بازدید سایت : ۴۱۱۲۰

همه چیز درباره فرودگاه قدیمی و تاریخی میرجاوه

یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران، فرودگاه میرجاوه است که تاریخچه ای جالب توجه دارد و از قدمتی مثال زدنی برخوردار است.

همه چیز درباره فرودگاه قدیمی و تاریخی میرجاوه
تین نیوز

یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران، فرودگاه میرجاوه است که تاریخچه ای جالب توجه دارد و از قدمتی مثال زدنی برخوردار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، صفورا کلانتری افزود: در طول تاریخ، مرزهای شرقی ایران از گذرگاه های مهم سیاسی و اقتصادی کشور بوده اند؛ به طوری که تحولات منطقه و درون کشوری تأثیر مستقیمی بر رونق و کساد آنها داشته است.

کلانتری در ادامه گفت: میرجاوه که در نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد، در ابتدا به واسطه رقابت های روس و انگلیس و سپس به علت راه آهنی که این شهر را به کویته متصل می کرد، حائز اهمیت شد؛ به گونه ای که برای دوره ای از گمرک های مهم شرق کشور بود. پس از جدایی پاکستان از هندوستان، این شهر مرزی از رونق اقتصادی افتاد و در نتیجه، شیوه معیشت مردم در آنجا تغییر کرد.

وی بیان کرد: این تغییر معیشت در دوران پهلوی اول و دوم موجب رونق اقتصادی و سیاسی میرجاوه شده که نمود آن در نوع و نحوه ساخت بناهای تاریخی متعدد کاملا آشکار است. از جمله مهم ترین این آثار، فرودگاه تاریخی میرجاوه است که براساس اسناد و مدارک موجود توسط انگلیس و در دوره پهلوی اول در نزدیکی این شهر ساخته شده است. با توجه به قرارگیری میرجاوه در نزدیکی مرز پاکستان و اهمیت هندوستان برای کشور انگلیس، وجود فرودگاه کمک زیادی به حمل و نقل نیروهای انگلیسی در این محل می کرده است.

کلانتری اظهار کرد: در اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی مربوط به سال ۱۳۰۳ به ساخت فرودگاه توسط انگلیس در منطقه میرجاوه این چنین اشاره شده است: "به گزارش رئیس تیپ سیستان، انگلیس ها در چهار نقطه از منطقه میرجاوه در حال ساخت فرودگاه هستند: ۹ میلی میرجاوه، ۱۲۵ میلی میرجاوه، ۱۴۰ میلی میرجاوه، دالبندین. براساس این گزارش، کلنل گیز انگلیسی چند روز دیگر با چهار صاحب منصب با هواپیما در منطقه اول فرود می آمده است. سفارش شده صاحب منصبان ایرانی متوجه این موضوع نشوند. پس از رسیدن این گزارش به مرکز، رضاخان پرسید نقاطی که انگلیس ها فرودگاه می سازند، داخل خاک ایران است، یا در خاک بلوچستان انگلیس قرار دارد؟ پاسخی که امیرلشکر شرق به این سؤال داد چنین بود که دو فرودگاه در ناحیه تفتان است. «کوه تفتان خاک ایران، تفتان دیگر هم نُه میلی میرجاوه و متعلق به انگلیس است. "

طراحی و ساخت فرودگاه

وی افزود: فرودگاه میرجاوه به گونه ای طراحی شده که باندهای آن با جهت وزش باد و عوارض طبیعی منطقه همخوانی دارند. دو باند اصلی فرودگاه با جهت های شمال غرب – جنوب شرق و شرقی – غربی، به طول ۲ کیلومتر و عرض پنجاه متر ساخته شده اند. این باندها به گونه ای طراحی شده اند که هماهنگ با جهت وزش باد غالب منطقه باشند، تا فرود و برخاستن هواپیماها به آسانی انجام شود. همچنین قرار گرفتن رشته کوه ملک سیاه کوه در بخش شمالی فرودگاه نیز در انتخاب جهت باندها تأثیرگذار بوده است.

ابعاد و ساختار فرودگاه

 کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در ادامه گفت: فرودگاه قدیمی میرجاوه در زمینی به مساحت حدود ۵۰۰ هکتار ساخته شده است. دو باند با جهت های شرقی – غربی و شمال غربی – جنوب شرقی با طول ۲ کیلومتر و عرض پنجاه متر و ۴ آشیانه بخش های اصلی فرودگاه را تشکیل می دهند. دو آشیانه که در امتداد یکدیگر در بخش غربی واقع شده اند به شکل دایره ای با شعاع ۱۹۱ متر و مساحت ۱۹۰۰۳۶ متر مربع هستند و دو آشیانه دیگر با ابعاد کوچکتر به شکل دایره ای با شعاع ۱۰۵ متر و مساحت ۵۲۰۸۷ متر مربع در قسمت شمالی و شرقی قرار گرفته اند. علاوه بر موارد فوق با توجه به وضعیت طبیعی- محیطی منطقه، سیل بندی به عنوان حریم حفاظتی اثر در اطراف آن به چشم می خورد.

ساختار نظامی

 کلانتری خاطرنشان کرد: این اثر با توجه به کاربری خاص خود به عنوان یک فرودگاه نظامی از ساخت و ساز ویژه ای برخوردار نیست و تنها ساخت و ساز موجود در این اثر شامل آشیانه ها و باندهای فرود و پرواز می باشد که آشیانه های آن هم به صورت خاکریزهای مسقف با سازه چادری نظامی اجرا شده که در حال حاضر فقط آثار محدودی از آن باقی مانده است. فرودگاه میرجاوه به دلیل موقعیت استراتژیک و اهمیت نظامی اش، از سازه های پیچیده و سنگین بهره نبرده است، بلکه طراحی ساده و عملیاتی برای اهداف نظامی داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.