بازدید سایت : ۳۴۶۰۵

لزوم تلاش برای بهبود دو شاخص توسعه لجستیکی و افزایش ضریب دسترسی چابهار

در کنار مزیت موقعیتی چابهار، باید برای بهبود دو شاخص توسعه لجستیکی و افزایش ضریب دسترسی چابهار به شبکه بین المللی حمل و نقل، تلاش کرد.

لزوم تلاش برای بهبود دو شاخص توسعه لجستیکی و افزایش ضریب دسترسی چابهار
تین نیوز |

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در کنار مزیت موقعیتی چابهار، باید برای بهبود دو شاخص توسعه لجستیکی و افزایش ضریب دسترسی چابهار به شبکه بین المللی حمل و نقل، تلاش کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، قاسم عسکری نسب درباره موانع پیشِ روی توسعه بندر چابهار بیان کرد: مسیر توسعه بندر چابهار (بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری) به صورت خاص و توسعه سواحل مکران به صورت کلی در راستای اسناد بالادستی از قبیل سند توسعه اقتصاد دریا محور، توسعه سواحل مکران و توسعه محور شرق با طرح توسعه بندر شهید بهشتی آغاز شده است.

عسکری نسب افزود: مطمئناً ساخت و تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان پیشران اصلی توسعه با نقش نقطه کانونی اتصال و ارتباط به دریا شرط اصلی توسعه مورد نظر در اسناد بالادستی یاد شده است ولی شرط کافی نیست .

ویگفت: تأثیرگذاری ظرفیت ایجاد شده بندری در بندر چابهار بر توسعه اقتصادی منطقه در ایجاد مراکز صنعتی مادر مثل فولاد و پتروشیمی از طریق پشتیبانی زنجیرۀ تأمین این صنایع، دقیقاً حرکت در مسیر توسعه خواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه که با توسعه بندر شهید بهشتی اتفاق افتاده است، این است که زیرساخت ارائه خدمات بندری برای پهلوگیری شناورها و تخلیه و بارگیری انواع کالا ایجاد شده است. متعاقب توسعه بندر، سرمایه گذاری ساخت واحدهای صنعتی پتروشیمی و فولاد نیز در مجاورت بندر در حال اجرا است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان توضیح داد: نزدیک به ۱۸ سال از کلنگ زنی پروژه اتصال چابهار به شبکه ریل سراسری می گذرد و این پروژه هنوز تکمیل نشده است. با اتصال این بندر به ریل، ظرفیت عملیاتی بندر بین پنج تا هفت میلیون تُن در سال اضافه خواهد شد.

وی افزود: مجموعه ریل و ظرفیت های بندری در صورتی موجبات رشد اقتصادی را فراهم خواهد کرد که منجر به ایجاد مزیت رقابتی شود.

عسکری نسب اضافه کرد: کارکرد فعالیت های حمل ونقلی در تمامی مدل های حمل ونقلی کاهش هزینه های لجستیکی و هزینه فرصت از دست رفته در قیمت تمام شده تولید واحد صنعتی، واردات، صادرات و ترانزیت کالا خواهد بود.

وی افزود: به نظر بنده آنچه در توسعه فیزیکی اتفاق افتاده است، در صورتی که نیازمندی های بخش انرژی به صورت معقول و پایدار تأمین شود، با مدیریت یکپارچه و با هدف بهبود شاخص های لجستیکی و حذف موانع دسترسی به بازارهای جهانی حمل ونقل، رشد و توسعه بیشتری خواهد یافت.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه بندر یادآور شد: توسعه بندر چابهار در بخش زیرساخت ها از قبیل ساخت اسکله، موج شکن، لایروبی و تأسیسات زیربنایی از قبیل آب، برق و آتش نشانی انجام شده است و بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای تخلیه و بارگیری کالا تأمین شده است.

وی اضافه کرد: برای ادامه فعالیت های توسعه ای دو سناریو قابل اجرا است. سناریوی اول سرمایه گذاری در فاز اول طرح توسعه در بخش توسعه فعالیت های لجستیکی از قبیل ترمینال های و اسکله های اختصاصی و مکانیزه مواد معدنی، نفتی و پتروشیمی، غلات و کانتینری است.

عسکری نسب گفت: با توسعه ترمینال ها و ایجاد خدمات اختصاصی، بهره وری از زیرساخت ها افزایش یافته و امکان ارائه خدمات در حد کلاس جهانی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در این زمینه بخشی از قراردادها از محل منابع سرمایه ای دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده و برنامه های توسعه نیز وجود دارد. پیش بینی ما نیاز سرمایه ای حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان در این بخش است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: اما بخش دوم توسعه، افزایش ظرفیت فعلی بندر از ۸.۵ میلیون تُن به ۳۰ میلیون تُن است که در این بخش تکمیل و تجهیز فاز دوم طرح توسعه مد نظر است.

وی اضافه کرد: برای تکمیل و تجهیز فاز دوم توسعه، حدود ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری لازم است که اولویت ما استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، در این زمینه است.

عسکری نسب بیان کرد: زیر ساخت های بندری دو تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند .با ایجاد زیرساخت های بندری جذابیت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد می شود. مطمئناً جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیت های بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود.

وی ادامه داد: تأثیر دوم آن بر زنجیرۀ تأمین کالا خواهد بود. مطمئناً زیرساخت های مناسب بندری تأثیر مهمی بر قیمت تمام شده کالا خواهد داشت. چراکه بخش عمده ای از قیمت تمام شده کالا، چه کالاهای تولیدی و چه کالاهای صادراتی و وارداتی، هزینه زنجیرۀ حمل ونقل و تأمین آن خواهد بود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: موقعیت منحصر به فرد چابهار مزیت قابل توجهی است اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد.

عسکری نسب تأکید کرد: بخش عمده این شاخص ها در حوزه فعالیت های مدیریتی و چابک سازی فعالیت ها از طریق هم افزایی، هماهنگی و مشارکت تمام ارکان دولتی و بخش خصوصی امکان پذیر است. البته نباید در زمینه استفاده از تکنولوژی های جدید در حوزه حمل ونقل هم غافل بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.