جزئیات جدید از پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی
سازمان هواپیمایی کشوری پیش نویس گزارش نهایی را برای کشورهای ذی نفع در سانحه ارسال کرده ولی قانونا الزامی برای اعمال نظرات این کشورها در گزارش نهایی نیست.
سازمان هواپیمایی کشوری پیش نویس گزارش نهایی را برای کشورهای ذی نفع در سانحه ارسال کرده ولی قانونا الزامی برای اعمال نظرات این کشورها در گزارش نهایی نیست.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یکشنبه ۳ اسفند ماه در نشست خبری درباره آخرین وضعیت تهیه گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: طبق اَنکس ۱۳ و کنوانسیون شیکاگو، به ک شورهای دخیل در سانحه اوکراین گزارش دادهایم. آنها نیز ۶۰ روز فرصت دارند تا به ما پاسخ بدهند. ۹ اسفند این فرصت تمام میشود. از چهار کشور که گزارش به آنها ارسال شده، سه کشور پاسخ دادهاند که پاسخها کاملاً فنی، سازنده و در راستای گزارش کمیته سانحه سازمان هواپیمایی کشوری بوده است. منتظریم تا ۹ اسفند کشور چهارم نیز نظرش را ارائه دهد.
وی افزود: اگر کشور چهارم نظر خود را اعلام نکند، همکاران ما در تیم بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی، تا آخر امسال نتیجه را برای عموم مردم منتشر خواهند کرد.
با این حال دهقانی زنگنه جزئیات بیشتری ارائه و اسامی کشورهای ذی نفع در این پرونده را اعلام نکرد.
کارشناس مطلع حقوق هوانوردی: اعمال نظرات کشورهای ذی نفع در گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی، الزامی نیست
در همین خصوص یک کارشناس مطلع از پرونده در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات بیشتر از وضعیت این پرونده اظهار کرد: مطابق کنوانسیون شیکاگو و ضمیمه ۱۳ آن، کشوری که متولی بررسی سانحه است، موظف است تا پیش نویس گزارش سانحه را تهیه کرده و آن را برای تعدادی از کشورهای ذی نفع، ارسال کند.
کشورهای ذی نفع کدام کشورها بودهاند؟
وی افزود: کشورهای ذی نفع عبارتند از کشورهای سازنده هواپیما (آمریکا به عنوان سازنده بوئینگ ۷۳۷) کشور اپراتور هواپیما، کشوری که هواپیما در آن ثبت و رجیستر شده (در حال حاضر اپراتور و ثبت کننده هواپیما، اوکراین است؛ ممکن است در برخی موارد، هواپیما در کشور دیگری رجیستر شده ولی از سوی ایرلاین کشور دیگری بهره برداری شود) به اضافه کشوری که در زمان بررسی سانحه همکاری میکرد که در این مورد، فرانسه بوده است.
پیش نویس گزارش سانحه برای کشورهای ذی نفع ارسال شد
به گفته این کارشناس مطلع در صنعت هوانوردی، درفت (پیش نویس گزارش نهایی) در ایران تهیه و برای کشورهای ذی نفع ارسال شد؛ کشورهای دریافت کننده درفت، ۳ ماه فرصت دارند تا گزارش را مطالعه کرده و نظر بدهند بر اساس نظری که سازمان هواپیمایی کشوری از کشورهای ذی نفع دریافت میکند، میتواند گزارش نهایی را تعدیل کند یا اگر نظر آنها را صائب نداند، گزارش خود را چاپ منتشر میکند ولی در گزارش نهایی مینویسد یکی از کشورهای ذی نفع در این پرونده، چنین نظری داشته اما نظرات این کشور را در گزارش نهایی خود دخیل نمیدانیم.
وی ادامه داد: یا اینکه مثلاً در گزارشی که نهایتاً سازمان هواپیمایی کشوری ایران منتشر میکند، اعلام میکند که کشوری که در این پرونده ذی نفع بوده، نظراتی درباره ایمنی هوانوردی داشته ولی ما نظرات این کشور را در حدی نمیدانیم که باعث ارتقای ایمنی هوانوردی در دنیا باشد اما نظر این کشور، چنین بوده است.
تهیه گزارش نهایی سانحه، یک ماه بعد از دریافت نظرات کشورها
به گفته این کارشناس حقوق هوانوردی بین المللی، بعد از اینکه ایران نظرات کشورهای ذی نفع را دریافت کرد، یک ماه هم فرصت دارد تا گزارش نهایی را منتشر کند این روندی است که مطابق کنوانسیون شیکاگو و تعهدات ایران به این پرونده است.
تهیه کیفرخواست توسط دادستان نظامی نهایی شد
وی درباره آخرین وضعیت پرونده این سانحه در سازمان قضائی نیروهای مسلح نیز گفت: کیفرخواست تهیه شده و باید تحویل دادگاه شود ولی این موضوع کاملاً محرمانه است و هیچ فردی به جز دادستان نظامی تهران و بازپرس پرونده، از جزئیات کیفرخواست اطلاعی ندارد تا زمانی که تحویل دادگاه شود.
قاضی ۲ ماه فرصت مطالعه پرونده را دارد
این فرد مطلع در صنعت هوانوردی گفت: مطابق آئین دادرسی کیفری زمانی که دادستانی کیفرخواست را تحویل دادگاه میدهد، دادگاه باید قاضی را تعیین کرده و قاضی به مطالعه پرونده اقدام و متهمان، شکات و وکلا را احضار کند. مطابق آئین دادرسی کیفری، قاضی ۲ ماه فرصت مطالعه پرونده را دارد؛ با توجه به اینکه خانوادههای بازماندگان جز شکات هستند، در این پرونده حاضرند. مگر اینکه موضوعات محرمانه نظامی قرار باشد مطرح شود که در این جلسات، خانوادهها حضور نخواهند داشت.
ستاد تأمین غرامت بازماندگان هواپیمای اوکراینی تشکیل شد
وی در خصوص تشکیل ستاد تهیه و انتقال منابع مالی برای جبران خسارت بازماندگان سقوط سانحه هواپیمای اوکراینی در وزارت راه گفت: این ستاد تشکیل شده و با توجه به اینکه تأمین رقم هر یک از کشته شدگان معادل ۱۵۰ هزار دلار، مصوب هیئت وزیران است، این ستاد مشکل خاصی در تأمین مبالغ مورد نظر نخواهد داشت اما این ستاد در حال تهیه مکانیزمی است که چگونه مبالغ مورد نظر به بازماندگان توزیع شده و خانوادههای متوفیان، چگونه به غرامات تعیین شده دسترسی داشته باشند همچنین برای خانوادههایی که در ایران نیستند، چگونه این مبالغ اختصاص داده شود.