بازدید سایت : ۸۳۴۴۱

با جایگزینی اتوبوس برقی به جای دیزلی سالانه ۲۰۵ میلیون لیتر گازوییل صرفه جویی می شود

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: با تبدیل ۲۸۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده دیزلی به برقی، سالانه بیش از ۲۰۵ میلیون لیتر در مصرف گازوئیل صرفه جویی شده و در نتیجه ۱۰ هزار تُن اکسید نیتروژن، ۳ هزار تُن مونوکسیدکربن و ۱۰۲ تُن ذرات معلق کمتری در تهران تولید خواهد شد.

با جایگزینی اتوبوس برقی به جای دیزلی سالانه ۲۰۵ میلیون لیتر گازوییل صرفه جویی می شود
تین نیوز |

فاطمه کریمی  با اعلام اینکه موضوع  بهره برداری و راه اندازی خطوط اتوبوس برقی تهران از اواخر دهه ۱۳۶۰ و با هدف توسعه حمل و نقل عمومی، کمک به کاهش آلودگی هوا و حل معضل ترافیک، مطرح شد و  سرانجام در سال ۱۳۷۱ بهره برداری از اتوبوس های برقی ترولی در تهران آغاز شد، گفت: اتوبوس برقی اشکودا تی آر ۱۵ مشهور به ترولی باس با دو پیشرانه از نوع موتور الکتریکی با توان ۱۲۰ و ۱۰۰ کیلووات، نیروی رانشی اتوبوس را تأمین می کرد و برق مورد نیاز از طریق دو شاخک متصل به کابل های بالاسری و چند پُست اختصاصی تأمین می شد و از معایب این اتوبوس ها، محدودیت بهره برداری در مسیرهای خاص بود که به دلیل مسائل و مشکلات فنی، فعالیت آن ها متوقف شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، کریمی با اشاره به اینکه استفاده از اتوبوس های برقی در دنیا به سرعت در حال افزایش است و بسیاری از کشورها و شهرها به سمت این نوع حمل و نقل عمومی حرکت می کنند، اظهار کرد: اتوبوس های برقی به دلیل مزایای محیط زیستی و اقتصادی خود، به عنوان یک راه حل پایدار برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری شناخته می شوند و  اتوبوس های امروزی بیشتر نیروی محرکه خودرو را از باتری های خاصی تأمین می کنند.

کریمی به بهره برداری از این سیستم حمل نقل عمومی پاک در بیشتر کشورهای دنیا اشاره کرد و افزود: شهرهایی مانند شانگهای، لندن و لس آنجلس از اتوبوس های برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی خود استفاده می کنند و نتایج مثبتی را در کاهش آلودگی و بهبود خدمات عمومی مشاهده کرده اند چراکه هزینه های عملیاتی اتوبوس های برقی معمولاً کمتر از اتوبوس های دیزلی است و هزینه تأمین انرژی و نگهداری آن ها نیز پایین تر و مقرون به صرفه است.

وی با بیان اینکه سهم بالای برنامه کاهش آلودگی هوا بر کاهش و حذف آلاینده های منابع خودرویی، توسعه حمل و نقل عمومی یکپارچه، در دسترس و پاک به عنوان مهم ترین اصل برنامه های جامع کاهش آلودگی هوا متمرکز است، تصریح کرد: به همین منظور شهرداری تهران بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک، ضمن نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی، اقدام به جایگزینی اتوبوس های برقی با سوخت پاک کرده و پس از رونمایی از این خودروها در حضور رییس جمهوری از ۴ اسفندماه جاری فعالیت این خودروها در خط ویژه جمهوری اسلامی - بهارستان آغاز شد.

کریمی در خصوص نقش اتوبوس های جدید برقی در بهبود کیفیت هوای پایتخت گفت: با تبدیل ۲۸۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده دیزلی به برقی، سالانه بیش از ۲۰۵ میلیون لیتر در مصرف گازوئیل صرفه جویی شده و در نتیجه ۱۰ هزار تُن اکسید نیتروژن، ۳ هزار تُن مونوکسیدکربن و ۱۰۲ تُن ذرات معلق کمتری در تهران تولید خواهد شد که این میزان نقش مهمی در بهبود کیفیت هوای تهران ایفا خواهد کرد، ضمن آنکه عملکرد بی صدای این اتوبوس ها، آلودگی صوتی تهران را نیز کاهش می دهد و آرامش را برای شهروندان به ارمغان می آورد.

وی با اشاره به اینکه سیستم گرمایش اضطراری کارکرد درجا، از دیرباز در خودروهای تجاری وجود داشته است و اکثر شرکت های خودروساز تجاری اروپایی و آسیایی معتبر نظیر بنز، ولو و اسکانیا و ....، از دیرباز این سامانه را در محصولات خود مورد استفاده  قرار می دادند، اظهار کرد: امروز نیز سیستم گرمایش اضطراری به عنوان یکی از الزامات در تمامی خودروهای تجاری به روز تولیدی دنیا وجود دارد.

کریمی با بیان آنکه این سیستم گرمایش اضطراری مطابق با استانداردهای روز خودروهای تجاری در اتوبوس های برقی تهران نیز تعبیه شده و مشابه سایر خودروهای تجاری، وظیفه آن ایجاد گرمای لازم در مواقع اضطراری برای کابین و تجهیزات الکترونیکی و باتری است، تصریح کرد: کنترل این سیستم گرمایش اضطراری در اختیار رایانه اتوبوس است  تا در صورت لزوم و ایجاد شرایط خاص دمایی، عملکرد داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کریمی با تأکید بر اینکه سیستم گرمایش اضطراری این اتوبوس ها مجهز به یک مشعل احتراقی با تکنولوژی روز است که برای جلوگیری از ایجاد اختلال در عملکرد سیستم برقی و باتری و گاهی تأمین انرژی گرمایشی کابین در مواقع خاص وارد مدار می شود تا  باعث بهبود عملکرد اتوبوس شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تکنولوژی پیشرفته احتراقی به کار رفته در سامانه گرمایش اضطراری و وجود جاذب های آلایندگی در خروجی اگزوز آن، حتی در زمان کارکرد سامانه گرمایش اضطراری، این اتوبوس ها هیچ گونه آلودگی هوا ندارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.