بازدید سایت : ۳۸۹۸۹

مثبت و منفی افزایش قیمت بنزین

تین نیوز | قیمت بنزین در ایران به طور پیوسته در سال های اخیر افزایش یافته ولی نرخ 22سنت برای هر لیتر هنوز ارزان ترین نرخ بنزین در جهان است؛ اگرچه ایرانیان به طور سنتی به سرعت خود را با افزایش قیمت ها تطبیق می دهند و عادت های مصرفی خود را بدون تغییر قابل ملاحظه ای ادامه می دهند.

افزایش تازه قیمت بنزین آزمایشی برای صبر و حوصله مردم است که نزدیک به یک سال است، انتظار می کشند وعده های انتخاباتی <<حسن روحانی>> برای بهبود مشکلات اقتصادی عملی شود. اگرچه هزینه بنزین نسبت به استانداردهای جهانی پایین تر است ولی برای شهروندان ایرانی افزایش قیمت سرسام آور باتوجه به ارزش پول ملی تکان دهنده است.

ایرانی ها در سال 2005 (پایان دولت خاتمی) با پرداخت 800ریال بنزین خریداری می کردند. افزایش قیمت به 10هزارریال بسیار مهم است و نرخ جدید، قیمت ها را به قلمروی ناشناخته خواهد برد. در همین ارتباط، بازار ارز ایران نیز به این تغییرات واکنش نشان داد و ارزش ریال در برابر دلار در هفته گذشته با کاهش پنج درصدی مواجه بود. شرکت <<ایران خودرو>>، اصلی ترین تولید کننده خودرو در ایران فروش خود را تا پیش از اعلام نرخ جدید بنزین متوقف کرد، این درحالی بود که خبرها حاکی از تاثیرگذاری افزایش نرخ بنزین بر قیمت خودروهای تولیدی <<ایران خودرو>> بود.

افزایش قیمت بنزین یکی دیگر از تلاش های دولت روحانی برای تامین هزینه هایی است که سالانه برای دولت 50میلیارددلار هزینه دارد؛ اگرچه در ایران هیچ یک از خدمات سوبسیدی و یارانه ای به اندازه بنزین حساس نیست. ایران از 1951 تاکنون صنعت نفت خود را ملی کرد و تمامی دولت ها به شهروندان این اجازه را می دادند که فکر کنند قیمت ارزان بنزین حق آنهاست.

رشد جمعیت به دنبال انقلاب اسلامی در 1979 در کنار صنعت خودروسازی ملی که خودرو ارزان را در اختیار ده هامیلیون ایرانی می گذاشت منجر به نیاز شدید به سوخت در دو دهه بعدی و واردات بخش زیادی از بنزین مصرفی ایران شد. در سال 2006 یک سیستم قیمت گذاری ایجاد شد که به مالکان خودرو 60لیتربنزین یارانه را به نرخ هزارریال می داد.

مالکان خودرو باید بقیه بنزین مورد نیاز خود را به نرخ آزاد چهارهزارریال خریداری می کردند. این سیستم، با وجود افزایش تورم همچنان پابرجا بود. برخلاف گله مندی های گذشته که بیانگر نارضایتی جامعه از افزایش قیمت ها بود این بار افزایش قیمت با شرایط اقتصادی ناشی از تورم همراه شده است؛ مشکلاتی مانند ارزش پایین پول و آمار بالای بیکاری که نتیجه تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه برنامه هسته ای است.

بسیاری از ایرانیان اکنون نگران افزایش روزانه هزینه ها، هستند با این وجود تحلیلگران می گویند تاثیرات مثبت طولانی مدت نزدیک کردن نرخ بنزین به استانداردهای جهانی، به تبعات منفی کوتاه مدت آن می ارزد. فایننشال تایمز نیز در همین باره نوشت: نرخ بنزین در ایران روز جمعه با 42درصد افزایش روبه رو شد؛ افزایشی که از جمله اقدامات دولت روحانی برای مبارزه با افزایش کسری بودجه است. بسیاری از ایرانیان که در انتخابات به روحانی رای دادند از افزایش قیمت ها ناراضی هستند.

با این وجود دولت تورم را پنج درصد کاهش داده و به 35درصد رسانده است. مقامات ایران وعده دادند سیاست های جدید باعث کاهش تورم به 25درصد خواهد شد. زمانی که حسن روحانی کار خود را آغاز کرد میراثی را از <<محمود احمدی نژاد>> به ارث برده بود که به گفته تحلیلگران اقتصادی ویرانه  بود

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.