بازدید سایت : ۶۹۳۳۳
گزارش از گران‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت

فروش بنزین دولتی با قیمت آزاد

|

تین نیوز | جایگاه‌های سوخت معمولا برای فروش بنزین به دو شكل فاكتور قیمت می‌دهند. یكی فاكتور خریدی است كه جایگاه از كارخانه می‌گیرد و دیگر فاكتوری است كه به مشتری ارائه می‌دهد. جایگاه‌ها معمولا مكمل‌ها را به قیمت دو برابر در اختیار كاركنان فروش قرار می‌دهند و بعد از آن مقداری سود هم توسط آنهاجایگاه روی آن گذاشته و به مشتری عرضه می‌شود
 
هر سال قبل از شروع سال نو زمزمه‌های گران شدن بنزین به گوش می‌رسد. امسال هم قرار است چنین اتفاقی بیفتد واولین جمله‌ای كه بعد از گران شدن بنزین از دهان مردم جاری می‌شود درباره بالا رفتن نرخ تورم است. این در حالی است كه بازار فروش بنزین آزاد با انواع و اقسام قیمت‌ها در جایگاه‌های آزاد و اختصاصی همچنان ادامه دارد. در كنار آن فروش مكمل‌ها نیز با همین شرایط و با سودهای چند برابر در جایگاه‌های پمپ بنزین به جریان خود ادامه می‌دهد.
 
دسته‌های اسكناس میان دستان آغشته به بنزین‌شان سیاه می‌شود. هیچ كدام‌شان وقت سرخاراندن ندارند و وقتی سراغ‌شان می‌روم حواس‌شان به كارشان است. تا می‌خواهم درباره فروش‌شان بپرسم نگاهی به اتاق مسئول می‌كند و می‌گوید: من اجازه حرف زدن ندارم باید با جایگاه‌دار صحبت كنی.
 
همچنان كه مشغول پر كردن باك 206 یكی از خانم‌هاست می‌گوید: تحصیلات من تا سیكل است. توی این جایگاه همه تحصیلات‌شان تا دیپلم است فقط یكی از بچه‌ها لیسانس دارد كه ممكن است تا چند وقت دیگر برود. یكی از مشتری‌ها پول نقد همراه ندارد و جایگاه دستگاه كارت‌خوان ندارد. همین می‌شود اسبابی برای درگیری. می‌گوید: چنین مشاجراتی طی روز برای ما كم نیست. وقتی قیمت‌ها جابه‌جا می‌شود اسباب جنگ و دعوای ما هم با مشتری به راه می‌افتد.
 
وقتی بازار را تب مكمل می‌گیرد
جایگاه‌دار از شیشه اتاقش با اشاره می‌پرسد چه كار دارم. به اتاقش می‌روم. وقتی درباره نرخ مكمل‌ها و نحوه فروش آنها می‌پرسم درباره اخبار چند روز پیش بحث را به میان می‌آورد كه من فقط به كارشناس‌ها جواب می‌دهم. اما دوباره خودش صحبتش را ادامه می‌دهد و می‌گوید: تجربه نشان داده كسانی كه از مكمل‌ها استفاده می‌كنند تاثیر چندانی روی مصرف بنزین خودرویشان نداشته است. به نظرم این مكمل‌ها مثل تب هستند.
 
ناگهان وارد بازار می‌شوند و انواع و اقسام مختلف آنها با فاصله‌های كم یكی پس ار دیگری به بازار عرضه می‌شود. این مكمل‌ها را برای پاكسازی داخل انژكتور استفاده می‌كنند كه مانند قطره داخل چشم برای پاكسازی چشم عمل می‌كند. اگر هر چند وقت یكبار ماشین سرویس شود دیگر نیازی به استفاده از چنین مكمل‌هایی وجود ندارد. به نظرم این مكمل‌ها همان آب معمولی است كه مقداری رنگ داخل آن ریخته شده چون تا به حال از كسی درباره تاثیر مثبت آن نشنیده‌ام.
 
