◄ آغاز عملیات اجرایی ۱۳۳ کیلومتر بزرگراه با حضور وزیر راه و شهرسازی در سیستان و بلوچستان
در جریان سفر امروز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به استان سیستان و بلوچستان عملیات اجرایی ۱۳۳ کیلومتر بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان و جمع از مسئولان کشوری و استانی آغاز شد.
در جریان سفر امروز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به استان سیستان و بلوچستان عملیات اجرایی ۱۳۳ کیلومتر بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان و جمع از مسئولان کشوری و استانی آغاز شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این طرح ها شامل قطعه چهار محور زاهدان- خاش به طول ۳۸ کیلومتر، قطعه چهار محور زاهدان- بم به طول ۳۲ کیلومتر، قطعه ۲ محور زابل- زاهدان به طول ۲۳ کیلومتر، قطعه یک محور خاش- سراوان بطول ۲۰کیلومتر و قطعه چهار محور زاهدان- بیرجند به طول ۲۰ کیلومتر است.
هزینه ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه حدود ۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
برآورد اولیه اجرای طرح های مذکور سه هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان است که اداره کل راه و شهرسازی و متولیان امر مصمم هستند تا با اجرای کامل و تکمیل هر چه سریعتر این طرح های مهم و توسعه محور، ضمن فراهم کردن آسایش بهتر شهروندان و هموطنانی که از مسیرهای ارتباطی استان عبور می کنند به کاهش تصادف های جاده ای در این خطه کمک کنند.
۱۸۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان و بلوچستان افتتاح شد
با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان، استاندار و جمعی از مسئولان استانی، ۱۸۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به همت دولت سیزدهم امروز جمعه توسط وزیر راه و شهرسازی در محدوده شهرهای تحت پوشش شمال استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید.
۶۲ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان- زابل، ۵۳ کیلومتر باند دوم در محور زاهدان- بم، ۴۴ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان- بیرجند، ۷ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان- خاش، ۱۱ کیلومتر راه اصلی در محور زابل- زهک و ۵ کیلومتر راه اصلی در محور گوهر کوه- بزمان به همراه پل بزرگ شیله از طرحهای قابل افتتاح امروز در استان است که برای راه اندازی آنها ۳۱۷۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
برای ساخت این پروژه ها در مجموع حجم سنگینی از عملیات اجرایی شامل۶۲۲ هزار و ۲۷۸ متر مکعب خاکبرداری، چهار میلیون و ۴۳۸ هزار و ۶۸۶ متر مکعب خاکریزی، ۶۲۵ هزار و ۴۳۱ متر مکعب زیر اساس و ۵۴۸ هزار و ۳۷۶ تن آسفالت انجام شده است.
همچنین ۷ دستگاه پل بزرگ، ۵۳۹ دستگاه آبرو، ۴۲ هزار و ۳۳۲ تن سیمان، ۳۰۸۰ تن میلگرد و ۵۵ هزار متر مکعب بتن از دیگر عملیات اجرایی در این حجم از عملیات راهسازی در استان بوده است.
به گفته عطا اله اکبری مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان برای ایفای نقش این استان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت با توجه به موقعیت راهبردی آن نیاز به توسعه زیرساخت ها در حوزه راه است که با نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیر ساختها اکنون متوسط سالانه ساخت بزرگراه در این استان به بیش از ۵۴ کیلومتر رسیده که نوید بخش رونق و آبادنی بیش از پیش است.
اکبری با بیان اینکه توسعه شبکه بزرگراهی یکی از اولویت های مهم و اصلی سیستان و بلوچستان است و طرح های این بخش بدون وقفه در حال اجراست، گفت: این اداره کل به تعهدی که به مردم داده است پایبند بوده و با همه توان و تلاش سعی دارد عقب ماندگی تاریخی استان را در حوزه بزرگراهها جبران کند.
از آنجایی که مبحث ترانزیت در سیستان و بلوچستان در اولویت قرار دارد، انتظار میرود که شبکه بزرگراهی نیز تسهیل کننده آن باشد، در نتیجه امید است با اجرای این طرح ها، روند توسعه راه که زیربنای پیشرفت همه بخشهای دیگر است، سرعت گرفته و علاوه بر ایجاد اشتغال بیشتر، شاخص های توسعه اقتصادی نیز روز به روز رشد یابد.
این استان تنها استان متصل به آبهای آزاد از طریق بندر چابهار و دارای بیشاز یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی بوده و در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیت بزرگ جهان قرار دارد که همه این ظرفیتها موقعیت مناسب و راهبردی در تجارت و ترانزیت بین المللی به آن داده و با پیگیریهای انجام شده تا پایان سال جاری دومین شهر استان یعنی زابل به زاهدان به صورت بزرگراه به هم متصل خواهد شد.