پایان نرسیده است.
قطعه سوم این طرح از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) بوده و مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است. قطعه چهارم و پنجم نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است.
ابتدای قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز از تقاطع دیزل آباد در انتهای کمربندی غربی تبریز و انتهای آن پس از تقاطع با آزادراه تبریز – زنجان و سه راهی اهر به جاده قدیم تبریز – زنجان در منطقه باسمنج منتهی می شود.
قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز بعنوان کمربندی جنوب تبریز عمل خواهد کرد و اتصال دهنده آزادراه های تبریز – زنجان، تبریز – بازرگان و تبریز – ارومیه خواهد بود. عمده مسیر قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز از مناطق کوهپایه های سهند و مناطق برفگیر عبور می کند.
قطعه ششم؛ مهمترین و حیاتی ترین مسیر آزادراه است و طول این قطعه ۲۸ کیلومتر در سه باند رفت و سه باند برگشت بوده و دو تونل، ۱۳ دستگاه پل های تقاطع و ۶ دستگاه پل خاص دارد.
این پروژه با این اهمیت بالا سرعت نوسانی در اجرا داشته به طوری که برخی از قطعات آن هنوز به مرحله اجرا نرسیده و برخی دیگر از قطعات نیز حرکت لاک پشتی دارد.
احداث آزادراه تبریز- ارومیه سرعت گیرد
استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر بر لزوم تسریع در تکمیل قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه تاکید کرد و گفت: تلاش و هم افزایی برای تسریع در تکمیل قطعه ششم آزادراه تبریز – ارومیه ضروری است.
مالک رحمتی گفت: همه مدیران استانی باید دست به دست هم دهند تا مشکلات پیمانکاران طرح های عمرانی از محل قانون مولدسازی و تهاتر حل شود. امیدوارم فاز اول قطعه ششم آزادراه تبریز - ارومیه به طول ۱۶ کیلومتر تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.
وی افزود: آغاز تجهیز کارگاه چهارکیلومتری الحاقی به قطعه ششم ۲۸ کیلومتری آزادراه تبریز - ارومیه نیز به میمنت دهه فجر دراسرع وقت آغاز شود.
رحمتی در ادامه بر ضرورت اولویت دادن به اتمام چهار کیلومتر پایانی قطعه ششم به سمت سه راهی اهر و تسریع در اجرای آن تأکید کرد و خواستار اجرای همزمان قطعه الحاقی قطعه ششم آزادراه توسط پیمانکار فعلی شد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر ضرورت قلع وقمع ساخت وسازهای غیرمجاز در مسیر قطعه ششم آزادراه تبریز - ارومیه با مساعدت دستگاه قضائی و نیروی انتظامی تأکید کرد.
هزینه کرد ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومانی برای قطعه ششم آزادراه تبریز - ارومیه
پیمانکار طرح نیز گفت: تاکنون ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح زیرساختی هزینه شده است. اکنون ۱۰ کیلومتر قطعه ششم آماده برای آسفالت ریزی است.
معاون اول رئیس جمهور نیز دستور تأمین اعتبار یک هزار و ۱۳۰۰ میلیارد تومانی این طرح جاده ای را امضا کرده و مقرر شده که از مجموع این مصوبه ۵۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶، همین مقدار به شکل پرداخت نقدی و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز به شکل تأمین قیر در اختیار پیمانکار قرار داده شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص با بیان اینکه اکنون چند ماه از امضای دستور معاون اول رئیس جمهور گذشته است، تشریح کرد: مسئولیت اجرای بخش های سه گانه این دستور با ادارات کل امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل راه و شهرسازی استان است.
سرمایه گذاری ۶۰ درصدی بخش خصوصی در قطعه ۶ آزادراه
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی قطعه شماره ۶ آزادراه تبریز- ارومیه خبر داد.
حیدر فتح زاده با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی قطعه شماره ۶ آزادراه تبریز- ارومیه گفت: با بهره برداری از این قطعه علاوه بر کاهش ترافیک و تصادفات جاده ای اتوبان شهید کسایی، تردد بین غرب و شرق کشور تسریع می شود.
وی اظهار کرد: طول این مسیر ۲۸ کیلومتر بوده و با سرمایه گذاری ۶۰ درصدی بخش خصوصی و ۴۰ درصدی بخش دولتی در حال اجرا است.
وی افزود: اجرای تملک ۹ ماده جهت تملک اراضی مسیر و تأمین اعتبار مورد نیاز برای تسریع در تکمیل پروژه از چالش های اجرای این پروژه به شمار می رود.
با توجه به همسایگی استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز - ارومیه می تواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه ای کشورمان با همسایگان باشد.
قطعه ششم آزادراه تبریز - ارومیه با برآورد سرمایه گذاری پنج هزار میلیاردتومانی از تقاطع دیزل آباد در انتهای کمربندی غربی تبریز، آغاز و پس از تقاطع با آزادراه تبریز - زنجان و سه راهی اهر به جاده قدیم تبریز - زنجان منتهی می شود.