بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

ساخت فرودگاه جدید چابهار در فرودگاه نظامی کنارک

فرودگاه چابهار در حال حاضر فرودگاه نظامی در مجموعه ارتش است و ساخت فرودگاه توسط منطقه آزاد در آن منطقه با منطقه پروازی فرودگاه نظامی و غیرنظامی مغایرت پیدا می‌کند.

ساخت فرودگاه جدید چابهار در فرودگاه نظامی کنارک
تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی آخرین وضعیت برای ساخت فرودگاه مسافری چابهار را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، کاپیتان رضا نخجوانی درباره آخرین وضعیت ساخت فرودگاه جدید منطقه آزاد چابهار و خروج پروازهای مسافری از فرودگاه نظامی کنارک اظهار داشت: فرودگاه چابهار در حال حاضر فرودگاه نظامی در مجموعه ارتش است و ساخت فرودگاه توسط منطقه آزاد در آن منطقه با منطقه پروازی فرودگاه نظامی و غیرنظامی مغایرت پیدا می کند. برای اینکه این مشکل برطرف شود، آقای حسین دهقان به عنوان مسئول توسعه مکران پیگیری این موضوع را برعهده گرفت و یک ابلاغ ویژه از رییس جمهور گرفتند و طی این مدت هماهنگی هایی با ارتش انجام دادند.

وی ادامه داد: مطلع هستم که به یک تفاهم نامه سه جانبه بین دبیر شورای توسعه سواحل مکران، وزیر راه و شهرسازی و فرمانده کل ارتش هم رسیدند که سیر مراحل تصویب آن در ستاد کل نیروهای مسلح و ابلاغ آن جهت اجرا به انجام رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه چه کسی این فرودگاه را و با چه سرمایه ای بسازد، در این فرایند تصمیم گیری خواهد شد.  

رییس شرکت فرودگاه ها و ناوبری کشور در پاسخ به این سوال که این فرودگاه در منطقه آزاد چابهار ساخته خواهد شد؟ افزود: این فرودگاه به گونه ای باید ساخته شود که مغایرتی برای انجام ماموریت های نظامی ایجاد نکند.این فرودگاه در کلاس فرودگاه جهانی ساخته می شود که بسترها را برای توسعه منطقه چابهار ایجاد کند. منابع مالی آن را هم منطقه آزاد چابهار تامین خواهد کرد و مسئول پیگیری این موضوع هم سازمان هواپیمایی کشور است. 

نخجوانی ادامه داد: شرکت فرودگاه های کشور صرفا نقش مشاور را برای مسئول، فرد یا دستگاهی که بخواهد در آن منطقه فرودگاه بسازد را خواهد داشت. طبق قانون برای ساخت هر فرودگاهی ابتدا کمیته فضای کشور در سازمان هواپیمایی کشوری و بعد از آن مجوز نهایی را سازمان هواپیمایی کشوری صادر می کند.

وی تاکید کرد: از نظر مکانی فرودگاه فعلی که موجود است و فرودگاه نظامی محسوب می شود موقعیت بسیار شایسته برای ساخت فرودگاه را دارد اما برای موضوع ساخت فرودگاه خارج از چابهار باید بگویم که قرار بر این است که شهر جدید چابهار ساخته شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دادخواه

    آقای نخجوانی ، فرودگاه کنارک نظامی است. اگر شهرک جدید چابهار ساخته شود ، آنگاه باید فرودگاهی جدید در آنسوی خلیج فعلی و با فاصله ایمن از نظر تداخل مسیر هوانوردی نظامی و غیرنظامی ساخته شود که ۱۰۰% غیرنظامی باشد.چنین فرودگاهی قابلیت احداث در آبهای ساحلی مکران را با احداث باند در آب و پایانه در خشکی با یک تاکسیوی ارتباطی ویژه را دارد. در جهان چندین فرودگاه بدین شکل فعالند و کاملا استاندارد عمل می کنند. فرودگاه جدید کاربری باری و مسافری ، علی الخصوص بین المللی باید داشته باشد و باندی ۳۰۰۰ متری کافی است. قبل از همه اینها باید سند برنامه ریزی جامع با ممیزی نهادی مستقل و بین المللی که در برگیرنده Business Plan است تهیه شود تا قابلیت جذب سرمایه گذاری بین المللی تسهیل و واقعی گردد. در ایران احتمالا یک یا دونفر توانائی سرپرستی و مدیریت چنین پروژه سنگینی را دارند تا به نتیجه برسد.هر دو نفر در بخش خصوصی هستند و هر کدام ۴۰ سال تجربه داشته که عمدتا بین المللی و داخلی است.