بررسی دلایل کاهش حمل بار ریلی از مبادی حمل و راهکارهای افزایش آن
مدیرکل بازرگانی و بازاریابی داخلی راهآهن اعلام کرد: شرکتهای حملونقل ریلی تدابیر لازم را جهت تقویت بخش بازرگانی و بازاریابی خود و بارهای جدید بهویژه در مسیرها و محورهای کم ترافیک اتخاذ میکنند.
مدیرکل بازرگانی و بازاریابی داخلی راهآهن اعلام کرد: شرکتهای حملونقل ریلی تدابیر لازم را جهت تقویت بخش بازرگانی و بازاریابی خود و بارهای جدید بهویژه در مسیرها و محورهای کم ترافیک اتخاذ میکنند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران؛ سید مرتضی علی احمدی با اشاره به موضوع ارزیابی عملکرد حمل بار توسط شرکتهای حملونقل ریلی ، عنوان کرد: در این جلسه
دلایل کاهش حمل بار ریلی از مبادی حمل و راهکارهای افزایش حمل بار از ابتدای سال تا دوازدهم خردادماه سال جاری بررسی و عملکرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته مقایسه و مورد بحث قرار گرفت.
وی بابیان اینکه سیاست ارتباط مستمر با شرکتها و ارزیابی بازار ریلی از ابتدای سال با انجمن صنفی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است، بیان کرد: در جلسه فوق، مهمترین مشکلات پیش روی شرکتهای حملونقل ریلی شامل کاهش حجم بار ، افت چشمگیر عملکرد برخی شرکتها، بالا بودن نرخ تعرفه ریلی در مقایسه با جاده و مشکلات مالی شرکتها بررسی شد.
احمدی اظهار داشت: کنترل تعرفه ریلی در مقایسه با جاده در مسیرهای مهم موجود و برای بارهای جدید توسط اداره کل بازرگانی، برنامهریزی شرکتهای حملونقل ریلی برای خروج سریعتر واگنهای تعمیری از خطوط تعمیر و اجرای برنامه سالانه تعمیرات اساسی ازجمله تصمیمهایی بود که در این جلسه گرفته شد.
مدیرکل بازرگانی و بازاریابی داخلی راهآهن اضافه کرد: طی این جلسه مقرر شد شرکتهای حملونقل ریلی تدابیر لازم جهت تقویت بخش بازرگانی و بازاریابی خود و بارهای جدید بهویژه در مسیرها و محورهای کم ترافیک که اداره کل بازرگانی و بازاریابی اعلام داشته، اتخاذ کنند.
همچنین اداره کل بازرگانی اعلام کرد، طرح افزایش حجم بار ماهانه نسبت به متوسط ماهانه مدت مشابه سال قبل هر شرکت را با اعمال تسهیلاتی از قبیل افزایش مدت اعتبار بازپرداخت حق دسترسی و اعمال تخفیفت ویژه جهت جذب بارهای جدید بالأخص در مسیرهای کم ترافیک را در دست مطالعه و تصویب دارد.
گفتنی است؛ برای جلسههای آتی مقرر شد عملکرد شرکتهای حاضر در جلسه در قالب سربرگ عملکرد هر شرکت به تفکیک مشتری (صاحبان کالا)، نوع کالا، نوع واگن، سهم از بازار در درآمد، تناژ و تن – کیلومتر مورد ارزیابی دقیقتری قرار گیرد.
یادآور میشود؛ جلسه فوق با حضور 4 شرکت حملونقل ریلی بهتاش سپاهان، ریل پرداز سیر ، آسیا سیر ارس و توکاکشش و با حضور دبیر محترم انجمن صنفی و نماینده اداره کل سیر و حرکت برگزار شد.
دلایل کاهش حمل بار ریلی و راهکارهای افزایش آن
با توجه به اطلاعات ارائه شده و تحلیلهای انجام شده، میتوان به طور دقیقتر به دلایل کاهش حمل بار ریلی و راهکارهای افزایش آن پرداخت.
دلایل کاهش حمل بار ریلی:
• عوامل اقتصادی:
o نرخ بالای تعرفههای ریلی: هزینههای بالای حمل و نقل ریلی نسبت به سایر مدهای حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل جادهای، یکی از مهمترین دلایل کاهش جذابیت حمل و نقل ریلی برای صاحبان کالا است.
o نوسانات نرخ ارز و تورم: نوسانات نرخ ارز و تورم، هزینههای تولید و حمل و نقل را افزایش داده و باعث کاهش قدرت خرید صنایع و در نتیجه کاهش تقاضا برای حمل و نقل ریلی شده است.
o مشکلات مالی شرکتهای حمل و نقل ریلی: بسیاری از این شرکتها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکنند که بر کیفیت خدمات و توانایی آنها در جذب بار تاثیر میگذارد.
