◄ موضوع انحراف هواپیماها از مسیر خود در آسمان ایران، جوسازی است؟
سیستم جی پی اس توسط پارازیت های رادیویی و یا تداخل با هارمونیک های فعالیت های سایر سیستم های رادیویی و یا توسط سایر اختلالات رادیویی و حتی فعالیت های لکه های خورشیدی مختل می شود.
سیستم جی پی اس یک سیستم کمک ناوبری رادیویی ماهواره ای است که سیستم اصلی ناوبری محسوب نمی شود و به عنوان یک سیستم کمکی در ناوبری به حساب می آید.
به گزارش تین نیوز، رئیس یک شرکت شبیه ساز پرواز این مطلب را در پاسخ به خبرهایی بیان کرد که در چند روز گذشته درباره انحراف چندین هواپیما از مسیر خود در امتداد آسمان ایران، در رسانه های فارسی زبان خارجی منتشر شده است.
وی به خبرنگار تین نیوز گفت: سیستم جی پی اس توسط پارازیت های رادیویی و یا تداخل با هارمونیک های فعالیت های سایر سیستم های رادیویی و یا توسط سایر اختلالات رادیویی و حتی فعالیت های لکه های خورشیدی مختل می شود.
او عنوان کرد: بنابراین هواپیماهای تجاری علاوه بر بهره برداری از NDB, VOR, ILS, MLS در مرحله کروز در ارتفاع بالا از ترانسپاندر مود s و رادارهای ثانویه مرکز کنترل فضای کشورها و سیستم های ADIRS در نهایت از GPS به عنوان یک سیستم position fixing برای کاهش خطاهای انباشته سیستم های دیگر استفاده می نند.
ابراهیم افزود: بنابراین اشکال در یک سیستم رادیویی کمک ناوبری به تنهایی نباید در ناوبری هواپیماهای تجاری اشکال عمده ایجاد کند.
به گزارش تین نیوز، روز دوشنبه دهم مهر ماه یورنور نیوز فارسی در گزارشی نوشت: در پی منحرف شدن بیش از ۲۰ هواپیما به هنگام عبور از مسیر پروازی عراق در امتداد مرز ایران، سازمان هوانوردی فدرال آمریکا نسبت به ایمنی پروازهای غیرنظامی اطلاعیه هشدار صادر کرده است.
در اوایل این هفته گروه او پی اس، که بر ایمنی پروازهای تجاری و مسافربری متمرکز است، با صدور بیانیه ای گفت بیش از بیست هواپیما به هنگام عبور از مسیری در نزدیکی مرز ایران هدف حمله خرابکارانه «جعل سیگنال جی پی اس» قرار گرفته اند و بسیاری از آنها قابلیت ناوبری خود را از دست داده اند.
بنا بر این گزارش، یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ به قدری از مسیر خارج شده که خدمه از کنترل ترافیک هوایی بغداد پرسیده اند «ساعت چند است و ما کجا هستیم؟».
خدمه یک فروند هواپیمای بمباردیه چلنجر ۶۰۰ سریز که در نزدیکی شمال بغداد مورد حمله جعل سیگنال قرار گرفته اند، گفته اند «هر چیزی را که مربوط به ناوبری بود از دست دادیم و وقتی با کمک سامانه ناوبری داخل هواپیما موقعیت را نگاه کردیم، ۱۱۰ تا ۱۴۰ کیلومتر از مسیر دور شده بودیم.»
مطابق گزارش منتشره، این اختلال ها که از ۲۵ سپتامبر شروع شده در بیش از ۲۰ مورد در پروازهایی رخ داده است که در امتداد خطوط هوایی در شمال عراق و در مسیر موسوم به «UMB688» پرواز می کردند. این مسیر یک راه هوایی مهم بین خاورمیانه و اروپا محسوب می شود.
کارشناسان می گویند علت اصلی رخداد چنین امری جعل سیگنال جی پی اس است که معمولا به عنوان حمله ای سایبری برای هدایت پروازها به خارج از مسیر اولیه طبقه بندی می شود.
هرچند اختلال در جی پی اس ها پیش از این نیز سابقه داشته است، با این حال این نخستین بار است که پروازهای مسافربری تجاری به این تعداد و با چنین درجه ای از پیچیدگی هدف قرار می گیرند. در واقع هرچند قبل از این سیگنال های جی پی اس با امواج پارازیت دچار اختلال می شدند، این بار اما جعل سیگنال اتفاق افتاده است.
این جعل زمانی اتفاق می افتد که یک سیگنال رادیویی تقلبی به آنتن گیرنده ارسال می شود تا سیگنال ماهواره ای جی پی اس قانونی را نادیده بگیرد. در این حالت سیستم ناوبری هواپیما دچار اشتباه می شود و اگر خدمه پرواز متوجه نشوند، هواپیما به سمت مقصد پروازی مورد نظر اخلال گران هدایت می شود.
ارسال امواج پارازیت روی جی پی اس که امری رایج تر به شمار می رود به اندازه جعل سیگنال خطرناک نیست و خلبانان یاد گرفته اند که چگونه آن را تشخیص دهند و با آن مقابله کنند. اما به هنگام جعل سیگنال، که تشخیص آن بسیار سخت تر است، خلبانان مجبور می شوند از برج های کنترل زمینی برای پیدا کردن مکان دقیق هواپیما کمک بگیرند.