یك سری قرص‌های مكمل آلمانی به بازار آمد كه وقتی داخل انژكتور قرار می‌گرفت مانند آدامس عمل می‌كرد. اینها در بسته‌های شش تایی و دوازده‌تایی فروخته می‌شد. حالا مدل‌های مختلف آن به بازار عرضه شده. من فروش این قرص‌ها را مفید نمی‌دانم اما بالاخره برخی از پمپ بنزین‌ها مستقیم اقدام به فروش می‌كنند.
 
دو فاكتور و یك محصول
جایگاه‌های سوخت معمولا برای فروش بنزین به دو شكل فاكتور قیمت می‌دهند. یكی فاكتور خریدی است كه جایگاه از كارخانه می‌گیرد و دیگر فاكتوری است كه به مشتری ارائه می‌دهد. جایگاه‌ها معمولا مكمل‌ها را به قیمت دو برابر در اختیار كاركنان فروش قرار می‌دهند و بعد از آن مقداری سود هم توسط آنها روی آن گذاشته و به مشتری عرضه می‌شود. البته او همچنان اصرار دارد كه چنین مكمل‌هایی در جایگاه پمپ بنزین او فروخته نمی‌شود اما بطری‌های خالی مكملی كه در گوشه و كنار اتاق دیده می‌شود خبر از چیز دیگری می‌دهد.
 
انتشار خبرهای اعتصاب جایگاه‌داران بحث را به گرانی قبل از موعد فروش بنزین‌ها می‌كشاند. آقای جایگاه‌دار درباره اضافه قیمت‌هایی كه این روزها برخی سودجو‌ها به بهانه اعتصاب از مشتری‌ها می‌گیرند توضیح می‌دهد: جایگاه‌های دولتی اجازه چنین تخلف‌هایی را ندارند اما جایگاه‌های خصوصی چون بنزین‌شان را به صورت آزاد تهیه می‌كنند مجبور هستند مقداری به قیمت آن اضافه كنند. این قیمت‌ها در جایگاه‌های مختلف متفاوت است. البته این قیمت بستگی به انصاف متصدی فروش آنجا هم دارد كه چقدر برای هر لیتر بنزین روی آن می‌كشد. این مقدار بسته به نوع ماشین مشتری متفاوت است.
 
از او درباره تخلف‌های احتمالی جایگاه پمپ بنزین می‌پرسم، می‌گوید: من سرهنگ بازنشسته نیروی انتظامی هستم و خوشبختانه هیچ‌گونه تخلفی در این جایگاه پمپ بنزین وجود ندارد.
 
با موبایل حرف نزنید لطفا
خانمی با گوشی موبایل وارد اتاق می‌شود و هنوز نیامده با فریادهای مسئول مواجه می‌شود. یك بنر بزرگ روی دیوار جایگاه نصب شده كه در آن از صحبت كردن با موبایل خودداری شده است.
 
گویا صحبت كردن با موبایل و انعكاس فركانس‌های آن باعث ایجاد جرقه‌هایی شده و باعث آتش گرفتن كل جایگاه می‌شود. جایگاه‌دار در نهایت خانم گوشی به دست را مجبور به قطع كردن تماسش می‌كند. وقتی از او درباره نحوه برخورد مردم در برابر گرانی‌های بنزین می‌پرسم، جعبه بزرگی را می‌آورد كه در آن پر از كارت‌های شناسایی كسانی است كه سال‌هاست برای خرید بنزین كارت‌های شناسایی‌شان را گرو گذاشته‌اند و برای پس گرفتن آن مراجعه نكرده‌اند.