• عوامل زیرساختی:
o فرایندهای پیچیده و زمانبر گمرکی: طولانی بودن فرایندهای گمرکی و تشریفات اداری مرتبط با حمل و نقل ریلی، باعث افزایش هزینهها و زمان حمل و نقل میشود.
o کمبود زیرساختهای ریلی: عدم توسعه کافی شبکه ریلی، نبود پایانههای مدرن و مجهز و کمبود لوکوموتیو و واگنهای مدرن، از جمله مشکلات زیرساختی صنعت ریلی است.
o عدم یکپارچگی شبکه حمل و نقل: نبود یکپارچگی بین شبکه ریلی و سایر مدهای حمل و نقل، باعث کاهش راندمان حمل و نقل ترکیبی و افزایش هزینههای لجستیکی میشود.
• عوامل مدیریتی و سیاستگذاری:
o عدم توجه کافی به حمل و نقل ریلی در برنامهریزیهای کلان: در بسیاری از برنامههای توسعهای، به حمل و نقل ریلی توجه کافی نشده است.
o کمبود هماهنگی بین دستگاههای اجرایی: نبود هماهنگی بین دستگاههای اجرایی مختلف درگیر در بخش حمل و نقل، باعث ایجاد مشکلات و پیچیدگیهای اداری میشود.
o عدم حمایت کافی از شرکتهای حمل و نقل ریلی: شرکتهای حمل و نقل ریلی از حمایتهای کافی دولت و سایر نهادها برخوردار نیستند.
راهکارهای افزایش حمل بار ریلی:
• کاهش هزینههای حمل و نقل ریلی:
o تعیین تعرفههای رقابتی: تعرفههای ریلی باید به گونهای تعیین شوند که با توجه به هزینههای تولید و خدمات، رقابتی بوده و برای صاحبان کالا جذاب باشد.
o تسهیلات مالی به شرکتهای حمل و نقل ریلی: ارائه تسهیلات مالی با نرخ بهره پایین و بازپرداخت طولانی مدت به این شرکتها میتواند به کاهش هزینههای آنها و در نتیجه کاهش نرخ حمل کمک کند.
• بهبود کیفیت خدمات:
o نوسازی ناوگان: با نوسازی ناوگان و استفاده از واگنهای مدرن و مجهز، میتوان به افزایش سرعت، کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری و بهبود کیفیت خدمات پرداخت.
o توسعه زیرساختهای ایستگاهی: بهبود امکانات رفاهی در ایستگاهها، افزایش سرعت بارگیری و تخلیه و استفاده از سیستمهای اطلاعاتی مدرن میتواند به بهبود کیفیت خدمات کمک کند.
o بهبود برنامهریزی حرکت قطارها: با بهبود برنامهریزی حرکت قطارها و کاهش تاخیرها، میتوان به افزایش اعتماد صاحبان کالا به حمل و نقل ریلی کمک کرد.
• ترویج حمل و نقل ریلی:
o آگاهسازی جامعه: با برگزاری کارگاهها، سمینارها و نمایشگاهها میتوان به آگاهسازی جامعه در مورد مزایای حمل و نقل ریلی از جمله کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت کمتر و ایمنی بیشتر پرداخت.
o حمایت از صنایع بزرگ: تشویق صنایع بزرگ به استفاده از حمل و نقل ریلی برای جابجایی کالاهای خود میتواند به افزایش حجم حمل بار ریلی کمک کند.
o توسعه حمل و نقل ترکیبی: با ترکیب حمل و نقل ریلی با سایر مدهای حمل و نقل مانند جادهای و دریایی میتوان به پوشش گستردهتر مناطق و افزایش جذابیت حمل و نقل ریلی پرداخت.
• تسهیلات گمرکی و اداری:
o سادهسازی تشریفات گمرکی: با سادهسازی تشریفات گمرکی و کاهش زمان ترخیص کالا، میتوان به کاهش هزینههای حمل و نقل و افزایش سرعت جابجایی کالا کمک کرد.
• توسعه زیرساختهای ریلی:
o سرمایهگذاری در توسعه خطوط ریلی: با توسعه خطوط ریلی و افزایش ظرفیت شبکه ریلی، میتوان به افزایش ظرفیت حمل و نقل و کاهش هزینههای حمل و نقل کمک کرد.
• حمایت از تحقیق و توسعه: حمایت از تحقیق و توسعه در حوزه ریلی میتواند به توسعه فناوریهای نوین و افزایش بهرهوری کمک کند.
نقش دولت در این زمینه:
دولت باید با تدوین سیاستهای حمایتی، ارائه تسهیلات مالی، سرمایهگذاری در زیرساختها و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مختلف، به رشد و توسعه حمل و نقل ریلی کمک کند.