آغاز عملیات اجرایی برقیکردن خط آهن تهران ـ مشهد از هفته آینده
معاون فنی و زیربنایی راهآهن با بیان اینکه برقیسازی خط آهن تهران ـ مشهد در دو خط زوج و فرد به طول ۲ هزار کیلومتر در چهار سال اجرا خواهد شد، گفت: عملیات اجرایی این پروژه در قطعه اول بین مشهد تا نیشابور از هفته آینده آغاز خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن با بیان اینکه برقیسازی خط آهن تهران-مشهد در دو خط زوج و فرد به طول ۲ هزار کیلومتر در چهار سال اجرا خواهد شد، گفت: عملیات اجرایی این پروژه در قطعه اول بین مشهد تا نیشابور از هفته آینده آغاز خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ مازیار یزدانی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اتصال ریلی به مراکز تولید بار در راهآهن مدنظر است و تلاش میکنیم با ایجاد خطوط فرعی، این مراکز تولید نظیر معادن و کارخانهها به شبکه سراسری وصل شده و سهم راهآهن در جابجایی کالا افزایش یابد.
وی افزود: ۵۰ نقطه مراکز تولید بار در این باره شناسایی شده و در ۱۱ نقطه کار عملیاتی خود را آغاز کردهایم، اما در هر ۵۰ نقطه، امسال عملیات اجرایی آغاز میشود.
وی اظهار داشت: تاکنون ۸۰۰ کیلومتر خطوط حومهای در اطراف کلانشهرهای بزرگ در دست اجرا داریم و این رقم افزایش مییابد.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن اظهار داشت: همچنین ۲ هزار کیلومتر خط دوم ریلی در دست برنامهریزی است که ۸۰۰ کیلومتر آن در دست اجرا است و ۵۰۰ کیلومتر آن حدفاصل بافق تا زرینشهر امسال افتتاح میشود.
یزدانی ادامه داد: امسال ۵۰۰ کیلومتر خط حومهای شامل تهران ـ گرمسار، تهران ـ قزوین، خط حومهای مشهد و خط حومهای اهواز افتتاح خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن اظهار داشت: همچنین در سال جاری ۲۰۰ کیلومتر بازسازی و بهسازی خطوط ریلی در دست اجرا است که ۵۰ کیلومتر آن پس از ۶۰ سال در محور ریلی جنوب به عنوان سختترین از نظر شرایط جغرافیایی و وجود تونلهای طویل و پل در حال احداث است.
یزدانی گفت: امسال کل بازسازی محور ریلی جنوب در این ۵۰ کیلومتر به پایان میرسد.
وی با اشاره به اینکه راهآهن بزرگترین شبکه مخابراتی کشور را پس از مخابرات دارد، اظهار داشت: امسال ۵۰۰ کیلومتر تراک بندی بافق ـ بندرعباس افتتاح میشود ضمن آنکه ۲۰ ایستگاه جدید به سیستم علائم الکترونیکی مجهز خواهند شد.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن ادامه داد: امسال همه شبکه ریلی کشور به سیستم ATC مجهز میشود.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن گفت: راهآهن ۴۰ ایستگاه تشکیلاتی دارد که برنامهریزی کردهایم امسال در تعدادی از ایستگاههای تشکیلاتی، مراکز تجاری احداث کنیم و بدین ترتیب ایستگاههای تشکیلاتی راهآهن غیر از مراکز سیر و حرکت، مراکز تجاری خواهند بود.
وی یادآور شد: تا دو سال آینده همه ایستگاههای تشکیلاتی راهآهن، مراکز تجاری خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن به پروژه برقیسازی راهآهن گرمسار ـ گرگان اینچهبرون اشاره کرد و افزود: با طرف روسی پیوستهای فنی در حال نهایی شدن است، با انعقاد قرارداد در حضور رؤسای جمهور دو کشور در گذشته امیدواریم این پروژه زودتر تکمیل شود.
یزدانی اظهار داشت: اجرای این پروژه به طول ۴۳۰ کیلومتر در مدت زمان چهار سال از محل فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی روسها اجرا خواهد شد.
یزدانی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی در پروژه برقیسازی راهآهن تهران ـ مشهد گفت:از هفته آینده اقدامات مهندسی در قطعه مشهد ـ نیشابور آغاز میشود.
وی با بیان اینکه با برقیسازی این مسیر، مدت زمان سیر به ۶ ساعت کاهش مییابد، اظهار داشت: این پروژه با فاینانس ۱.۶ میلیارد یورویی چین در چهار سال ساخته میشود، ضمن آنکه برقیسازی روی هر دو خط زوج و فرد تهران ـ مشهد اجرا خواهد شد و در واقع ۲ هزار کیلومتر مسیر ریلی برقیسازی خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن ادامه داد: این خط فعلی برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بین تهران و مشهد طراحی شده است که برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت نیازمند ارتقا هستیم.
وی همچنین بیان کرد: در مسیر خرمشهر ـ سربندر نیز مجوز هیأت دولت برای ساخت راهآهن اخذ شد و در حال اخذ مجوزهای زیستمحیطی هستیم.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن گفت: دو خطه اهواز ـ اندیمشک امسال تکمیل میشود ضمن آنکه دو خطه قم ـ اراک نیز در حال مطالعه است.
وی اظهار داشت: در مسیر اصفهان ـ شیراز نیز در حال مطالعه برای ارتقای بهرهوری هستیم، همچنین تثبیت ترانشه در حال انجام است، ضمن آنکه مناقصه ایستگاه راهآهن مرودشت را هم انجام دادهایم تا خط به سمت پایین ادامه یابد.