می‌گوید هفته پیش یكی از مشتری‌ها با خودرو پژو206 بعد از اینكه باك ماشینش را پر كرد با سرعت تمام به سوی در خروجی جایگاه حركت كرد. اما همانجا تصادف كرد و مجبور شد چندین برابر پول بنزین را برای تعمیر ماشینش پرداخت كند. در همین لحظه یكی از مشتری‌های عصبانی با یك ظرف 5 لیتری مخصوص حمل بنزین وارد اتاق می‌شود و درباره ممنوعیت بنزین داخل ظرف می‌پرسد. چون متصدی پمپ برای هر لیتر بنزین داخل ظرف 500 تومان اضافه‌تر از مشتری‌های دیگر طلب كرده است.
 
جایگاه‌دار حرف مشتری را قبول می‌كند و در آخر می‌گوید: چنین اتفاقی در جایگاه ما غیرممكن است. عصبانیت پسرجوان فروكش می‌كند و می‌گوید كه بنزین را از جای دیگری تهیه خواهد كرد. جایگاه‌دار چنین اتفاق‌هایی را بسیار طبیعی عنوان می‌كند و می‌‌گوید تعدادی از مردم با ماشین‌های مدل بالای خودشان به عنوان انعام مبلغی را به بچه‌ها می‌دهند اما گاهی پیش می‌آید بدون اطلاع مشتری مبلغی اضافه‌تر از مشتری می‌خواهند كه تعداد كمی از مردم برای پیگیری این قضیه مراجعه می‌كنند.
 
یكی از مشتری‌ها درباره افزایش قیمت بنزین در سال آینده می‌گوید: دولت به انواع خودروهای سواری مدل بالا اجازه ورود می‌دهد آن هم در حالی كه استفاده‌كنندگان این نوع خودروهای لوكس، اقشار بالای جامعه و از مابهتران هستند. چرا دولت برای كمك به كاهش مصرف سوخت و همچنین تسهیل حمل‌ونقل عمومی اجازه واردات سواری‌های كم‌مصرفی كه برای استفاده به صورت تاكسی طراحی شده‌اند و با قیمت بسیار مناسب، كیفیت و ایمنی بالاو مصرف سوخت بسیار پایین طراحی شده‌اند را نمی‌دهد؟
 
كارت سوخت‌هایی به قیمت یك وانت اسقاطی
افرادی هم هستند كه خودروهای فرسوده‌ای مانند وانت مزدا را خریداری می‌كنند تا از كارت سوخت‌های آنها استفاده كنند. این كارت سوخت‌ها را به صورت آزاد در اختیار جایگاه‌ها قرار می‌دهند. آنها هم این كارت سوخت‌ها را برای مشتریانی استفاده می‌كنند كه كارت سوخت ندارند اما در ازای هر لیتر بنزینی كه از این كارت‌ها برداشت می‌كنند چیزی نزدیك به 300 تا400 تومان سود دریافت می‌كنند. البته مدتی است كه دولت تصمیم به جمع‌آوری كارت سوخت‌های آزاد كرده به دلیل اینكه خودروهایی كه از بنزین یارانه‌ای استفاده نمی‌كنند تا پس از افزایش قیمت در سال آینده از این ذخیره استفاده كنند و مجبور شوند بنزین یارانه‌ای خودشان را استفاده كنند.
 
واردات ماشین‌های مدل بالا و بنرین یارانه‌ای
باور كنید من كسی را دیده‌ام كه مازاراتی یا پورشه سوار می‌شود و از بنزین یارانه‌ای برای سوخت خودروش استفاده می‌كند.
 
چنین چیزهایی در جامعه ما بسیار دیده می‌شود مثل رئیس بانكی كه سبد كالا به او تعلق می‌گیرد در حالی كه نیروهای خدماتی همان بانك سبد كالا ندارند. از داخل محوطه پمپ بنزین كه بیرون می‌آیم متصدی كنار پمپ همچنان درگیر مشاجره با خانم جوانی است كه چرا پول 20 لیتر بنزین را گرفته و 15 لیتر داخل باك را پر كرده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.