بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

نگاهی به اقدامات دولت سیزدهم برای مدیریت مصرف سوخت

ناترازی در بخش انرژی به خصوص بنزین یکی از مشکلات کشور بوده است، اما این وضعیت تا کنون به گونه ای مدیریت شده که مردم در هیچ نقطه ای از کشور با کمبود بنزین مواجه نشدند.

نگاهی به اقدامات دولت سیزدهم برای مدیریت مصرف سوخت
تین نیوز

رشد مصرف سوخت در کشور بیشتر از رشد تولید است و یکی از مشکلات ما ناترازی در بخش انرژی است؛ با این حال دولت سیزدهم برای حل مشکل ناترازی سوخت اقدامات متعددی را اجرا کرد تا با سیاست های غیرقیمتی بتواند از تشدید آن جلوگیری و مصرف را کاهش دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ناترازی در بخش انرژی به خصوص بنزین یکی از مشکلات کشور بوده است، اما این وضعیت تا کنون به گونه ای مدیریت شده که مردم در هیچ نقطه ای از کشور با کمبود بنزین مواجه نشدند؛ این در حالی است که رشد مصرف بنزین در سال های گذشته به طور متوسط ۱۰ درصد بوده، البته رشد مصرف بیش از رشد تولید بنزین است.

دولت سیزدهم برای مدیریت ناترازی بنزین اقدامات کوتاه مدت و بلندمدتی را در دستور کار خود قرار داد و بررسی ها نشان می دهد راهکارهای کوتاه مدت در سه سال گذشته در جهت رفع ناترازی بنزین مؤثر واقع شده است. در این دولت تلاش شد تا با جلوگیری از هدررفت بنزین در داخل، ناترازی را تا حدی التیام بخشد که این مهم از طریق راه های گوناگون همچون نظارت و کاهش قاچاق سوخت و اقدامات صورت گرفته بر روی کارت های سوخت انجام گرفت.

اقدامات جهت جلوگیری از قاچاق سوخت

اجرای طرح کدینگ کارت های سوخت فعال در حوزه شهرستان (استان سیستان و بلوچستان، کرمان)، ساماندهی سهمیه تخصیصی نرخ دوم کارت های شخصی از ۲۵۰ به ۱۰۰ لیتر طی ۳ مرحله ۵۰ لیتری، ایجاد رویه تخصیص سوخت در بخش کشاورزی بر اساس سطح زیرکشت، پلاک دار کردن تراکتورها به منظور ایجاد کدیکتا در تخصیص سهمیه به آنها، اتصال سامانه سدف به سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان مالیاتی پیگیری اصلاح دستورالعمل ماده ۴۵ آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه قاچاق کالا و ارز از طریق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیگیری اجرای کامل دستورالعمل روش مدیریت و کنترل سوخت موضوع ماده ۴۴ آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط دستگاه های متولی، ارتقا و بروز رسانی سامانه در خواست فرآورده های نفتی سدف، تقویت کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده های نفتی از طریق افزایش تعداد جلسات و نظارت بر اجرای مصوبات و راه اندازی سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین جاده ای سپهتن از جمله اقدامات وزارت نفت در سه سال گذشته است.

موجودی کارت هوشمند سوخت در ابتدای دولت سیزدهم معادل ۹۶۴۵ قطعه و تعداد متقاضیان در صف درخواست بالغ بر یک میلیون ۵۰۰ هزار قطعه بوده که با اقدامات صورت پذیرفته تعداد ۵ میلیون قطعه تهیه تعداد افراد در صف به صفر کاهش یافته و هم اکنون اجرای فرایند مناقصه خرید تا سقف ۱۰ میلیون قطعه در حال اجراست.

پروژه لجستیک معکوس کارت هوشمند سوخت

با پیاده سازی این پروژه امکان تولید کارت جدید بر روی کارت های جامانده در دفاتر پستی و کارت های معیوب در زمان شخصی سازی فراهم شد؛ به طوری که در زمان فقدان کارت خام با این روش یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارت سوخت احیا و در چرخه تولید قرار گرفت که علاوه بر عبور از بحران کمبود کارت منجر به صرفه جویی ۵۵ میلیاردتومانی شد.

همچنین باتوجه به تحریم های ظالمانه، ارائه SAM Card از سوی شرکت های خارجی متوقف شده بود و با توجه به موجودی ناچیز این تجهیز امکان راه اندازی جایگاه های جدیدالاحداث و افزایش تلمبه های جدید در جایگاه های فعال سوخت وجود نداشت که وزارت نفت در این حالت با استفاده از دانش و توان نیروهای داخلی و انجام مهندسی معکوس موفق به تولید بومی این تجهیزات شده و با تولید ۶۰۰۰ قطعه از آن علاوه بر صرفه جویی ۴ میلیارد تومانی تا کنون نسبت به راه اندازی ۵۷۳ جایگاه جدیدالاحداث در انتظار بهره برداری اقدام شده است.

کاهش ۱۰ میلیون لیتری مصرف سوخت با استفاده از زیرساخت های مدیریت مصرف

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بیان کرد: با توجه به زیرساخت های ایجادشده در بخش مدیریت مصرف، تا پایان امسال شاهد کاهش ۱۰ میلیون لیتری مصرف سوخت در کشور خواهیم بود.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز می گوید: در سال ۱۴۰۰ مصرف کشور در حوزه انرژی ۳۲ میلیارد لیتر بوده که هم اکنون این رقم به ۴۶ میلیارد لیتر رسیده است. این اتفاق به افزایش مقدار تراکنش ها و سرانجام ضرورت یافتن روزآمدسازی سامانه هوشمند سوخت منجر شد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در زمینه حمایت از شرکت های دانش بنیان رتبه نخست را دارد، بیان کرد: در بخش مدیریت مصرف، سامانه نقشه برداری (مپینک Mapping) در حوزه نقل و انتقالات شهری و برون شهری راه اندازی شده و تا ماه آینده عملیاتی می شود که سبب کاهش روزانه ۵ تا ۷ میلیون لیتری مصرف سوخت در کشور خواهد شد.

سالاری ادامه داد: همچنین با توجه به زیرساخت های ایجادشده در بخش مدیریت مصرف، تا پایان امسال درمجموع شاهد کاهش ۱۰ میلیون لیتری مصرف سوخت در کشور خواهیم بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.