بازدید سایت : ۳۸۶۹۰

ممیزی حقوقی در صنعت هوانوردی؛ اهرمی فراتر از سود عملیاتی

با نگاه استراتژیک و پایدار، ما می توانیم واحد حقوقی را از یک مرکز هزینه یا صرفاً پاسخگو به دعاوی در حالت سنتی فعلی و موجود، به یک اهرم قدرتمند برای کاهش هزینه ها و خلق درآمدهای جدید تبدیل کنیم. در واقع، این تغییر نگاه و پیاده سازی یک رویکرد پیشگیرانه، اصلاح گر و ساختارساز در امور حقوقی، به جای رویکرد سنتیِ واکنشی و دادگاه محور، روشی است که می تواند نتایج درخشانی به بار بیاورد.

ممیزی حقوقی در صنعت هوانوردی؛ اهرمی فراتر از سود عملیاتی
تین نیوز |

خلیل الله معمارزاده: یکی از کارهایی که همیشه در همکاری هایم با شرکت های هواپیمایی در اولویت من بوده و هست، انجام ممیزی های دقیق حقوقی است.

جالب است بدانید در صنعت هوانوردی ایران، معمولا ظرفیت های بزرگ مدیریت استراتژیک امور حقوقی برای افزایش سودآوری از چشم بعضی از مدیران دور می ماند و فرصت های طلایی آن دست کم گرفته می شود.

تجربه های مکرر در مکرر در همکاری با شرکت های هواپیمایی به هم نشان داده که یکی از موثرترین اقدام های اولیه، انجام همین ممیزی های دقیق و موشکافانه حقوقی موسوم به Legal Due Diligence قراردادهای مهم است؛ قراردادهایی مثل:

پروازهای دربستی، چارتر، برون سپاری های فنی، عملیاتی و هندلینگ، قراردادهای پشتیبانی از سیستم های نرم افزاری مدیریت عملیات و کروی پروازی، سامانه رزرواسیون CRS و سامانه های مالی و اداری، قراردادهای بار، انواع قراردادهای سلف و بیع، قراردادهای فی ما بین ایرلاین و فرودگاه، امکان عقد قراردادهای اعتباری با بانک ها و موسسات مالی، قراردادهای تأمین مالی به انواع روش های متنوع، توافقات با OTAها (آژانس های فروش آنلاین)، هتل ها، خدمات جانبی و مکمل سفر، ساختارهای قوانین و مقررات شناسه های نرخی ، CRCNها و حتی مدل های کمیسیون پلکانی و متغیر به جای مدل های ثابت، سیاست مالی شارژ حساب ها، توجه ویژه به ظرفیت های کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها در بندهای پیش نویس کلیه قراردادها و ....

بررسی موشکافانه و بهینه سازی همین قراردادها، به تنهایی قادر است منابع مالی پایداری را آن را جنبش هم به صورت جاری آزاد کند که می تواند با سود عملیاتی شرکت برابری کند، میزان هزینه های مالیاتی، بیمه و استهلاک و همچنین انواع عوارض ها را خیلی کاهش بدهد، پیشبرد فروش در نرخ های حداکثری (عایدی بیشتر Yield) را ممکن کند و همزمان کلی از هزینه های پنهان را حذف و فرآیند کارها را خیلی روان تر، راحت تر و ساده تر کند. 

البته، یک سبک دیگر هم هست که بعضی ها دنبالش هستند و خودش یک مدل کسب و کار جداگانه حقوقی در محیط های مبهم حقوقی و آن هم فرصت طلبی و استفاده از خلاءهای قانونی و کسب امتیازات حداکثری که من به آن می گویم: سوداگری حقوقی

با نگاه استراتژیک و پایدار، ما می توانیم واحد حقوقی را از یک مرکز هزینه یا صرفاً پاسخگو به دعاوی در حالت سنتی فعلی و موجود، به یک اهرم قدرتمند برای کاهش هزینه ها و خلق درآمدهای جدید تبدیل کنیم. در واقع، این تغییر نگاه و پیاده سازی یک رویکرد پیشگیرانه، اصلاح گر و ساختارساز در امور حقوقی، به جای رویکرد سنتیِ واکنشی و دادگاه محور، روشی است که می تواند نتایج درخشانی به بار بیاورد.

در عمل، بارها دیده ام که منافع حاصل از یک مدیریت حقوقی پیشگیرانه و هوشمندانه، به راحتی می تواند از سود حاصل از خود فعالیت های عملیاتی اصلی شرکت فراتر برود.

راستی، واحد حقوقی شما کجای نقشه خلق ارزش ایستاده؟ اگه وقت بازنگری فرارسیده، شاید این بار نگاه متفاوتی لازم باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال شخصی نویسنده
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.