بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

انحصاری در تاسیس شرکت هواپیمایی نداریم

هیچ انحصاری در تاسیس شرکت هواپیمایی جدید نداریم و سرمایه گذاران متقاضی تاسیس خطوط هواپیمایی می‌توانند درخواست خود را به سازمان ارسال کنند.

انحصاری در تاسیس شرکت هواپیمایی نداریم
تین نیوز |

معاون سازمان هواپیمایی: هیچ انحصاری در تاسیس شرکت هواپیمایی جدید نداریم و سرمایه گذاران متقاضی تاسیس خطوط هواپیمایی می‌توانند درخواست خود را به سازمان ارسال کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ابوالقاسم جلالی در خصوص امکان ایجاد شرکت‌های هواپیمایی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری الزاماتی برای تاسیس ایرلاین‌های جدید دارد و هریک از سرمایه‌گذاران که تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل هوایی دارند می‌توانند با رعایت این الزامات درخواست مجوز تاسیس کنند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در تشریح شرایط افراد متقاضی تاسیس مجوز هوایی گفت: بر اساس دستورالعمل سازمان باید مدیرعامل و دو سوم اعضای هیات مدیره شرکت متقاضی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و ۵ سال سابقه مرتبط با صنعت هوانوردی باشند و اعضای هیات مدیره می‌توانند بجای ۵ سال فعالیت در صنعت هوانوردی، ۱۰ سال سابقه فعالیت در بخش صنعت داشته باشند.

وی افزود: این شرکت‌ها می‌توانند در صورت داشتن شرایط مورد نظر، مدارک خود را در سامانه مربوط در پایگاه اینترنتی سازمان هواپیمایی کشوری بارگزاری کنند و پس از بررسی مدارک در کمیته هوانوردی سازمان، پرونده تاسیس این شرکت به شورای عالی هواپیمایی کشوری ارجاع خواهد شد و این شورا نیز مجوز تاسیس شرکت را صادر خواهد کرد.

جلالی گفت: شرکت‌های متقاضی باید پس از اخذ مجوز تاسیس، موضوعاتی، چون کفایت مالی را انجام دهند که بسته به نوع و محدوده فعالیت، میزان کفایت مالی متفاوت است و همچنین باید اساسنامه پیشنهادی خود را به سازمان هواپیمایی کشوری بدهند که برای ثبت، به سازمان ثبت شرکت‌ها ارجاع شود.

وی افزود: پس از انجام مراحل ثبت شرکت‌ها باید موافقت اصولی اخذ شود و پس از اخذ موافقت اصولی باید ظرف شش ماه برای اخذ مجوز بهره برداری اقدام کنند و در این مدت اقدام به واردات هواپیما کرده و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری باید استاندارد‌های هواپیما‌های شرکت را بررسی کنند تا مجوز پرواز این هواپیما‌ها هم صادر شود.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری تعداد مورد نیاز برای تاسیس هر ایرلاین را بسته به نوع مجوز دریافتی متفاوت دانست و گفت: اگر شرکتی متقاضی مجوز بهره‌برداری Full AOC (مجوز بهره‌برداری کامل بار، پست و مسافر) باشد باید ۵ هواپیما در اختیار داشته باشد که سه هواپیما باید ملکی باشد و دو هواپیمای دیگر را می‌تواند بصورت استیجاری تهیه کند.

بر اساس شیوه نامه ۳۱۴۰ تاسیس شرکت‌های هواپیمایی که در پایگاه اینترنتی سازمان هواپیمایی کشوری وجود دارد میزان ارزش ویژه مجوز برای بهره برداری بصورت منطقه‌ای باید حداقل ۶۹۰ میلیارد ریال، برای ایرتاکسی ۲۳۰ میلیارد ریال، بار هوایی ۱۱۴۰ میلیارد ریال، چارتری داخلی ۲۳۰۰، چارتری بین المللی ۴۰۰۰، برنامه‌ای داخلی ۴۰۰۰، برنامه‌ای بین‌المللی ۴۵۷۰، هلی کوپتری ۱۳۷۰ و مجوز کامل (Full AOC) هشت هزار میلیارد ریال است.

همچنین بر اساس این شیوه نامه ویرایش اسفند ۱۳۹۹، برای درخواست پروانه بهره‌برداری بار هوایی باید اسناد حداقل ۲ هواپیما که یکی از آن‌ها ملکی باشد ضمیمه درخواست باشد که این میزان برای پروانه حمل مسافر، بار و پست داخلی و بین المللی ۴ هواپیما که دو هواپیمای ملکی جزو آن باشد است.

برای تاسیس ایرتاکسی هم باید حداقل دو هواپیما که یکی ملکی باشد و برای تاسیس شرکت هلیکوپتری ۳ هلیکوپتر ملکی الزامی است، اما برای تاسیس شرکت منطقه‌ای، ۳ هواپیمای استیجاری به شرط تملیک مورد نیاز است.

علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی https://aviation.cao.ir/ مراجعه کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.