◄ اتمام عملیات حج، برگ زرینی در کارنامه هما است
فرزادی پور با بیان اینکه همه اجزای صنعت کنار هما بودند گفت: با این عملیات برگ زرین دیگری به کارنامه هما اضافه شد.
شمس الدین فرزادی پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با موضوع اتمام عملیات حج، وی با بیان اینکه همه اجزای صنعت کنار هما بودند و با این عملیات برگ زرین دیگری به کارنامه هما اضافه شد، گفت: انتقال ۸۷ هزار نفری در عملیات حج امسال تجربه ای جدید و متفاوت بود و در شرایطی بسیار سخت شکل گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزادی پور با اشاره به اینکه ساعت ۷:۳۵ صبح آخرین پرواز حج در فرودگاه امام به زمین نشست و پرونده حج بسته شد، افزود: شرایط آب و هوایی، سن ناوگان هواپیمایی و افزایش ایستگاه های پروازی از جمله مواردی است که در عملیات حج امسال محسوس بود و کار چند مرحله سخت تر شد اما الحمدلله با کمترین چالش صورت گرفت.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر با بیان خداقوت به کسانی که در همه عرصه های فنی، مهندسی، خدمات فرودگاهی، عملیاتی و ستادی، با وجود محدودیت، با بالاترین کیفیت خدمت رسانی کردند، ادامه داد: خدا را شاکریم که علی رغم این که مطابق محاسبات حداکثر توان ما جابجایی ۶۰ درصد این تعداد بود، اما به فضل خدا و اخلاص نیروهای خدوم این مهم محقق شد و عملیات حج امسال موفق به اتمام رسید.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و همه دست اندرکاران این حوزه ادامه داد: از اصحاب رسانه که یاری رسان ما در مسیر خدمت شایسته به حجاج بودند، بسیار سپاسگزارم.
فرزادی پور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عملیات رفت حجاج از ۳۲ اردیبهشت ماه آغاز شد و در یکم تیرماه به پایان رسید و همچنین عملیات برگشت از ۱۳ تیرماه آغاز و پایان آن امروز ۳ تیر بود و در مجموع ۳۷۸ پرواز رفت و ۳۸۲ پرواز برگشت انجام شد.
گفتنی است در مجموع ۱هزار و ۵۱۸ پرواز در این مدت انجام شده است و تعداد ۸۷ هزار و ۶۱۹ نفر جابجا شده اند.
وی یادآور شد: میزان تأخیر ۳۵ دقیقه گزارش شده است و ۵۸ دقیقه تأخیر انعکاسی رخ داده است یعنی تأخیر به دیگر پروازها تسری پیدا کرده است. همچنین میزان تأخیر کل پرواز ها از عربستان ۶۸ دقیقه بوده که در مدینه کمتر و در جده بیشتر بوده است.
فرزادی پور بیان کرد: مجموعا بین ۶تا۷ پرواز با تأخیر طولانی مدت داشته ایم، مابقی تأخیرها مدیریت شده بود و حاجی در زمان مناسب منتقل می شد. دلایل تأخیرات دلایل فنی بود که هواپیماها به دلیل فشردگی کار رخ داد به گونه ای که علی رغم نوسازی، ۱۰۰ حلقه تعویض لاستیک هواپیما داشتیم. ۲۱ ایستگاه و فرودگاه عملی فعال شدند و با امکانات موجود کاری دشوار بود.
وی افزود: سیستم های ترمز با درجه حرارت بالا باعث تأخیر شده و اجتناب ناپذیر است. از سوی دیگر تراکم پروازها در عربستان در روزهای ابتدایی و چند روز پایانی عملیات حج دلیل برخی تاخیرها بود.
همچنین قطع سرویس اینترنتی در فرودگاه مقصد در کشور عربستان که منجر به چک دستی مسافران بود، ضعف خدمات دهی عربستان به دلیل حجم بالا موجب شد که تأخیر پروازی را به ما منتقل کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه در این بازه زمانی ۴۷ نفر فوت شدند که پیکر ۲۲ نفر به ایران منتقل شد و کارهای بقیه حجاج متوفی در دست اقدام است. ۱۷ بیمار بدحال نیز همراه با تیم پزشکی به داخل کشور منتقل شدند.
وی با بیان اینکه ویژگی های محدود کننده عملیات امسال متفاوت بود، اظهار کرد: اضافه شدن پروازهای قشم و چابهار تاثیر مثبت بسیاری داشت و در سال آینده ان شاءالله ادامه خواهد داشت و این اقدام رضایت و آسایش حجاج در این مناطق را بالا برد که ایجاد انگیزه شد و سال آینده این موضوع را توسعه می دهیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: پروازها با بالاترین ضریب ایمنی انجام شد و طی۱۶۰۰ تیک آف و لندینگ کوچکترین مسأله ایمنی نداشتیم که این گویای سطح بالای ایمنی ایران ایر است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به کترینگ،اضافه کرد: چک استاندارد و بسته بندی مواد غذایی برای پروازهای حجاج نیز موضوع دیگری بود که با نظارت کافی،به حمدالله در همه ۲۱ ایستگاه پروازی در بهترین کیفیت ارائه شد.
فرزادی پور در خاتمه عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم اطلاع رسانی به موقع بود که در همه پلتفرم های شبکه های اجتماعی فعال بود و تقریبا هیچ اتفاق ناهنجاری ناشی از کمبود اطلاعات پیش نیامد چرا که ارتباطات یکپارچه، هماهنگ و چند لایه وجود داشت.