بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

ایجاد زیرساخت های بندرچابهار برای سرمایه گذاری بخش خصوصی جذابیت ایجاد کرده است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد زیرساخت های بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار جذابیت خاصی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

ایجاد زیرساخت های بندرچابهار برای سرمایه گذاری بخش خصوصی جذابیت ایجاد کرده است
تین نیوز |

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد زیرساخت های بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار جذابیت خاصی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، قاسم عسکری نسب اظهار کرد: در کنار مزیت موقعیتی چابهار، باید برای بهبود ۲ شاخص توسعه لجستیکی و افزایش ضریب دسترسی چابهار به شبکه بین المللی حمل ونقل، تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه موقعیت منحصر به فرد چابهار مزیت قابل توجهی است اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد، افزود: بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تأکید کرد: بخش عمده این شاخص ها در حوزه فعالیت های مدیریتی و چابک سازی فعالیت ها از طریق هم افزایی، هماهنگی و مشارکت تمام ارکان دولتی و بخش خصوصی امکانپذیر است. البته نباید در زمینه استفاده از تکنولوژی های جدید در حوزه حمل ونقل هم غافل بود.

بندر چابهار متصل به آبهای آزاد دنیا

وی بیان کرد: زیر ساخت های بندری دو تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند و جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیت های بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود و تأثیر دوم آن بر زنجیرۀ تأمین کالا خواهد بود.

عسکری نسب ادامه داد: زیرساخت های مناسب بندری تأثیر مهمی بر قیمت تمام شده کالا خواهد داشت چرا که بخش عمده ای از قیمت تمام شده کالا، چه کالاهای تولیدی و چه کالاهای صادراتی و وارداتی، هزینه زنجیرۀ حمل ونقل و تأمین آن خواهد بود.

وی گفت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران بعنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.

موقعیت راهبردی بندر چابهار در بخش ترانزیت و ترانشیپ

وی تصریح کرد: بندر چابهار بعنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود که در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در ترانزیت، ترانشیپ و حمل ونقل کالا ایفا می کند و با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق – غرب موقعیت مناسبی در زمینه های مختلف اقتصادی دارد.

عسکری نسب ادامه داد: در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.

وی گفت: چابهار هم اینک دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتی های ۱۰۰ هزار تنی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش پاسخ

    این پروژه مشکل کم داشت زیر آب زن های هم وارد معرکه شدن.میخوان جلوی پیشرفت کار رو بگیرین.
    هر وقت میخوان یه پروژه رو هوا کنن میگن ما توان ساخت داخل داریم چرا دادین به خارجی؟
    این ها روش های جلوگیری از جذب سرمایه گذاری خارجی هست. گوش نکنید و به هندی ها فشار بیارید که بموقع کار رو تموم بکنن.